Väder Lidingö

Lidingö måndag 7 oktober 2024 v. 41

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Tunnelbana är fel väg – satsa på spårvägen

onsdag 14 september 2016 14:41

"Det vore mycket olyckligt om miljonnelopp av skattebetalarnas pengar har prioriterats fel i bygget av spårvagndepåerna i AGA". Det skriver de två kristdemokraterna Karl Henriksson och Carl-Johan Schiller i nedanstående debattartikel. De två vill se en nystart för planerna på Spårväg City och sammankopplingen med Lidingöbanan.

Under de senaste åren har möjligheterna för Lidingöborna att resa kollektivt till och från Stockholm försämrats i stadig takt. Biltullarnas nya placering gör att det inte längre lönar sig att parkera vid T-banan istället för att ta bilen hela vägen, infartsparkeringen försvinner snart helt och hållet och busstrafikens turtäthet har försämrats. Vi kristdemokrater vill att det ska vara lätt för Lidingöborna att resa kollektivt och därför behöver förutsättningarna för ett hållbart resande förbättras.

Innan sommaren lämnade Lidingö stad beskedet till Sverigeförhandlingen att staden inte önskade att gå vidare med att förhandla om tunnelbana inom ramen för den statliga utredningen. Sverigeförhandlingens bud, att Lidingö skulle bygga cirka 10 000 nya bostäder, var inte realistiskt. Med vetskapen om att tunnelbana inte är rätt väg för Lidingö under överskådlig framtid blir den tidigare utlovade sammankopplingen mellan Spårväg City och Lidingöbanan aktuell. Landstinget, Lidingö stad och Stockholms stad måste prioritera att koppla ihop de här spårvagnslinjerna för att skapa en smart helhetslösning för Östermalm, Gärdet, Värtahamnen och Lidingö.

Landstinget har länge planerat för sammankopplingen. Just nu bygger SL stora spårvagnshallar på Lidingö för spårvagnarna som trafikerar hela sträckan in till Sergels torg. Det vore mycket olyckligt om miljonnelopp av skattebetalarnas pengar har prioriterats fel i bygget av spårvagndepåerna i AGA. Kristdemokraterna vill därför se en nystart för planerna på Spårväg City och sammankopplingen med Lidingöbanan.


Karl Henriksson (KD)
Ledamot i trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Carl-Johan Schiller (KD)
Kommunalråd, Lidingö stad

Dela Debatt: Tunnelbana är fel väg – satsa på spårvägen

Kommentarer

Amelie Tarschys Ingre (L) 2016-09-14 23:49

Carl-Johan, om du kallar mitt inlägg för en attack har du levt i en skyddad värld :-)

Däremot har du fel i sak. SvF krävde 8000 lägenheter inte 10 000 varav en majoritet inom en kilometer från tunnelbaneuppgång. Det tolkade vi gemensamt i den politiska referensgruppen som 4000 lägenheter i Centrum. Rätt ska vara rätt! I övrigt uppskattar jag naturligtvis att du fått med landstinget men ställer igen frågan om du även fått med Stockholm stad?

Göran Tegnér 2016-09-14 21:17

Bäste Carl-Johan!

Ta det lite lugnt nu. Amelie har väl knappast attackerat dig. Hon ifrågasatte enbart din uppgift om 10.000 lägenheter.

I Lidingö kommunstyrelses svar till Sverigeförhandlingen den 21 juni 2016 talas det bara om de 8.000 lägenheterna. Och det är ju detta antal lägenheter som hela förhandlingen handlade om. Dvs ökningen från statens tidigare bud från 5.900 till 8.000 lägenheter. Något tal om 10.000 lägenheter har jag aldrig hört talas om beträffande Lidingö. Så här bör du nog backa ärade KD-kommunalråd!

Visst måste vi politiker - även på ömse sidor om majoriteten/oppositionen - kunna debattera sakliga uppgifter utan att anklagas för att attackera varandra.

Det viktiga är ju att vi är rörande överens om att vi ska sträva efter att prioritera en ihopkoppling av Spårväg City med Lidingöbanan vid Ropsten. Då är det dumt och småaktigt att göra en stor höna av en liten fjäder, eller hur?

I bästa välmening och samförstånd

Göran Tegnér (L), ledamot i tekn.nämnden

carl-johan schiller 2016-09-14 17:41

Amelie, man kan alltid trolla med siffror. SvF föreslog 8000 ytterligare bostäder vilket blev ca 10 000. Dessutom skulle alla dessa ligga i Centrum eller nära Centrum vilket gör att totalt skulle betydligt fler bostäder byggas på hela Lidingö.

KD i Stockholms stadshus vill också se Spårväg city, såklart.

Det som är mer anmärkningsvärt är att du, som ju påstår att ni driver samma politik går till attack istället för att välkomna vårt utspel. En rimlig hållning från en politiker som vill åstadkomma förändring är att välkomna när det finns bred enighet i viktiga frågor istället för att skapa splittring. Låt oss gemensamt arbeta för Lidingös bästa och se till att satsningen blir av!

Carl-Johan Schiller (KD)

Amelie Tarschys Ingre (L) 2016-09-14 15:26

Carl Johan och Karl, liten rättelse Sverigeförhandlingens bud var 8000 lägenheter inte som ni skriver 10 000 lägenheter på Lidingö... Även det är mycket men man bör inte slarva med 2000 lägenheter... Som ni skriver måste en sammankoppling mellan Spårväg city och Lidingöbanan prioriteras av landstinget, Stockholm stad och Lidingö stad. Saknar en sista undertecknare, har ni även stöd från KD i Stockholm stad?

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google