tisdag 8 mars 2016 16:45
Politiker och planerare: gör nu ert yttersta och förhandla fram en framtidslösning för oss alla. Det skriver Robert Hellesen och Hans Lefvert i denna debattartikel där de förordar en tunnelbana till Lidingö. "I centrum kan skapas de bästa möjliga förutstättningar med direkt och bekväm omstigning mellan buss, spårvagn och tunnelbana samt dessutom nära tillgång till butiker och serviceutbud i vårt gemensamma utvidgade centrum".
Debatten om Sverigeförhandlingens bud till Lidingö om förlängning av tunnelbanans röda linje är i full gång. Vi vill att våra politiker tar vara på denna chans. Här finns nu tillfälle att skapa bästa möjliga kollektivtrafiklösning. En lösning som har förutsättning att fungera väl för alla lidingöbor många år framöver.
Anbudet förutsätter att vi på Lidingö bygger 5900 bostäder fram till 2035. Detta är marginellt mer än det som staden erbjöd (5600) när man ansökte om att få delta i förhandlingarna. Man har tidigare, i översiktsplanen, visat var dessa skulle kunna byggas och det utan att öns karaktär förändras i grunden eller att våra unikt fina friområden i Långängen eller på Elfvik berörs. Många är dock oroliga för denna bebyggelse och naturligtvis måste våra politiker visa mer i detalj hur detta kan ske. Detta kan ändå inte vara den stora frågan i förhandlingen. Lidingö, som är så centralt beläget i regionen, måste vara med och se till att nya bostäder skapas för ett levande samhälle med bra service.
Anbudet är oklart i de flesta övriga frågor. Spårvagnen, bussterminalen, infartsparkeringen, tidplan och inte minst finansieringen. Men när nu staten är villig att bidra med pengar för en bra lösning och både landstinget och Stockholms stad förefaller vara med på noterna ska vi självfallet ta tillfället i akt att skapa det system som kommer att tjäna oss bäst framöver.
Spårvagnen, där man redan satsat på en total nyrenovering, måste givetvis vara en del av lösningen. Idag går vagnen från Baggeby i skogen längs stranden för att så småningom nå Ropsten och omstigningen till röda linjen. Detta är ur lidingöresenärens synvinkel ett slöseri med tid. Banan måste dras om från Bodal/Baggeby direkt till Lidingö centrum. Då ingenting ännu är planerat i centrum eller låst i sina förutsättningar så finns här möjligheten att få till en idealisk direktomstigning mellan spårvagn och tunnelbana. Väderskyddat och med minimalt gångavstånd. Det är uppenbart att alla resenärer från södra ön på detta sätt kommer att vinna åtskilliga minuter på sin resa in till stan och dessutom få en mycket bekvämare omstigning. Som bonus når man också Lidingö Centrum utan byte.
Framtiden för Spårväg City blir ju därmed annorlunda, men detta är ju en fråga för landstinget och Stockholms stad. Avtalet att Lidingö ska bygga en spårvägsbro måste ändras och landa i den nya lösningen. Det faktum att man redan byggt en stor depå för spårvagnar, trots att beslutet om att överhuvudtaget starta bygget av Spårväg City ännu inte är fattat, får inte bli det som styr våra kommuniktioner för många decennier framåt. Kasta inte goda pengar efter dåliga.
Bussterminalen är nästa knäckfråga som måste få en för centrum bästa möjliga lösning. Vi kan givetvis inte ha en situation där den form av terminal som idag finns i Ropsten flyttas och landar i centrum. Det är svårt att tänka sig något mer slösaktigt sätt att hantera centrala ytor än Ropstensterminalen. Ett gäng med bussar där det står "ej i trafik", sedan tomma jätteytor utan en enda buss och, längst bort på andra sidan bilbron, hittar man linje 205. Om man springer så kanske man hinner med.
Ett utslag av denna stadsfientliga typ av planering var när en överstor oval terminal, placerad alldeles invid stadshuset, visades i en utredning från 2007 då man spekulerade om tunnelbaneanslutning. Bättre kan vi. Ytorna vi har i centrum är alldeles för värdefulla för att hanteras på ett sådant sätt.
Centrums karaktär som vårt gemensamma stadsrum skulle helt fördärvas av en sådan asfaltsyta.
Vi klarar idag alla busslinjer med stopp i centrum med en hållplatslängd för två bussar. Mer behövs inte på en så central yta. Även om, förhoppningsvis snart, turtätheten ökar kommer detta att räcka. Eller så förlänger man hållplatsen till tre bussar. Kapaciteten ökar då med 50 %. Hela Stockholms innerstad fungerar på detta sätt. Vem har sett en stor bussterminal inne i city?
Tidreglering, chaufförsbyte, "ej i trafik", kaffepaus och vad annat som erfordras får ske på annan, mindre central, plats. Bussterminalen får inte bli det som stjälper en bra lösning. Infartsparkeringen som idag finns i Ropsten kommer att försvinna. Stockholms stad kommer ta bort parkeringen och bygga bostäder. Detta är ingenting att sörja. Trängselskatt och parkeringsavgifter gör lösningen dyr både för parkering, för hämtning och lämning. Dessutom har en stor del av parkeringen redan tagits i anspråk för service till byggverksamheten.
Vi kan naturligtvis inte ersätta Ropstensparkeringen och arrangera en stor infartsparkering i centrum på samma sätt som föreslogs 2007. Då finns inte plats för ett utvidgat centrum. Parkeringen i centrum måste vara avsedd för centrumbesökare, kanske kompletterat med en mindre del underjordisk parkering för de som ska in till stan. En större infartsparkering kan istället exempelvis placeras på fältet vid den förhoppningsvis blivande spårvagnshållplatsen Baggeby/Bodal, där en sådan parkering redan är påbörjad. För att hämta och lämna vid T-banan behövs bara en mindre angöring.
Tidplanen för ny bro och tunnelbana till Lidingö centrum är givetvis beroende av förhandlingar, planarbete och samråd men med tanke på den gamla, för spårvagnstrafik uttjänta bron och den nära förestående utbyggnaden av centrum hoppas vi att frågan får en snar lösning. I anbudet från Sverigeförhandlingen visas en budget där T-baneprojektet är klart 2027.
Med all respekt för frågornas komplexitet menar vi att siktet ändå bör vara inställt på färdigställande under första halvan av tjugotalet i samband med utbyggnaden av Lidingö Centrum.
Centrums utformning kan nu, vid den fortsatta planeringen, få bästa möjliga förutsättningar. Här kan skapas en suverän kommunikationsnod med direkt och bekväm omstigning mellan buss, spårvagn och tunnelbana samt dessutom nära tillgång till butiker och serviceutbud i vårt gemensamma utvidgade centrum.
Det finns de som är oroliga för att "buset" automatiskt följer med till tunnelbanans ändhållplats. Så blir knappast fallet. All erfarenhet säger att eventuellt "bus" hänger samman med den socioekonomiska situationen i den ort där stationen ligger. Vi bör kunna känna oss trygga på denna punkt.
Mycket talar nu för att Lidingö här får en chans att lösa de allmänna kommunikationerna på bästa tänkbara sätt. Möjligheten uppenbarar sig dessutom i sista ögonblicket innan man bygger sig fast för de närmaste hundra åren i en brolösning som är omodern och kapacitetssvag redan från början.
För att illustrera våra tankegångar visar vi en enkel skiss där kommunikationsnoden är inlagd på dagens karta. Det upplägg vi visar är det effektivast möjliga och det som troligen är det totalt sett billigaste.
Politiker och planerare: gör nu ert yttersta och förhandla fram en framtidslösning för oss alla!
Robert Hellesen, Hans Lefvert
Karl Nenzén 2016-03-10 20:37
Rutger Palmstierna 2016-03-10 12:02
Kasper Andersson 2016-03-09 12:51
Karin Wallgren 2016-03-09 08:43
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2016-03-09 07:46
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google