Väder Lidingö

Lidingö måndag 17 februari 2025 v. 08

Senaste kommentaren - Se fler

Grönt för fler blå tåg på röda linjen även till Ropsten

söndag 1 april 2012 20:30

Det blir tätare turer på Röda T-banelinjen. Alliansen i landstinget rekordsatsar och investerar drygt 7,2 miljarder kronor på att upprusta denna. Ett nytt signalsystem håller på att installeras. Antalet tåg kan då ökas från dagens 24 till 36 tåg per timme, dvs 50 % fler tåg. Under 2008 hade den röda linjen 425 000 dagliga resenärer. Till 2020 beräknas resandet öka med 14 %. Nya tåg levereras från år 2016.

Hur stor del av denna förbättring kommer Lidingö till del? Det finns f.n. inga planer på hur tillskottet ska fördelas mellan Mörby – Fruängen grenen (M-F)och Ropsten – Norsborgsgrenen (R-N). Men dagens fakta ser ut så här:

Antalet resande på de båda grenarna är ungefär likstora, drygt 100 000 om dagen på båda separata grenarna. Under morgonens rusningstid är det 5 100 resp. 6 800 påstigande på de båda grenarnas separata sträckor. Idag körs det 12 tåg per timme och riktning på M-F grenen och ca 9 – 10 tåg på R-N grenen.

Sittplatsbeläggningen på morgonen är idag 150 % på M-F grenen och 162 % på R-N grenen. Över en tredjedel får idag således stå, men Ropsten/Norsborggrenen är mest överbelastad (främst den södra delen från Norsborg).

Det nya signalsystemet öppnar också för att kunna köra med förarlösa tåg liksom att framöver förlänga röda linjen till Täby/Arninge.

Befolkningsökningen till år 2030 väntas bli kraftig i Stockholms stad (16 %) och i Botkyrka (23 %), men mera blygsam i Danderyd och i Lidingö. I Stockholm beräknas Norra Djurgårdsstaden inrymma ca 20 000 – 25 000 invånare.och ca 30 000 arbetsplatser.

Om Centrum/Torsvik skulle bebyggas med 3 000 lägenheter ökar Lidingös folkmängd ännu mer. Då växer argumenten för att flera tåg kommer att behöva köras på Ropsten/Norsborggrenen.

För oss är det viktigt att den här satsningen gör att kapaciteten, punktligheten, komforten och driftsäkerheten ökar. Det gör att fler väljer kollektivtrafiken framför bilen. Vi satsar nu på tunnelbanan.

Göran Tegnér v ordf (FP), tekniska nämnden

Dela Grönt för fler blå tåg på röda linjen även till Ropsten

Kommentarer

Kaj Hagström 2012-04-02 17:03

Tidtabellerna på de båda grenarna måste vara synkroniserade för att fungera på den gemensamma sträckan mellan Östermalms Torg och Liljeholmen. En tabell med 12 tåg på Ropstensgrenen och 18 på Mörbygrenen fungerar inte på den gemensamma sträckan.
Det resenärerna vill veta är väl vilken turtäthet som är möjlig. I dagens rusningstid så har båda grenarna 5 minuters turtäthet, vilket ger 2½ minut mellan tågen på den gemensamma sträckan. Det nya signalsystemet ger möjlighet till 4 minuters turtäthet dvs 2 minuter mellan tågen på den gemensamma sträckan. Det innebär att kapaciteten ökat från 24 tåg till 30 tåg i timmen.

Göran Tegnér 2012-04-02 14:32

Henrik Schütz har läst SLs tidtabell lite slarvigt, så även jag. Det senare ber jag om ursäkt för. Under eftermiddagens tre maxtimmar går det visserligen 12 tåg per timme mot både Ropsten och Mörby. Men på morgonen på väg in mot City går det mycket riktigt 12 tåg per timme från Mörby under de tre morgontimmarna kl 07-10. Men på Ropstensgrenen går det 9 tåg den första timmen, 12 tåg den andra timmen och 10 tåg den tredje timmen, d.v.s. i genomsnitt 10,33 tåg per timme under de tre morgontimmarna, d.v.s. 14 % färre tåg än på Mörbygrenen.

36 tåg per timme med ett modernt signalsystem är inte särskilt avancerat. I alla städer där det byggs nya tunnelbanor byggs dessa för förarlös drift. I Paris har två äldre tunnelbanelinjer konverterats till automatdrift. Sedan 1980-talet körs flertalet sådana automatiska bansystem med 40 tåg per timme, d.v.s. 90 sekunders tidlucka. Det finns ett 130-tal förarlösa bansystem i hela världen.

Att det går långsamt att fylla på resenärer vid T-Centralen beror delvis på att dörröppningstiden är så osedvanligt långsam på Stockholms tunnelbana, vilket SL borde ändra på: Med tätare turer blir det nog färre påstigande per tur. Med plattformsdörrar borde uppehållstiden också kunna krympas.

Henrik Schütz har rätt i sina tal beträffande antalet påstigande norr om Östermalmstorg. Men man kan dock inte enbart stirra sig blind på de ena, norra tunnelbane-grenarna. Jag har räknat antalet påstigande på de båda grenarna (Mörby- respektive Ropsten-) både på den norra och den södra sidan, eftersom de hänger ihop i form av två linjer. På den södra sidan har Mörbygrenen (eller snarare dess motsvarighet i form av Fruängengrenen)
28.700 påstigande per dygn, medan Ropstensgrenens södra del, Norsborgsgrenen har 58.500 påstigande. Därför blir summan ungefär lila stor på de båda grenarna. Jag skrev även att det är främst den södra delen från Norsborg som är mest belastad. Sittplatsbeläggningen på morgonen är idag 150 % på Mörby – Fruängengrenen och 162 % på Ropstens-Norsborgsgrenen

En rimligare fördelning vore således 18 tåg per maxtimme för både Ropstens- som för Mörbygrenen, anser jag.

Henrik Schütz 2012-04-02 08:08

Enligt officiella siffror från SL gällande år 2010 har röda linjens mörbygren 72600 påstigande per vintervardag (utom lördagar) norr om Östermalmstorg, Motsvarande siffra för Ropstensgrenen är 44700 påstigande, Mörbygrenen har alltså cirka 62% fler resande per dag, Att påstå att resandet är ungefär lika stort är ej korrekt.

En ur belastningshänseende rimlig fördelning av 30 tåg i timmen är 18 till mörby och 12 till ropsten.

Henrik Schütz 2012-04-02 07:56

Det går lika många tåg i högtrafik på båda grenarna, tolv stycken, För att undvika snedbelastning, är det enda rimliga att vart annat tåg går på respektive gren.

36 tåg i timmen är en teoretisk siffra som bygger på att uppehållen vid T-Centralen i snitt är 30 sekunder långa, detta ger en ganska låg kapacitet i systemet, då trafikutbytet inte hinner avslutas innan dörrarna stängs. En mer realistisk tid är 40 sekunder, vilket är dagens snittuppehåll i trafiken dagtid, med färre resande per tåg än i rusningen.

Fler än 30 tåg per timme ryms inte i praktiken, vilket blir 15 tåg per gren i timmen.

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google