Väder Lidingö

Lidingö söndag 20 april 2025 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

Insändare/Debatt. Försök med pendlarparkering norr om Brofästet

torsdag 31 maj 2018 22:37

Vid Lidingö Näringslivs trafikdebatt häromveckan väcktes återigen frågan om att inrätta en pendlarparkering vid Islinge hamnväg, alldeles norr om brofästet. Därifrån kan bilpendlare få en uppfriskande promad på drygt en kilometer till Ropsten. Alternativet är sannolikt att dessa bilister i stället tar bilen hela vägen till jobbet.

Eftersom det redan finns en färdig grusplan där borde det inte kosta mycket att anordna pendlarparkering där – några skyltar och en gångspång upp mot brorampen.

Vi är medvetna om att ytan kommer att behövas som upplag för det kommande brobygget. Men innan detta bygge kommer igång borde området alldeles norr om Brofästet kunna tjäna som en tillfällig parkeringsplats. Då får vi tidigt reda på hur stort intresset är av att parkera där. Och om platsen visar sig vara attraktiv kan staden när den nya spårvägsbron är färdigbyggd senare anlägga p-platsen lite mera ’välordnad’, ungefär som vid Bodals hållplats.

Och om vi vill gardera oss mot att det blir en långtidsuppställningsplats för Stockholmsbilar kan vi införa samma tidsreglering som i Bodal, d.v.s. parkeringsförbud nattetid.

Att det finns gott om utrymme framgår av bilden!

Göran Tegnér (L)
Jesper Ingre (L)

Islinge. Foto: Göran TegnérIslinge. Foto: Göran Tegnér

Dela Insändare/Debatt. Försök med pendlarparkering norr om Brofästet

Kommentarer

Robert Johansson 2018-06-04 18:05

@John Pedersen

Höjning verkar rätt onödigt att bekosta eftersom vi i Sveriga har landhöjning som pågått sedan istiden upphörde. Denna höjer landnivån på Lidingö med 5-6 mm per år och detta lär fortsätta under överskådlig framtid. Inte ens de mest alarmistiska klimatfanatikerna prognostiserar att polarissmältning kommer höja havsnivån i närheten av den takten.

John Pedersen 2018-06-02 15:29

Hallå! Nu igen. Låt Kommunen bygga sin bro ifred nu. Sen borde dom bygga en Resturang på sjötomten. Och Gäst bryggor. Tycker Kommunen borde se om tomten går att göra större. Det är billigt med spräng massor i Stockholm nu! Ja bygg ut i vattnet. Och passa på att höja tomten. Så den klarar framtidens sjö nivåer.

Anders Bergstedt 2018-06-01 22:51

Jag blir så trött ! Det handlar ju om att lösa problemet med infartsparkering NU, inte vad som skall byggas då bron är klar !

Nu till problemen som måste lösas. Mycket av bygget måste lösas från sjösidan. Vid Slussen är det trångt och där har man en stor pråm full med byggbaracker.

Johan Mähler 2018-06-01 22:39

Göran,

Jag läste framförallt att du skrev nedanstående vilket inte indikerar något tillfälligt tänk:

" Och om platsen visar sig vara attraktiv kan staden när den nya spårvägsbron är färdigbyggd senare anlägga p-platsen lite mera ’välordnad’, ungefär som vid Bodals hållplats."

Göran Tegnér 2018-06-01 21:47

Svar till Johan Mähler:

Du kanske inte läste att jag skrev ”en tillfällig” parkeringsplats. Det är inte så vackert där just nu.
Hur stort intresset och behovet av en p-plats just där vet nog ingen. En tillfällig p-plats kan besvara den frågan. Om det en dag dyker upp en ännu bättre markanvändning får man då ta ställning till detta.

Johan Andersson 2018-06-01 20:08

Svar till Johan och Christoffer.
Att använda märken till nåt vettigt kan knappast anses vara galenskap.
Att debattera i oändlighet om vad man ska göra med platsen och under tiden ha den som skrotupplag (eller vad det nu är) samtidigt som man bygger cykelmotorvägar ingen vill ha för miljontals kronor, det är galenskap.
Som flera med mig uttryckt är det snarare bevis på klokhet att temporärt använda platsen till parkering.
Om det till slut blir ett barackläger för brobyggarna, en restaurang (bra förslag) eller park med sjöbodar (också bra förslag) kommer ju säkert ta år att besluta. Under tiden är en temporär infartsparkering betydligt vettigare än nuvarande skrot. Eller är jag helt ute och cyklar?

Johan Mähler 2018-06-01 14:54

Göran, villkoren för det akvariet var ett skämt till stadens nackdel. Sannolikt var det därför man stoppade det. Det hindrar därför inte förverkligandet av det jag skrev. Men infartsparkering Göran...nej, släpp det. Det var ett vallöfte i klass med sossarnas löfte om butlers i tunnelbanan. Något för papperskorgen!

Göran Tegnér (L) 2018-06-01 12:04

Svar till Johan Mähler:

Staden har redan tackat nej till ett Akvarium där.

Men även en restaurang behöver parkeringsplatser. Ytan kan säkert räka till både det ena och det andra.

Isabelle Gröndahl 2018-06-01 11:56

Jag har länge tänkt att vi på denna plats borde låta oss inspireras av hamnen vid Fjäderholmarna och bygga mindre "sjöbodar" för olika typer av verksamhet. Läget är ju det bästa på Lidingö med vattnet, kvällssolen och centralt med mycket folk boendes i området. Låt Lidingöborna få möjlighet att njuta av denna fantastiska lilla plätt som skulle kunna sjuda av aktivitet och livskvalitet.

Christoffer Wallin 2018-06-01 10:53

Johan har helt rätt. Det är vansinne att använda en fin plats som denna till parkering!

Johan Mähler 2018-06-01 10:14

Att anlägga en infartsparkering (med relativt begränsad kapacitet) på denna vackra sjönära yta är galenskap. Använd istället ytan till exempelvis restaurangverksamhet med en uteservering mot havet. Gärna i kombination med ytterligare social verksamhet som livar upp området och som går i hälsans tecken (boulebanor, padelbanor, minigolf, lekpark med vattentema etc). Ett ställe för både stora och små att mötas på helt enkelt. Där hälsa, gastronomi, lek och motion står i fokus. En infartsparkering står sig slätt jämfört med ett sådant alternativ.

Anders Bergstedt 2018-06-01 06:49

ÄNTLIGEN ! Detta skulle ha varit gjort för 5 år sedan !
Det är utmärkt att få prova detta och få se intresset. Det gäller i första hand 20 platser där jolleklubben disponerar marken.Om intresset är stort kan det utökas med ytterligare 20 platser som sedan kan användas av brobyggarna.Att lösa problemet och knäppa Stockholm på näsan vore skönt, med tanke på motståndet och det stoppade projektet med Spårväg City.En promenad till Ropsten befordrar hälsan och sparar i nuläget 130 kronor per dag !!!

Jag räknar med att upphandlingen kommer att förskjuta byggstarten och det kommer att dröja innan man behöver all tillgänglig mark. Då räcker den ändå inte till och man måste disponera närområdet och lokalgatan. Under hela byggtiden skall cyklande och gående kunna använda gamla bron och då får man inte prioritera bort det intresset i förhållande till brobyggarprojektet !

Den nya bron kommer 50 meter närmare parkeringen som då kan bli gemensam för pendlare och förhoppningsvis en vacker restaurang eller dylikt. Vi måste se till att det blir lika fint som i Husarviken ! Möjlighet till av- och påstigning av spårvagnen på nya bron vore naturligtvis toppen !

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google