fredag 1 juni 2018 21:48
Lidingö stad har nyligen skickat sitt svar till Landstinget om sin syn på kollektivtrafiken på Lidingö i det s.k. Yttrande över trafikförändringsremiss 2018-2019.
Ett önskemål från Lidingö stad är att tillsammans med Landstinget göra en konsekvensanalys av en omdragning av Lidingöbanan via Lidingö Centrum. På det senaste mötet, som Företagarna på Lidingö ordnat med politikerna närvarande, framgick att samtliga partier står bakom en omdragning av Lidingöbanan via centrum.
Majoritetens önskemål om en konsekvensanalys är positivt, men förvånande mot bakgrund av tidigare tveksamhet i denna fråga och tagna beslut kring den nya bron, som påverkar möjligheterna att lägga om Lidingöbanan.
Flera konsekvenser av en omdragning av Lidingöbanan via centrum är redan nu uppenbara och har under flera år diskuterats på Lidingösidan. De viktigaste är följande:
1. Lidingö Centrum blir en trafiknod, där all kollektivtrafik samlas. Tvärförbindelser mellan norra och södra Lidingö löses permanent med omstigning i centrum mellan bussarna och Lidingöbanan. Bristen i tvärförbindelserna framhölls av Lidingöbor och företagare på politikermötet. Med Lidingöbanan genom centrum får även södra Lidingö direktförbindelse till centrum. Centrum kan utvecklas för att bli öns naturliga mötesplats.
2. Den låga bron mot Lidingö innebär att kostnaden för att lägga om Lidingöbanan ökar med 200-300 mkr för att bygga en tunnel till centrum för spårtrafiken (jämfört med en hög broanslutning till Lidingö, där spåren kan läggas på ytan).
3. En tunnel för spåren mot centrum innebär att en hållplats i Torsvik blir mycket svårtillgänglig. Istället för en hållplats på den planerade överdäckningen vid Torsviks Torg hamnar hållplatsen nere i berget vid tunneln. En hållplats i detta läge ger dålig nytta för resenärerna. Denna trafiklösning riskerar att en hållplats vid Torsviks Torg inte byggs.
4. Genom majoritetens beslut att påbörja byggande av den låga bron, har möjligheterna för att genomföra en omdragning av Lidingöbanan minskat väsentligt, eftersom finansiering nu krävs för upp till 50 % högre byggkostnad. Denna merkostnad måste bäras av Lidingö stad, då Landstinget redan har begränsade möjligheter till delfinansiering.
Slutsatsen blir att majoriteten är nu positiva till en omdragning av Lidingöbanan, och vill utreda konsekvenser tillsammans med Landstinget. Tyvärr han man redan fattat beslut om en låg bro, som förmodligen i praktiken omöjliggör projektet. Dessutom har Landstinget just meddelat att planeringen av Ropsten skjuts upp, vilket gör anslutningen till terminalerna i Ropsten osäker. Broprojektet har kommit i otakt med planeringen i Ropsten och Spårväg City.
Som skattebetalare i både Landstinget och Lidingö stad kan man kräva att våra pengar används på bästa sätt för att ge Lidingöborna bra kommunikationer. Utvecklingen hittills är oacceptabel och oroväckande.
Hans Lefvert
Ordf. Centrala Lidingö Villaägareförening (CLV)
Hans Lefvert 2018-06-12 09:16
Lars Hedberg 2018-06-09 10:40
Anders Bergstedt 2018-06-08 09:41
Anna Rheyneuclaudes (M), Birgitta Sköld (LP), Carl-Johan Schiller (KD) 2018-06-07 23:12
Hans Lefvert 2018-06-07 00:09
Karin Wallgren 2018-06-06 18:03
Mikael Olofsson 2018-06-06 10:48
Lars Hedberg 2018-06-04 20:47
Karin Wallgren 2018-06-04 16:16
Henrik Åkermark 2018-06-04 13:06
Hans Lefvert 2018-06-04 12:52
Peder Sjögreen 2018-06-04 08:03
Karin Wallgren 2018-06-02 18:09
John Pedersen 2018-06-02 15:15
Anders Diedrichs 2018-06-02 11:32
Karin Wallgren 2018-06-02 03:17
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google