måndag 18 mars 2013 14:35
1965 flyttade jag från Norrland och till Lidingö. Det var nog ett av de bästa och viktigaste besluten i livet. Att ha en så fantastisk miljö ett stenkast från Stockholm är obetalbart.
Däremot har jag förundrat mig över de ständiga politiska konflikterna där lobbygrupper lyckas försena och stoppa en bra utveckling. Södra huvudleden och Lidingö Centrum har dragits i långbänk sedan 60-talet. Mina tankar inför fortsatt utbyggnad är följande:
1. Eftersom en ny tågbro måste byggas är det bästa att dra ut tunnelbanan till Lidingö och låta den gå samma väg som Lidingöbanan och avveckla banan. Station Torsvik skulle ha rullbana upp till Torsviks Centrum som nu skall byggas ihop med Lidingö Centrum.
2. Tunnelbanan skulle fortsätta över jord till Dalénum och betjäna de stora koncentrationer av bostäder som ligger nära. Eftersom parkeringsplatserna i Ropsten försvinner är det nödvändigt att Lidingö självt löser detta och då är en dragning av tunnelbanan till Lidingö nödvändig. Vi kan uppenbarligen inte räkna med någon förståelse och hjälp från Stockholm som har nog med att få ihop den våldsamma utbyggnaden av trafik och bostäder på sin sida.
3. Den nya tunnelbanebron måste också dimensioneras för gång- och cykeltrafik och kunna användas för vanlig trafik om något händer med stora Lidingöbron. Bron kan byggas i två våningar.
4. Nedläggning av Lidingöbanan skulle innebära att dragningen av Södra huvudleden mellan Skärsätra och Högberga skulle bli helt naturlig. Anslutningarna och planeringen var klar redan för 40 år sedan och det är ofattbart att sunt förnuft fått vika för starka lobbygrupper och bypolitik.
5. De stora investeringar på Lidingöbanan som man slipper skulle räcka långt till Södra huvudleden och till en ny tågbro. Lidingöbanan går ej att göras effektiv och snabbussar från Gåshaga och till Dalénum med parkeringsplatser där, istället för spårvagnshallar och parkeringsplatser i Ropsten, skulle vara den bästa möjliga lösningen. Restiderna skulle också förkortas ordentligt och det är viktigt för de många som arbetar utanför Lidingö.
Anders Bergstedt
Robert 2013-03-27 22:37
Henry Duhs 2013-03-26 21:59
Robert 2013-03-26 20:04
Henry Duhs 2013-03-26 15:54
Henrik Schütz 2013-03-26 13:37
Karin 2013-03-25 09:15
Anders Bergstedt 2013-03-24 22:44
Robert 2013-03-24 19:39
Göran Tegnér 2013-03-24 16:38
Bosse 2013-03-24 15:22
Göran Tegnér 2013-03-23 22:57
Bosse 2013-03-23 19:14
Anders Bergstedt 2013-03-23 17:51
Karin 2013-03-23 13:56
Tågbitaren 2013-03-23 12:41
Göran Tegnér 2013-03-23 11:46
Göran Tegnér 2013-03-23 11:26
Anders Bergstedt 2013-03-23 07:42
Käppala-cyklistens burgne bror 2013-03-20 18:24
Lidingö bo 2013-03-20 15:17
Tomtefar 2013-03-19 19:27
Anders Bergstedt 2013-03-19 18:45
Ola Nilsson 2013-03-19 10:46
Henry Duhs 2013-03-19 07:16
Magnus E 2013-03-18 19:02
Anders Bergstedt 2013-03-18 18:27
Magnus T 2013-03-18 17:16
Anders Bergstedt 2013-03-18 16:52
Daniel 2013-03-18 15:57
Anders Odéen 2013-03-18 15:14
Peter, Larsberg 2013-03-18 15:08
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google