Väder Lidingö

Lidingö söndag 20 april 2025 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

Efter Gåshagakonkursen: Ny restauratör till sommaren?

måndag 24 februari 2014 00:08

Inte så roligt att se. Här var det tidigare fullt med bord och stolar. Nu skymtar bara m/s Soya genom fönstren.

Inte så roligt att se. Här var det tidigare fullt med bord och stolar. Nu skymtar bara m/s Soya genom fönstren.

I januari gick Gåshaga Sealodge i konkurs och i februari såldes hela inredningen på auktion, se Lidingösidan 7 februari. Nu försöker fastighetens ägare Wallfast AB hitta en ny företagare som vill och kan driva restaurangen vidare. Förhoppningsvis händer något positivt till sommaren.

Om man nu blickar in i fastigheten ser det inte roligt ut. Tomt, så när som på några blommor och tomflaskor. Ett par svenska flaggor ligger slängda i högar.

Vid auktionen den 10 februari lyckades Wallfast köpa all inredning och utrustning som behövs för att någorlunda snabbt kunna fortsätta verksamheten, som köksutrustning, kylanläggning osv. Däremot såldes möbler och lös inredning till andra.

Just nu har Wallfast flera intressenter och arbetar intensivt för att skriva kontrakt med någon som kan driva restaurangen. Inriktningen är att det ska vara klart till sommaren. Kanske kan verksamheten därmed komma igång under den tid som Waxholmsbolagets sommartidtabell fortfarande gäller…

Wallfast AB har haft samma ägare av driften i Gåshaga i nästan tio år, men det har varit olika personer som synts utåt. I oktober 2013 togs driften över av den ägare som knappt tre månader senare satte bolaget i konkurs.

Så här kunde det se ut soliga dagar i Gåshaga. Arkivbild

Så här kunde det se ut soliga dagar i Gåshaga. Arkivbild

Dela Efter Gåshagakonkursen: Ny restauratör till sommaren?

Kommentarer

Mr. Nanny 2014-03-07 03:00

“Det är på grund av dig och usla krögare som är anledningen till att du inte har jobbet kvar.” Du verkar veta förvånansvärt mycket om en person bakom ett pseudonym, eller så skriver du utan kunskap, imponerande likaså! Berätta gärna om de gånger du besökte oss och upplevde att servicen var dålig. Var säkert därför vi hade så många gäster som uppskattade oss, fler än de som fann oss undermåliga. Men men, vad vet jag, jag jobbade ju bara där 300 timmar i månaden, du vet säkert bättre!

“Det krävs, trumvirvel, hårt jobb, engagemang/…/”. Jag önskar att vi hade tänkt på det, varför berättade du inte att man måste jobba hårt för!? Jag trodde nämligen att allt här i livet serverades på silverfat, bryskt uppvaknande, men tack för din visdom! Med denna kunskap hade vi ju definitivt överlevt de mörka månaderna då de flesta av våra kunder gick i ide.

Helt ärligt, att läsa din kommentar är fan upprörande. Skönt dock att kunna skriva av sig, även om det är helt lönlöst. Snälla du, använd nu mitt inlägg som ett bevis på att jag var en urusel servitör, medan du gör det lever jag i den riktiga världen, med viss insikt i hur människor fungerar.

Anders P 2014-03-06 17:14

Tony,

Jo det är som så att det finns/fanns uppenbarligen flertalet restauranger som publiken föredrar/föredrog framför Sealodge. Det finns två huvudsakliga anledningar till detta.

1 överprisad medelmåttig till usel mat
2 dålig service och dålig attityd, vilket dina texter nedan vittnar om.

Det är helt enkelt som så att det inte är en mänsklig rättighet att bedriva restaurangverksamhet på Lidingö med vinst. Det krävs, trumvirvel, hårt jobb, engagemang, kvalitet och konkurrenskraftig prissättning. Åtminstone i relation till leverans.

Face it, Bryggan funkar.

Det är på grund av dig och usla krögare som är anledningen till att du inte har jobbet kvar.

Peter 2014-03-04 16:26

Icke vetenskaplig fakta: på varje förlorad/missnöjd gäst tappar man ytterligare 10st.

På varje nöjd gäst vinner man ytterligare 5 gäster i andra ledet.

Att skylla ett misslyckande på sina gäster är rätt svagt i det här läget. Produkten skall anpassas utifrån förutsättningarna och därmed sin kundgrupp. Inte tvärtom av förklarliga skäl. Gör man inte det är man inte lämplig.

Daniel F 2014-02-28 18:52

Jag var bara där en gång. Maten var dålig men värst var nog personalen som var fruktansvärt arroganta och frånvarande. Jag gav 0 kr i dricks.

Jonas 2014-02-28 18:50

Tony och mr Nanny,
Tack för era klargöranden. Jag kan inte annat än att hålla med er och hade säkerligen varit lika arg/besviken själv om jag hade satsat så mycket pengar&energi för att bara mötas av snålhet och otacksamhet. Vi hade själv en närbutik som vi grannar älskade för att vi lätt kunde tilläggsköpa mjölk, kvällstidning, färskt bröd mm. Fast tilläggsköp var just det enda majoriteten gjorde och åkte istället till Willys för att spara några kronor när inköpen inte var akuta. Sedan blev de precis lika förvånade när affären lades ner, som era gäster som tyckte det var toppen att ha ett trevligt ställe intill knuten de 1-3ggr om året de ville fira.

Själva äter vi middag flera gånger i månaden på öns restauranger. Fast då vi bor närmare centrum än Gåshaga har det istället mest blivit Forresta, Grill Bruno eller delikatesser från Mariannes sedan Lidingöbanan stängdes (En bra middag ska avnjutas med mycket vin, men utan buss). Nästa gång ska vi dock kosta på oss extra taxi-pengar och åka till Bryggan.

P.S. Måste dock hålla med föregående inlägg att informationen från Gåshagas restauranger har varit dålig. Lyckades inte hitta någon information om julbord och skaldjursafon samt visste inte ens om att Sealodge har haft barnrum (då hade våra stackars barn inte behövt sitta stilla och tysta)

Tony Gåshaga 2014-02-28 17:51

“Sist var jag på Gåshaga Sealodge för något år sedan och åt en god lunch med en väninna.”

Om det var ca ett år sedan så har du inte besökt Sealodge med den senaste ägaren. Om du bor i området så är det riktigt tråkigt att höra. Nu är inte du ensam Karin, 98% av Gåshaga gör precis som du. Ni besöker inte restaurangen och sen kritiserar ni och gnäller som ni vet exakt vad felet är. Men låt mig säga detta riktigt tydligt, problemet är Gåshaga, inte sealodge.

Vi försökte anpassa oss efter era önskemål. Med live musik under sommaren och olika teman på meny under hösten.

Det är ilskan som väcks när man läser kommentarer från gäster som aldrig gav oss stöd.

Karin 2014-02-28 17:00

Det är tråkigt för alla berörda – ägare personal och gäster när en verksamhet som Gåshaga Sealodge får slå igen. Inget som någon hade önskat. Har en del kunder betett sig rent brottsligt som beskrivs i inlägget så är det en polisiär sak och inget som alla andra kan ta ansvar för.

För den som inte bor i området så har det faktiskt varit svårare att hålla koll på när restaurangen hade öppet. Först genomgick den en lång renovering och när man äntligen trodde att nu så är det klart och de slår väl upp portarna igen när som helst, ja då stod det på hemsidan att en renovering till var på gång men att köket hade öppet. Lite motstridiga besked och jag minns inte exakt formuleringen.

Självklart ska man kunna besöka en restaurang utan att ha en speciell anledning att fira och det har jag också gjort ibland med de mina och inte bara på middagar. Sist var jag på Gåshaga Sealodge för något år sedan och åt en god lunch med en väninna.

Ofta tjänar den som skriver något på att vänta tills värsta ilskan har lagt sig så att det skrivna framstår lite mer balanserat.

Tony Gåshaga 2014-02-27 23:30

Patetiska kommentarer om Gåshaga Sealodge av ”gäster” som kom förbi en gång om året. Det går inte att driva en krog i Gåshaga. Området är inte av intresse utav en restaurang som serverar kvalité mat med bra service. Jag har jobbat på Sealodge och det är pinsamt att bo i området när man sliter som ett djur för att ge bra service till en granne och få ca 18 kr dricks på en nota för 1600kr. Ni pajaser som sitter hemma med ICA’s grillad kyckling och potatissallad varje kväll samtidigt som ni skickar ett mail till oss där ni gnäller varför vi i personalen säger åt barn att inte stoppa ner pommes i elementen.
Wallfast skulle kunna driva McDonalds med alkohol servering. Kasta ungarna i bollhavet för sedan sitta och dricka bort kvällen med världens billigaste box vin från Sydafrika.
”Den restaurangen har varit ett självklart val när något skulle firas eller vid besök av vänner långväga ifrån.” citat från Karin the troll
Herregud Karin, kan man inte gå ut och ha kul utan att något ska ”firas” eller besök av släktning? Uppenbarligen eftersom det är ett ”självklart val” för dig, så måste det varit bra besök du har upplevt på Sealodge? Med den inställningen kan vi lätt driva en krog ute på Lidingö…..
Jag vill dock tacka de få kunder som gjort det roligt att jobba på Sealodge och till alla mina arbetskamrater. Men till er i området och mina grannar, ni som skickar brev och gnäller om flaggan eller påstår att vi var otrevliga mot barn, piss off and go f*ck yourself.
P.S låt oss inte glömma våra hotellgäster som inte betalade för sina två hotellrum utan istället lämnade två rum där deras hundar hade pissat ner alla möbler. De rummen fick personalen städa. Ren jävla skam att dessa personer gick runt och sa att vi kastade ut de. Jag har aldrig i mina 24 år varit med om människor med så låg moral och heder.
Mvh Tony

Mr. Nanny 2014-02-27 23:16

Jonas, själv behandlade jag alltid folk väl, och blev därav oftast väl bemött själv, jag hade absolut ingen generell idé om att alla barnfamiljer skulle innebära en jobbig servering. Därav behandlade jag alltid folk väl, oavsett om de kom med barn eller inte, men om barnen misskötte sig sa jag såklart ifrån.

Kom ihåg, jag pratar även om min tid som servitör innan den senaste ägaren, då hela barnkonceptet och den enorma energin som lades ner på att tillfredsställa denna grupp var enligt mig helt obegriplig, många av mina upplevelser härstammar härifrån. När ägaren byttes ut och vi blev anklagande för att vara “barnfientliga” baserat på faktum såsom att vi tagit bort lekrummet kunde jag inte mer än skratta. Folk verkade helt ha glömt bort de mest grundläggande reglerna inom vett och etikett, pga deras tidigare erfarenheter med en mycket underlig barnpolicy.

Tro inte heller att det som står i sista stycket är skrivet för att rikta sig till barnfamiljer, utan folk i allra största allmänhet.

Min fasta övertygelse som jag försöker förmedla är att många reagerade helt ur proportion till vad vi gjorde. Jag stötte på många familjer som blev stötta pga att vi nu hade striktare krav på barnen, som var helt chockade över att vi inte uppskattade barn med chokladsås i de vita sofforna eller att vi tagit bort lekrummet mm. Att bli kränkt baserat på detta (vilket jag faktamässigt vet att folk blev, då det specifikt uttryckte denna känsla för mig) så känns det hela så absurt.

Till Lidingö Sidan, tyckte man kunde ha skrivit något om när den nya ägaren faktiskt kom in i bilden och började driva verksamheten, ger en skev bild för de som inte är insatta då man lätt kan tolka påståendet som att han 3 månader efter sin introduktion begärde restaurangen i konkurs.

Käppala-cyklisten 2014-02-27 20:23

Vem behöver en “Sealodge” när Restaurang Piccolo i Käppala finns? Ingen gourmetmat, men heller inga gourmetpriser.

Jonas 2014-02-27 12:42

Gåshaga1,
var nånstans i mitt inlägg hittar du att jag önskar enklare/billigare mat, lekrum eller barn som lever omkring? Jag vill heller inte ha skrikande löspringande barn runt mig, inte minst för att det blir svårt att förklara för mina egna varför de måste sitta stilla och prata i normal samtalston. Däremot skrev jag att min familj föredrar Bryggan, som du skriver är dyrt. Jag betalar gärna dessa priser + generös dricks då både mat och service är god samt att vi med välartade barn blir korrekt bemötta.

Det stämmer säkert som du säger att pensionärerna är i majoritet på Gåshaga och att kundunderlaget är begränsat. Dock bor en stor välbeställd potentiell kundkrets runt Lidingöbanan +/-2 stationer från Brevik, som saknar bra restauranger i närområdet. Känner sig barnfamiljerna (som ve och fasa är i majoritet där) sig välkomna finns det säkert underlag för både Bryggan och ett nytt Sealodge, åtminstone då Lidingöbanan kommer igång igen.

Jonas 2014-02-27 12:40

Mr Nanny,
det stämmer säkert som du säger att vissa barnfamiljer har varit extermt snåla och betett sig väldigt illa. Min fråga till dig är varför tillrättavisade/avhyste ni inte dessa, istället för att behandla alla barnfamiljer illa? Med den attidyden finns det inga incitament för de som missköter sig att bättra sig eller för de som sköter sig att komma tillbaka. Dvs ni fick inte helt oväntat en anrikning av barnfamiljer med pöbelfasoner precis som du beskriver.

Jan Sjöberg, Lidingösidan 2014-02-27 00:20

Svar till Mr Nanny. Lidingösidan skrev: “I oktober 2013 togs driften över av den ägare som knappt tre månader senare satte bolaget i konkurs”. Han drev dock verksamheten under större delen av 2013, men fram till oktober på ett andrahandskontrakt. Därefter tog han över själva kontraktet för driften.

Mr. Nanny 2014-02-26 23:58

Hurvida den senaste ägaren endast drev restaurangen i tre månader är högst diskutabelt.. Men vi släpper det faktafelet. Jobbade som servitör för båda av de senaste ägarna, så har en ganska god insikt i hur saker gått till, vad som ändrades i och med ägarbytet och vilken effekt dessa förändringar fick, så tro mig när jag säger att potentialen var oändligt mycket större i och med ägarbytet som skedde 2013.

Många vill gärna kommentera och tro sig sitta på den ultimata formeln till framgång, och allas nycklar skiljer sig avsevärt från varandra, men att nyckeln till denna framgång (som någon påstår i en kommentar här) skulle ligga i att vända tillbaka sidan och återinföra den lekstuga restaurangen faktiskt var innan ägarbytet är helt absurt. Intäkterna ÖKADE när man satte ner foten och inte längre accepterade den lekstuga restaurangen tidigare behandlats som. Att detta uppfattas som att man var “Fientliga mot barn”, är för mig ett praktexempel på hur långt det svenska samhället har gått i dess totala och skamlösa slapphet när det kommer till barnuppfostran. Barn var välkomna i restaurangen, så länge de inte hoppade på sofforna, sprang skrikandes mellan borden, spillde på möblerna, kastade runt tilltuggen osv. Är dessa förväntningar helt orimliga? Vill minnas när jag själv växte upp, då fick man tidigt lära sig att på restaurangen måste man respektera de andra människorna som betalat för att förgylla sin kväll, för mig var det en självklarthet

Jag har sett det mesta på Gåshaga Sealodge, och tro mig, större slapphet när det kommer till barnuppfostran har jag ALDRIG skådat. Surrealistiskt.

Alla absurda situationer man upplevt där nere är för många för att skriva ner, men de sträcker sig från avskyvärd ohövlighet till extrem snålhet (dessa var inte enstaka företeelser). Men med risk för att låta som en alltför bitter människa vill jag påpeka att det fanns goda människor som förgyllde restaurangen och gjorde det hela värt allt slit. Dessa människor vet vilka de är och jag vill inte att de ska tro att allt de gjorde inte uppskattades (om de nu mot alla odds faktiskt skulle läsa det här, men hey, better safe than sorry). Oavsett, ska bli kul och se vad som blir av det här spektaklet, förväntningarna är dock rekordlåga.

Gåshaga 1 2014-02-26 23:12

Jonas, demografin är 60% pensionärer och 40% familjer. Jag tror takten misslyckades eftersom den är för stor för området. Inget företag kan gå med vinst som säljer hamburgare och sallader till låga priser, har lekrum för barnen och räkna med att betala en hyra som ryktas vara omkring 2.500.000 per år. Kan ni föreställa energikostnaderna? Vad sägs om personalkostnader? Kan inse fakta, verksamheten misslyckades eftersom det är för stor och Gåshaga vill ha en billig Max eller billig take-away eller plats. Bryggan är liten men priserna är dyra enligt de flesta människor. Dess små så barnen inte kan springa runt som gör det trevligt. Föräldrar måste verkligen förstå detta eller lämna barnen hemma. .

Jonas 2014-02-26 22:45

Håller med att barn som inte kan uppföra sig ska hålla sig borta från finare restauranger och att servitörerna ska uppmärksamma familjer som inte har vett att förstå detta. Problemet med Sealodge var att de behandlade alla barnfamiljer dåligt, oavsett om barnen skötte sig eller ej. Tror det blir svårt att överleva på Lidingö med vår demografi med den attityden. Har man blivit illa bemött lär man heller inte komma tillbaka då man är barnfri. Se och lär av grannen Bryggan.

En annan sak som förmodligen också bidragit till Sealodges fall är att Lidingöbanan ligger nere. Trots att busshållplatsen ligger närmare än tåget för Bryggan, har våra besök dit blivit färre, så vad har då hänt för Sealodge där det blivit tvärtom.

Patrik Gadelius 2014-02-26 21:57

Karin,

Bryggan har öppet hela sommaren och anledningen till att Långängens Gård är stängt under juli månad är att det är den enda månaden vi har möjlighet att underhålla fastigheten. De senaste 3 åren har vi bytt tak på ladan, byggt om köket, dragit ny el från Stockby, byggt förråd etc. Så har det varit sedan 50-talet.

/Patrik Gadelius

Gåshaga 1 2014-02-26 20:17

Förslag: Skapa en mycket billig meny eftersom det finns så många familjer som tror att de har pengar, men egentligen bor betala dagen att betala dag. Bjud bara föräldrar som verkligen vet hur man ska lära sina barn att uppföra sig eftersom majoriteten i Gåshaga helt enkelt låta sina barn springa omkring, skrika och kasta mat. Bygg ett lekrum så att föräldrarna kan ignorera sina barn så att de kan dricka och föra bort deras brist på barnuppfostran kompetens till personalen i restaurangen. Ett lekrum som är gratis förstås eftersom dessa föräldrar är för billigt att hyra en barnvakt. Gåshaga, vänligen ganska klaga, du verkar tro att du är skyldig något men till slut allt du gör är att klaga och vill ha något gratis. Fastigheten bör bli ett flyktingläger!

Älskar Gåshaga 2014-02-25 12:49

Personligen skulle jag nog välja att gå någon annanstans om barnfamiljerna hittar tillbaka. Skrik, spring, barnvagnar och kladd är inte vad man längtar efter när man vill gå ut och äta gott och koppla av. Låt barnen följa med när de blivit stora nog att uppföra sig och låt barnvakten få en renässans!

boende i området 2014-02-24 08:43

För att lyckas:

*Ny inredning (har sett riktigt slitet ut som en kvarleva från tidigt 2000-tal)
*Barnvänligt (nu senast var dom direkt fientliga mot barn. Gör tex iordning ett lekrum för barn så ska ni se att barnfamiljerna hittar dit)
*Vällagad och prisvärd mat (kvalitén var ett skämt på slutet med tanke på priset)

Karin 2014-02-24 06:53

Vi får verkligen hoppas att en ny restauratör tar över f d Gåshaga Sealodge snarast möjligt. Den restaurangen har varit ett självklart val när något skulle firas eller vid besök av vänner långväga ifrån. Första veckan i juli får vi gäster och trist om de restauranger som inte har gått i konkurs slår igen butiken i vanlig ordning efter midsommar på grund av semester, som nu Långängens gård präglar göra för att ta ett annat exempel.

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google