tisdag 8 maj 2018 00:01
14 000 ARTIKLAR. Lidingö Järn & Färghandel är en affär med mycket historia. Redan 1909 öppnade man butiken för första gången, då ägd av Cederlöf & Grundén, mitt i hjärtat av det som idag är Lidingö Centrum.
Järnhandeln har alltid gått bra med många nöjda kunder. Så pass att verksamheten under 90-talet hade vuxit ur huset i Lidingö Centrum. Det blev flytt till Stockholmsvägen 72, där man verkar än idag.
Detta är den nittonde artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.
Nu drivs affären av Andreas Georgson och Tomas Caris som båda är delägare tillsammans med Andreas pappa, Jonas Georgson. Tomas köpte in sig i företaget 2004 och Andreas är andra generationen i handlarledet. De har båda arbetat många år i butiken och tar nu vid när Jonas går i pension. Och här arbetas för fullt med att strukturera om och förbättra verksamheten för framtiden.
- Idag finns det många utmaningar för en klassisk järnaffär. Med en ständigt ökande näthandel och upp till 14.000 artiklar på lager är det svårt att säkra lönsamheten. Vi måste satsa stort på att utvecklas för att hänga med i detaljhandelns snabba svängar och inte minst - för att möta kundernas förväntningar. Vi vet också att många uppskattar en gammal hederlig och personlig järnaffär vilket vi såklart har med oss, säger Andreas.Sortimentet består av 14 000 artiklar. Foto: Katarina Palmstierna
2008 ingick man ett avtal med BOLIST, som med sina 200 enskilda butiksägare, är Sveriges största bygg- och
järnhandelskedja.
- Vi gjorde detta för att kunna erbjuda både ett bredare sortiment och snabbare leveranser till ett bättre pris. Numera kan våra kunder välja att beställa på nätet och få sina varor skickade till oss eller hemkörda till dörren, säger Tomas.
Butiken ligger centralt på Lidingö men det är inte helt enkelt att ta sig dit kommunalt från södra ön.
- Vi följer hela tiden vad som händer i centrum och kan tänka oss att flytta närmare kärnan. Vi har inte någon närmare kontakt med stadens politiker men hoppas ändå att man framåt tar beslut som kan gynna den lokala handeln. Vi vill att Lidingö ska vara en attraktiv ö där kunderna väljer att stanna kvar. Jag tror även att många andra lokala handlare upplever utmaningar med att driva verksamhet så nära en stor stad med många konkurrenter, säger Tomas.
Grillar för sommarens fester. Foto: Katarina Palmstierna
- Idag säljer vi mest av färg och trädgårdsprodukter. Även garderober med tillhörande inredning. Vi har många kunder från nyproduktionerna i Dalénum som kompletterar sina garderober, sätter upp gardiner med mera. Vi har även börjat sälja mycket fönster som vi tillsammans med BOLIST gör en satsning på. Vi erbjuder också ett helt nytt hyrkoncept där kunden enkelt kan boka maskiner på bolist.se och sedan hämta ut hos oss.
Familjedagar med hoppborg och ansiktsmålning för barnen har också varit populärt. Det tänker vi fortsätta med och även vidareutveckla, kanske blir det ”snickarverkstad” nästa gång. Vi planerar även för medlemskvällar och att bjuda in hantverkare på leverantörsutbildningar, säger Andreas.
Andreas Georgson. Foto: Katarina Palmstierna
I höst fortsätter förändringsresan.
- Nu kommer sommaren, den period då vi säljer som mest och vi måste fokusera på våra kunder. Efter sommaren fortsätter vi att bygga om i butiken och optimera sortimentet. Vi är redan en god bit på väg och ser hoppfullt framåt, avslutar Tomas och Andreas.
Visste du att Lidingö Järn & Färghandel har ett helt eget kapitel i boken ”Tackar, tackar, välkommen åter”, som handlar om näringslivet på ön. En riktigt intressant bok som alla företagare på ön borde läsa, utgiven av Lidingö Hembygdsförening.
Företagsnamn: Lidingö Järn & Färghandel
Startades: 1909 av Cederlöf & Grundén
Ägare idag: Jonas Georgson (sedan 1976), Andreas Georgson (sedan 2012) och Tomas Caris (sedan 2004)
Hur många anställda: 6 personer på heltid samt extrapersonal
Kontor/lokaler: Stockholmsvägen 72, ca 880 m2 butiksyta fördelat på två plan
Omsättning: 15 miljoner
Antal kunder: 60.000 köp per år
Text: Katarina Palmstierna
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google