Väder Lidingö

Lidingö måndag 11 november 2024 v. 46

Senaste kommentaren - Se fler

Ett stort hjärta och stort mod har gjort henne framgångsrik

torsdag 21 juni 2018 12:31

Emilia Löf Karlsson har alltid varit engagerad i kvinnors utveckling och vid 22 års ålder skrev hon debattartiklar i bl.a. Aftonbladet som uppmanade ”Tjejer - våga inte” vara sexobjekt. Hon skrev också för Lidingö Tidning om droger och miljöfrågor, då ungdomar och hållbar utveckling är två andra intresseområden.

Emilia Löf Karlsson på den plats där hon trivs bäst - Lidingö.Emilia Löf Karlsson på den plats där hon trivs bäst - Lidingö.

Frispråkig och vågar säga vad hon tycker, är ett annat kännetecken.
- Det har jag min mamma att tacka för, säger Emilia. Hon har alltid varit och är en stark förebild. Mamma Margareta Perbeck arbetar med chefsutveckling och har alltid funnits bakom mig och pushat på.

Detta är den tjugonde artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

Hon har också haft två starka inspiratörer i Patrik Sandberg och Douglas Roos - mest känd för TV-serien Draknästet - som bägge startade Nyheter24. På så sätt fick Emilia också möjlighet att starta och driva sajten Mamma24, en mötesplats på nätet för unga mammor. ”Jag lanserade också barnvagnen Baby Jogger i Sverige".

Emilia är uppväxt på Lidingö. Hon har gått på både Klockargårdens och Källängens skolor men flyttade när hon blev äldre in till Carlssons skola på Östermalm. Efter skolan utbildade hon sig till journalist på Journalisthögskolan och har även gått Poppius journalistskola. Att ha ett eget företag har alltid varit en självklarhet.

- Kommer från en lång rad entreprenörer, så det har alltid varit naturligt, säger hon, och hälsar på förbipasserande.

- När jag var 18 år träffade jag mannen i mitt liv, Lasse Karlsson, och vid 22 års ålder fick jag min dotter Nova. Två år senare kom sonen Leon, säger Emilia stolt.

Maken Lasse Karlsson äger Lifeline Entertainment och är manager till Pernilla Wahlgren.
- Via mitt arbete med Mamma24 och barnvagnarna kom även jag i kontakt med familjen Wahlgren och sedan tre år tillbaka är jag kommunikationsstrateg och ansvarig för de digitala delarna i varumärket ”Pernilla Wahlgren”.

Emilia Löf Karlsson är Pernilla Wahlgrens kommunikationsstrateg. Foto: PrivatEmilia Löf Karlsson är Pernilla Wahlgrens kommunikationsstrateg. Foto: Privat

Emilia är också ansvarig för bloggen Pernillas Värld, pernillawahlgren.se samt podden Wahlgren & Wistam (Sofia Wistam från Sofias änglar), Sveriges största kvinnliga podcast. En ny Podd släpps varje söndag med Pernilla & Sofia, som har 1 miljon lyssnare per månad. Hon har också en egen blogg som heter Emilias namaste med ca 25 000 läsare i veckan. http://pernillawahlgren.se/emiliasnamaste/

För att orka med mediabranschen har Emilia praktiserat yoga och är utbildad yoga- och meditationslärare - kunskap är en färskvara.
- Jag går ständigt nya utbildningar inom både media och yoga. Min vision med yoga är att väcka människors intresse och medvetenhet om sin egen hälsa, säger hon. För mig har det alltid varit naturligt att driva eget och inspirera andra, jag tycker om att se andra växa och ta hand om sig själva. Jag har nog fått mycket kärlek i mitt liv. Det gör det lättare att sprida det vidare till andra. Under två år har jag haft frukostyoga på Stureplan tillsammans med Blueberry – ’Breathe Stockholm’. Konceptet kommer från början från London och jag twistade konceptet något tillsammans med Sinatra partners och upplägget är 15 minuter yoga, 15 minuter awareness, 15 minuter guidad meditation samt avslutning med en frukost från Blueberry lifestyle.

Just i dagarna har Emilia startat ett nytt yogakoncept som heter Silent Mindful yoga and Winebrunch.
- Konceptet med Silent Yoga kommer från USA och går till så att man har egna hörlurar med en DJ-lista. Hade mitt första yogaevent på Millesgårdens terrass för en dryg vecka sedan och det blev mycket uppskattat. Alla kunde koncentrera sig på sig själva och den vackra utsikten, trots att vi nästan var 100 personer. Det var verkligen magiskt - hehelhetsupplevelse och en ’lisa för själen’. Det är viktigt att ge sig själv en stund i stillhet. Flera kurser är planerade och alla är näst intill fullbokade.
"Silent Mindful yoga and Winebrunch" på Millesgården. Foto: Privat"Silent Mindful yoga and Winebrunch" på Millesgården. Foto: Privat
- Min största utmaning är tiden: det är så mycket jag vill göra men jag har lärt mig att säga nej – kraschade när jag var 26 år, det har fått mig att tänka efter, och yogan är min ständiga följeslagare.

- Mest av allt är jag ju stolt över barnen och de har alltid varit med på alla resor vi gjort. Jag vill att de ska se världen och vara med om vad som händer. Jag är också stolt över att jag alltid lyssnat på min intuition och vågat ta chansen – vara orädd och våga hoppa. Jag hoppar ofta, säger hon och ler.

Efter att ha bott i Stockholm en kort period innan barnen kom, flyttade Emilia och familjen tillbaka till Lidingö.
- VI älskar Lidingö – det är min oas på jorden. Men jag skulle gärna vilja ha ett ökat utbud i centrum med fler restauranger och affärer. Framför allt vill jag att Lidingö Centrum anpassas för nästa generation, det finns inget för oss och våra barn att göra i centrum. Vill också ha fler företag och fler jobb till Lidingö, vill ha företag som blomstrar men det finns bland annat inga häftiga företagslokaler. Skulle gärna hjälpa till att inspirera företag att komma hit.

- Våra lokalpolitiker är inte ute på ön och träffar oss som är yngre. Vi är stolta över att bo på ön, vi har barn som går i skolan här, och vi vill kunna handla här, leva och jobba här, men det känns som det är viktigare med fina rabatter på ön än bra lärare. De politiska processerna går för långsamt. Ta t.ex. badhuset som de hållit på med i flera år. Det är väl bara att ta ett beslut och starta – lös badhuset nu! Livet pågår för lidingöborna och alltfler flyttar ”hem” till ön. Vi vill ha en levande ö!

- Min vision är att vara en inspiratör som får alla att må bra och som vågar lyssna på sin inre röst, säger Emilia Löf Karlsson, 35 år och på väg till nästa uppdrag.

Företagsfakta
Företagsnamn: Lenova Media/Emilias Namaste
Startades: 2001
Ägare: Emilia Löf Karlsson, 35 år

Text: Katarina Palmstierna

Dela Ett stort hjärta och stort mod har gjort henne framgångsrik

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google