fredag 9 december 2011 17:58
Brädbyggarna UF hade Bästa affärsplanen tyckte juryn. Fr.v. Jacob, Marcus, Brice och Max.
Igår var det jul- och entreprenörsmässa på Gångsätra gymnasium. Unga företagare, som går sista året på gymnasiet, presenterade produkter som de tagit fram. Åtta grupper visade under dagen upp både egentillverkade och importerade varor som de nu arbetar med att lansera.
Mässan avslutades med prisutdelning för Bästa Affärsidé, Bästa Affärsmodell och Bästa Affärsplan. Och så delade gymnasiechef Tommy Sandebring ut publikens pris för Bästa Monter.
De som deltar i UF, Ung Företagsamhet, får under sista läsåret prova på hur det är att arbeta som egen företagare. Fyra-fem elever startar ett UF-företag, jobbar tillsammans med en produktidé, tar fram produkten via eget arbete eller genom att hitta varan någonstans i världen, organiserar företaget med både VD, ekonomichef, inköpschef, försäljningschef, marknadschef och produktchef.
Under två terminer har de möjlighet att under tre skoltimmar i veckan arbeta med produkten för att få igång försäljningen. I maj 2012 avslutas sedan affärsverksamheten och företaget avvecklas.
Den magiska plånboken, Magic Wallet, fick pris för Bästa affärsidé. Här försöker företagarna övertyga juryns Michael Ehring om produktens fördelar.
Företaget Salt & Peppar, som säljer den egenproducerade kokboken "21 dagar o köket", och som vann publikens pris för Bästa monter, fr.v. Solveig, Pontus, Karl, Matilda och William.
Företaget Seek and Find UF hade Bästa affärsmodell och får här sina diplom av juryn.
Juryn strax före utdelningen av de fyra prispokalerna i Gångsätras aula. Ann Nagel, Michael Ehring och Nils Ekeroth.
En tårtspade, från Piece of Cake UF, som både skär och lyfter tårtbiten i ett enda handgrepp till tallriken var en produkterna. Många ville prova spaden, eller var det tårtan?
Det gällde för UF-företagarna att övertyga sina blivande kunder.
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google