onsdag 7 juni 2017 10:25
ETT LIDINGÖFÖRETAG. HD Rehab AB på Tryffelslingan är idag ett högspecialiserat produktionsföretag med 27 anställda som tillverkar ett par tusen s.k. komfortrullstolar per år.
- Det är ett riktigt familjeföretag, som startades av min pappa i en källare på Lidingö på 60-talet. Idag arbetar både jag själv, min bror och mina söner här, och alla är delägare i företaget, säger Ronny Melander, VD och styrelseordförande.
Detta är den andra artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.
HD Rehab AB, som tidigare hette Hantverksdesign & Rehabiliteringsprodukter AB, arbetar i en tuff bransch med få aktörer och där ”offentlig upphandling” är den enda försäljningskanalen i Sverige. Kunderna är företag som Sodexo, landsting som Skåneregionen, VG-regionen, etc. Omsättningen ligger på cirka 40 miljoner kronor.
- Vi arbetar i hela kedjan - från idé, utveckling, design, produktion till försäljning – allt i egen regi och vi har ett hundratals svenska och utländska underleverantörer. Idag säljs 30 % av produktionen via agenter i Irland, Italien, Österrike och Schweiz. Slutanvändaren träffar vi sällan förutom i utvecklingsfasen och ibland i samband med avancerade utprovningar, säger Ronny Melander.
HD Rehab AB:s konkurrenter är ofta stora internationella företag med starka finansiella muskler. För att kunna konkurrera med dem har företaget specialiserat sig på rullstolar med hög kvalitet och komfort. Man vinner aldrig upphandlingar på ”pris” men där det krävs ”kvalitet” har man sin nisch och slutkunderna är mycket nöjda.
- Vår vision är att utveckla flera produkter med grundtänket ”Made in Sweden” och att konkurrera med kvalitet och mervärden. Vår marknad är behovsstyrd och växer med populationen. De största utmaningarna för oss är att utveckla produktportföljen och hålla den nischad med hög kvalitet. Därför blir vårt varumärke mycket viktigt för oss. Dessutom ställs mycket höga krav på våra CE-märkta produkter och vår organisation, från myndigheter och EU.
Företaget har egen mark på Tryffelslingan med tre hus, ett byggdes 1986 och de andra två har köpts in senare. Lokalerna är stora och fina och räcker i alla fall just nu.
- Lokalmässigt ligger vi lite off men våra anställda kan ta bussen från Ropsten direkt till oss, så det är oerhört viktigt att den bussen inte försvinner, då får vi stora problem. Över hälften av våra 27 anställda bor på ön. För oss är det viktigt att satsa på vår personal, dels därför att det tar tid att lära upp ny personal, dels för att det är svårt att hitta personal med rätt kompetens. Våra säljare har sjukgymnastikbakgrund och är funktionsexperter.
För att minimera risken att anställa fel person använder man professionella rekryteringsfirmor. Man hyr först in en person för att se om han/hon passar och att det fungerar – för det är dyrt att satsa på fel person. Personalomsättningen är låg och de flesta som slutar går i pension.
Lidingö stad är tillsynsmyndighet när det gäller miljö och det fungerar bra. Däremot har företaget inte mycket kontakt med politikerna på ön, men man tänka sig att arrangera en "roadshow" så de får komma ut och se och förstå hur företaget arbetar. Då har även politikerna möjlighet att berätta om sina visioner och planer för näringslivets utveckling på Lidingö.
- Vi är stolta över att vi har den position vi har och att vi är ledande inom vår nisch och har lyckats hålla oss kvar på marknaden i över 40 år, säger Ronny Melander och springer ut i verkstaden där det finns frågor som behöver besvaras. "Management by walking around" är Ronny Melanders stil.
Text: Katarina Palmstierna
Henrik Åkermark 2017-06-07 12:06
Anders Wennberg 2017-06-07 12:05
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google