Väder Lidingö

Lidingö söndag 23 september 2018 v. 38

Senaste kommentaren - Se fler

Per Lilja 23 sep 11:21 om V: Om främlingsfientliga stängs ute är vi öppna för samtal med (M)

Lidingö Saluhall – ”helt rätt i magen”

onsdag 14 februari 2018 21:43

I augusti 2017 tog Joakim (Jocke) Jernberg och Magnus Olsson över Lidingö Saluhall. Jocke, som bor ett stenkast från saluhallen blev tillfrågad av den tidigare ägaren, som han kände, om han ville köpa saluhallen. Jocke talade med Magnus, som han jobbat mer under många år och för bägge kändes det ”helt rätt i magen”, så de slog till direkt.
- Vi hade bägge längtat efter något eget, säger Jocke Jernberg.

Magnus Olsson är en av Lidingö Saluhalls två ägare. Foto: Katarina PalmstiernaMagnus Olsson är en av Lidingö Saluhalls två ägare. Foto: Katarina Palmstierna

Både Magnus och Jocke har lång erfarenhet av restaurangbranschen. Magnus har varit kock i saluhallsvärlden i många år och bland annat drivit Melanders på Hötorget i sex år. Jocke har varit delägare i Melanderskoncernen och tillsammans drev de under ett par år Olsson Jernberg AB, som lärde ut hur man hanterar färskvaror. Deras kunder var bland annat ICA och Hemköp.

Detta är den sextonde artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

- Vi tycker att det här, med att driva saluhall här på Lidingö är helt fantastiskt kul och det har gått bra för oss. Vi ökar omsättningen med 15-20 % varje månad. Vårt signum är kvalitet. Vi satsar på bästa kvalitet när det gäller råvaror. Vi har en ”högrevsburgare” med 10 % rökt sidfläsk, som är helt grymt god och älskad av våra kunder, säger Magnus Olsson.

Saluhallens köttdisk. Foto: Katarina PalmstiernaSaluhallens köttdisk. Foto: Katarina Palmstierna

- Både Joakim och jag är sociala personer och tycker om när det är lättsamt och mycket skratt. Vi har lärt känna många kunder och det händer ofta att vi sätter oss ner med dem en stund för att småprata, säger Magnus. Kunderna säger att det blivit bättre mat och roligare att handla, då vi har så fina råvaror.

- Vi har satsat mycket på lunchmenyerna. Mellan 10 och 12 kommer byggjobbarna, klockan 12 kommer kontorsfolket och lite senare kommer pensionärerna och alla erbjuds samma lunchmeny. Det fungerar jättebra.

Färdigmat är ett annat koncept som Saluhallen utvecklat. 8 till 15 olika rätter varje dag förpackas i enkla matboxar. Matlådorna har blivit en stor succé. Det finns även ”helglådor” för familjen som kan levereras hem till dörren, för den som önskar.

Sommartid driver de två också Möja Fisk på Möja. En helt underbar miljö med många sommargäster som bor på ön eller som kommer med båt för att äta.

- Vi vill skapa ställen där folk vill ”hänga” och tycka att maten är god. På fredagar har vi nu börjat med AW och i fredags hade vi helt fullt. Det skulle vara kul att ha öppet alla kvällar också, men vi tror det är för tidigt, säger Magnus.

Joakim Jernberg håller föreläsning för Småkockarna. Foto: Katarina PalmstiernaJoakim Jernberg håller föreläsning för Småkockarna. Foto: Katarina Palmstierna

- Småkockarnas elever har också varit här och fått en lektion i hur man styckar kött och vad alla delar heter. Det var roligt, säger Jocke. Bra att barn får lära sig känna igen goda matvanor i unga år.

Hur är det att ligga på Skärsätra Torg? Hur vet kunderna att ni finns där?
- Till att börja med har vi stora upptagningsområden i Skärsätra och Högsätra och vi märker att allt fler kommer från Dalénum och Larsberg – områden som dessutom växer. Men det är fortfarande många som inte vet att vi finns och vi har nu diskussioner med staden om att få sätta upp skyltar på Södra Kungsvägen. Vi finns naturligtvis också på Facebook, Instagram och andra sociala media.

- Vi känner ingen direkt konkurrens från Firren, Papilles, Lanthandeln även om de är konkurrenter. Vi har ju inte samma upptagningsområde och vi tror att det gynnar Lidingö om vi är fler.

- Skärsätra Torg är den mest restaurangtäta platsen på Lidingö, det tror jag inte många vet. Här finns åtta olika restauranger, bland annat Pizzeria, All världens mat, Sushi, och vi har nu börjat ett samarbete med några och diskuterar möjligheten att ha ”Skärsätra Torgets Höstmarknad”. Vi vill ju gärna ha fler kunder.

Det är svårt att få hit rätt personal även om vi har tåget. Men vi har ett bra kontaktnät och senast anställd är Sofia som kommer från Melanders, och hon har även jobbat på ICA – en riktig stjärna. Jocke kände en bra kock, ”Robban”, och han följde med oss hit, säger Magnus.

- Vår vision är att vi ska vara det självklara valet när man vill handla fina råvaror, beställa catering eller äta lunch, eller ”hänga” en stund. Vi jobbar på det och har ju bara varit igång ett drygt halvår, avslutar Magnus och Jocke.

Text: Katarina Palmstierna

Företagsfakta
Företagsnamn: Lidingö Saluhall
Startades: Köpte restaurangen augusti 2017
Vem äger bolaget: Joakim Jernberg och Magnus Olsson
Hur många anställda: 6 heltid och 1 extra
Kontor/lokaler: Skärsätra Torg
Omsättning: Ca 8 miljoner
Hur många kunder: Ca 200 kunder per dag

Sofia och Magnus. Foto: Katarina PalmstiernaSofia och Magnus. Foto: Katarina Palmstierna

Dela Lidingö Saluhall – ”helt rätt i magen”

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google