onsdag 10 juni 2015 00:18
Vid vårens sista företagarfrukost, som hölls i Lidingö stadshus med drygt 150 närvarande, var temat "Omvärld, näringsliv och framtid". Företagarna Lidingö och Lidingö stad stod som inbjudare och Olle Zetterberg, VD Stockholm Business Region, Mårten Frumerie, avdelningschef Stockholms exploateringskontor och Fredrik Bergström, handelsexpert hos WSP Analys & Strategy medverkade. Moderator var "lidingösonen" Staffan Dopping.
Samtalet handlade om Lidingös plats i den allt mer snabbväxande regionen runt Stockholm. Hela 52 kommuner samarbetar och nu tar området andelar i den internationella konkurrensen, både vad gäller handel och bostäder. Samarbetet har ökat under de senaste tio åren och regionen har haft tillväxt varje kvartal sedan 2003.
Fredrik Bergström från ingenjörskonsultföretaget WSP (f.d. Jacobsson & Widmark, J&W, som startade på Lidingö och som nu är 32 000 anställda över hela världen) talade om handeln och speciellt om Lidingö Centrum.
Fredrik Bergström:
När man tittar på Lidingö kan man konstatera att det är en rik del av ett växande Stockholm, med bra köpkraft. Lidingö har en hyfsad befolkningstillväxt, men den kunde varit bättre. Bra köpkraft ger bra handel. Men hur mycket handel finns det på ön? Det finns ganska bra med dagligvaruhandel, men inte så bra med sällanköpshandel (kylskåp, elektronik osv). Hela 66 procent av lidingöbornas sällanköpshandeln sker utanför ön.
Man kan också titta på utbudet av restauranger och det som tillhör en trevlig centrumkärna. Där ligger Lidingö väldigt lågt, ja kanske nästan längst ned i hela området.
En viktig slutsats är Lidingö centrum måste utvecklas som handelsplats. Det behövs nya butiker och alla handlare är sugna på konsumenternas pengar. Lidingö Centrum är trevligt, men ett företag som Clas Ohlson gör en strikt kommersielll analys innan de etablerar sig och har säkert ställt frågan: Var finns den attraktiva handelsplatsen.
De nya köpområdena Valparaiso (i Värtan om ett par år) och Mall of Scandinavia (om ett halvår i Solna) kommer kännas av, inte bara på Lidingö utan även i halva Stor-Stockholm.
Vad ska Lidingö Centrum göra nu?
Här finns, som sagt, många människor och bra köpkraft. Man måste jobba med sitt centrum, arbeta med sin unikitet. Inse att man aldrig kommer bli ett Mall of Scandinavia. Istället ska man fundera på hur centrum kan utvecklas, hitta nischen, göra klart vilka mervärden som finns på Lidingö, förädla dem.
Vad är Lidingö Centrum idag? Jo, det finns ett antal nischade butiker, vilket är ett att adelsmärke. Man ska också vara rädd om sitt öppna centrum för här finns en stadskärnekänsla. Man måste tänka utveckling. Det är bra att människor bor nära centrum, det är positivt för handeln. Mycket viktigt med tillgänglighet och en tunnelbana är inte fel. Det är troligt att många besökare (som kan bli kunder) kommer från Norra Djurgårdsstaden eftersom det finns fria ytor på Lidingö.
Det är viktigt att bejaka en befolkningsutveckling. Man måste utveckla centrum annars kan det kan bli för liten handel och då kan man lätt hamna under den tröskeln. Det finns bara två centrum i stockholmsområdet som har "open air" med stadskänsla, Lidingö och Huddinge. Behåll denna inriktning, hitta Lidingös särart.
Det blir allt viktigare att ha ett bra restaurangutbud i centrum, det är en viktig del för handeln. Titta bara på Mood i Stockholm, som satsade på ett varierat restaurangutbud. Det som också drar mycket handel är klädbutiker. Hemelektronik lägger vi mycket pengar på men kan vara svårare att få hit. Sport, fritid, hälsa ger också bra handel. Det finns utrymme för den typen av butiker som är nischade, gärna med tjänster kopplade till affären.
Patrik Sandström (MP) 2015-06-11 08:31
Bo Jonsson 2015-06-10 14:05
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google