Väder Lidingö

Lidingö torsdag 18 april 2024 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

Lidingöborna handlar maten på ön och vill ha "coola restauranger"

onsdag 18 oktober 2017 00:01

I lördags var det "Lidingödagen" ute på Skogshem & Wijk på Elfvikslandet. Bland utställarna fanns även Lidingö Näringsliv, som ställde frågor till besökarna om hur och var de handlar mat, sällanköpsvaror och service/tjänster. Katarina Palmstierna, Företagarna Lidingö och Bo Lindholm, Handelskammaren Lidingö, skrev sedan en sammanfattning av vad de fick höra, en redovisning som alla besökare på Lidingösidan nu kan läsa här nedan.

Bo Lindholm och Katarina Palmstierna ställde frågor till ett hundratal besökare på Lidingödagen. Foto: Anki EckermanBo Lindholm och Katarina Palmstierna ställde frågor till ett hundratal besökare på Lidingödagen. Foto: Anki Eckerman

Många röda prickar blev det, och många synpunkter. Foto: Anki EckermanMånga röda prickar blev det, och många synpunkter. Foto: Anki Eckerman
Lidingöbor vill gärna stanna kvar och handla allt på ön – om det bara gick. Det är en övergripande summering av en dialog med hundratalet lidingöbor på Lidingömässan, på Skogshem & Wijk i lördags.

Lidingö Näringsliv fanns på Lidingödagen den 14 oktober, och frågade lidingöbor: hur stor procent av allt du handlar, köper du på Lidingö idag? - indelat på mat, sällanköpsvaror och service/tjänster.

Mat: De allra flesta handlade all sin mat på Lidingö. De som inte handlade maten på ön, handlade där de jobbade eller där de fick bra rabatter. En trend som växer var också ”Matkassarna”, dvs. man handlade maten på nätet. I dessa fall kompletterade man med småinköp på Lidingö. Alla var dock mycket nöjda med utbudet av mataffärer, sortiment och pris. Någon saknade dock CityGross.

När det gällde sällanköpsvaror, såsom kläder, vitvaror, möbler, färg etc. var det endast ett fåtal som gjorde alla sina inköp på Lidingö. Denna grupp, och även de som handlade en hög grad av sällanköpsvaror på ön, nyttjade hela Lidingö och hade bra koll på alla affärer som finns t.ex. i Skärsätra eller Torsvik. Dessa personer hade också gott om tid eller var inställda på att gynna handeln på Lidingö.

Merparten gjorde dock mer än hälften av sina inköp utanför Lidingö. Detta gällde alla åldrar men mest barnfamiljer och unga. Anledningen var att sortimentet var för smalt, eller att man saknade vissa affärer helt och hållet, eller att det var för dyrt.

Barnfamiljer hade inte heller tid att åka till flera ställen utan åkte till Täby eller Mall of Scandinavia för att handla allt på samma ställe. Dessutom tyckte barnfamiljerna att det inte fanns något roligt för ungdomarna att göra i Lidingö Centrum, mer än det nu älskade Joe & the Juice. Kontentan är att man behöver komplettera handeln på Lidingö – inte nödvändigtvis i centrum - med affärer för äldre barn och tonåringar för att locka även denna målgrupp. Affärer som KappAhl och ett större H&M var efterlängtat. Bland kvinnor i alla åldrar saknas även en bra affär för bra smink, parfymer och krämer. Herrkläder var något som också saknades av många, t.ex. H&M för män.

En tydlig trend bland barnfamiljerna var att man köpte mer på nätet, och de såg framför sig att vi framöver får fler showrooms, typ Royal Design som har ett begränsat sortiment i affären men man kan gå in och beställa det man vill ha och få mer information, samtidigt. IKEA Pick-Up-Point är ett annat exempel.

Somliga vi talade med visste inte om, eller hade ”glömt bort”, att det finns målarfärg, tv, verktyg, vitvaror etc., på Lidingö, då man var inställd på att handla dessa varor på de stora kedjorna, Elgiganten, Kjell & Company, Clas Ohlson, Åhléns, Rusta, etc – något för Lidingöföretagen att fundera över. Kanske behöver Lidingöföretagen tala om att de finns!

Den sista kategorien var tjänster/service, d.v.s. frisörer, gym, restauranger etc. De allra flesta gjorde mellan 70-100% av dess inköp på Lidingö. En mycket stor efterfrågan var på fler restauranger, helst billigare men ”coola” familjerestauranger och vardagskrogar, som har öppet alla dagar och kvällar i veckan, samt fler häftiga caféer. Helt klart var att även här fattas det något för tonåringar: ställen att ”hänga på”, speciellt på kvällstid, som hamburgerrestaurang, Pizza Hut, Subway.

En annan sak som togs upp av många var bättre tvärkommunikation på ön, speciellt när det gäller barnens aktiviteter. Det kan ta över timmen att komma från ena sidan av ön till den andra, vilket gör att man skjutsar barnen med bilen. Liknande problem finns även när man ska till restauranger som inte ligger centralt, som Högberga. En tvärkommunikationsförbindelse var önskad mellan Dalénum, Lidingö Centrum och Rudboda samt båtförbindelse även till Elfvikslandet för promenader eller besök på konferensanläggningarna.

De allra flesta lidingöborna var dock överens om att Lidingö Centrum skulle vara ett småstadscentrum med en massa små unika affärer och restauranger i kombination med ett på alla lidingöbors behov noga genomtänkt urval av lite större kedjor i mindre format och gärna med en nätförsäljning bakom. Clas Ohlson var helt överlägset efterfrågat.

Viktigt för framtiden är hur man kombinerar efterfrågan och behov för lidingöbor i alla åldrar, då lidingöbor vill stanna kvar och handla allt på ön – om det bara gick – vi älskar Lidingö!

Övrigt som kom upp: PUB-hall, Kulturhus, jobb för ungdomar, behålla grönområden i Elfvik, förbättrat Beijer och öppet på söndagar, fler AW-ställen, Bowlinghall (saknad av många), ett vackrare Lidingö, då speciellt Rudboda torg.

Katarina Palmstierna, Företagarna Lidingö
Bo Lindholm, Handelskammaren Lidingö

Dela Lidingöborna handlar maten på ön och vill ha "coola restauranger"

Kommentarer

Anders Odéen 2017-10-18 10:09

Bra av er att genomföra denna enkät och kul att så många är engagerade. Hoppas att ni delger Clas Ohlson, med flera att de är efterlängtade... Det är kanske den motor som behövs för att få våra politiker att GÖRA något – inte bara prata och köpa dyra konsulttjänster.

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google