Väder Lidingö

Lidingö söndag 20 april 2025 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

"Lidingös fastighetsmarknad hetare än på länge"

måndag 31 mars 2014 21:00

Med utbyggda kommunikationer kommer intresset för att bo på Lidingö ytterligare att öka vilket gynnar byggbolagen, skriver företaget Tenzing. Bilden från det pågående spårvagnsdepåbygget vid Dalénum.

Med utbyggda kommunikationer kommer intresset för att bo på Lidingö ytterligare att öka vilket gynnar byggbolagen, skriver företaget Tenzing. Bilden från det pågående spårvagnsdepåbygget vid Dalénum.

Lidingös fastighetsmarknad har de sista tolv månaderna lockat ovanligt mycket kapital från svenska och internationella investerare. Det skriver fastighetsrådgivaren Tenzing i ett pressmeddelande. Tenzing har tydligt märkt att investerarna uppfattar Lidingö som en säker plats att satsa kapital i, med stor köpkraft inom både handel och bostäder.

Lidingös främsta fördel ur ett boendeperspektiv är dess närhet till city i en naturnära miljö, skriver Tenzing. Bristen på attraktiva fastigheter i Stockholm gör att investerare söker sig till närområdet, som Solna, Sundbyberg och Lidingö där priserna fortfarande är lägre än i Stockholms centrala delar. Många av fastighetsbranschens beslutsfattare bor också själva på ön och känner därmed till potentialen.

Villapriset på Lidingö ligger på 52 000 kronor per kvadratmeter. I hela området runt Stockholm är nivån omkring 31 000 kronor medan snittpriset för hela landet ligger på 17 000 kronor per kvadratmeter.

Med utbyggda kommunikationer kommer intresset för att bo på Lidingö ytterligare att öka vilket gynnar byggbolagen, skriver företaget.

Dela "Lidingös fastighetsmarknad hetare än på länge"

Kommentarer

Paul Lindquist 2014-04-01 15:42

Anders!

Nuvarande tågbron kommer att vara kvar till 2020, så när Lidingöbanan återinvigs i slutet av året kommer den att gå från Gåshaga till Ropsten, precis som förut.

Parallellt kommer vi att bygga en ny bro (just nu pågår planering, byggstart 2016/17) och när den blir klar kopplas Lidingöbanan samman med Spårväg City och vi får spårbunden trafik hela vägen in till Stockholms innerstad.

Henry!

Lidingöbron ska byggas av företag som är experter på att bygga broar och som Lidingö stad upphandlar. Bron finansieras i huvudsak av Lidingö stad, men sannolikt till del även av Stockholms stad och landstinget.

Att tunnelbana inte är aktuellt till Lidingö beror på att vi helt enkelt inte bygger tillräckligt mycket för att staten och landstinget ska tycka att det är mödan värt. Som jämförelse bygger Nacka 16.000 bostäder och Järfälla 15.000 i närheten av de nya tunnelbanestationerna. Vi planerar bara för 4.600 bostäder och då spritt över hela ön.

Till det kommer kommunal medfinansiering på 850 mkr för Nacka och 800 mkr för Järfälla, dvs mer än vad tågbron kommer att kosta. Så om du undrar hur bron ska finansieras så får du ställa samma fråga om tunnelbanan.

Henry Duhs 2014-04-01 14:30

Hade vi i stället fått se framemot en tunnelbana hade hela Lidingö kunnat utvecklas och vi hade fått en betydligt bättre infrastrukturlösning än vad Lidingöbanan kommer att innebära.

Med en tunnelbana hade hela Lidingö kunnat se ökade fastighetsvärden. Nu är så inte fallet.

Hur en ny lidingöbro ska byggas och finansieras är en gåta.

Anders Odéen 2014-03-31 21:37

Ska bli spännande att få veta hur de nya spårvagnarna ska komma ut till Lidingö.. På lastbil? För den gamla bron är väl inte brukbar längre? Jag har sett något om att en ev. ny bro ska vara klar 2020. Har jag fel så vore det bra att få veta vad som gäller. Är det kanske meningen att trafiken endast ska gå mellan Gåshaga och Torsvik de första åren? Sen ska ju nya bron passa fotgängare och cyklister också och så segelfri höjd på det… Spänningen stiger och priserna – intressant.

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google