måndag 25 september 2017 12:17
DET FINNS INGA GENVÄGAR. För bara ett och ett halvt år sedan startades Rouser Public & Legal Relations AB. Idag har man redan tio mellanstora företag som kunder. VD:n Johan P Hanson har därutöver blivit inbjuden som internationell huvudtalare inför 1500 personer vid en stor företagarmässa i Dubai senare i höst.
JP Hanson och Elin Castlin startade företaget Rouser tillsammans, med visionen att det skulle bli en internationell aktör inom marknadsföringsstrategi och varumärkesutveckling. De har bakgrund inom marknadsföring och kommunikation, men även inom juridik respektive nationalekonomi och statsvetenskap. Deras akademiska bakgrunder innebär att det är en självklarhet för dem att ständigt hålla sig uppdaterade om det senaste inom relevant forskning och utveckling.
Detta är den åttonde artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.
- Redan ett år innan vi startade företaget läste vi all akademisk forskning runt marknadsföring, varumärken och strategi som vi kom över. Vårt mål var att lägga en högkvalitativ grund och börja bygga mot att ligga i framkant, säger JP Hanson.
- Vi ser också till att läsa in oss på ny forskning i dag när sådan kommer och håller oss ständigt uppdaterade på kommentarer och trender. För oss är det viktigt att förstå det senaste inom branschen men samtidigt ha en helhetsförståelse, tillägger Elin Castlin.
Tidigare i år gick JP Hanson, som första europé, en 12 veckors utbildning på hög internationell nivå, "Convince and Converts MasterClass i Content Marketing".
- Det har varit väldigt lärorikt att få lära sig från en av de bästa aktörerna inom Content Marketing och få en insikt som är unik i Europa, konstaterar han. Samtidigt låg kursen helt i linje med vårt mål att ligga i framkant. Syftet var inte att arbeta med content åt klient, även om vi kan, utan att förstå hur den taktiska pusselbiten kan användas för att nå strategiska objekt.
Ett projekt som nu står för dörren är att utveckla en podcast i partnerskap med den amerikanska konsultfirman ThinkWarwick. Planen är att bjuda in världsledande personer inom marknadsföring som gäster – en plan som har varit lyckad.
- Det har varit smått otroligt vilken respons vi fått. De personliga varumärkena för mig och min värdkollega Jacob Warwick är förvisso rätt hyfsade internationellt, men vi har inte fått ett enda nej, säger JP Hanson.
Den internationella renommén hoppas han kunna utveckla vidare på SME Beyond Borders i Dubai. Den nionde november talar han för 1500 företagare på den näst största företagarmässan som arrangören CPI Business håller. Dessutom har han blivit utsedd till en av de två huvudtalarna.
- Det är givetvis både en stor ära och möjlighet. Det blir en dag i talarforum och två dagar med affärsmöten.
Rousers USP (unique selling point) är att de är en strategisk partner som bygger den långsiktiga plan som företag behöver för att utveckla varumärken och få ut mer av sin marknadsföring.
- Vi lyssnar på klienterna och tänker långsiktigt både utifrån deras styrkor och svagheter. Helheten är viktig, konstaterar Elin Castlin. Idag består våra kunder av allt från internationella industriledande företag till anrika restauranger. Variationen gör jobbet omväxlande och roligt.
Den största utmaningen under det ett och ett halvt år som företaget varit verksamt, har varit att balansera mellan att ”betala hyran i dag och arbeta långsiktigt mot väldigt stora projekt”, säger de två.
Båda framhåller dessutom att det ibland kan vara en utmaning att få företagsägare förstå att det inte finns några genvägar till framgång.
- Många gånger går företag direkt på taktik och digitala verktyg som sociala medier, men har inte gjort hemläxan vad gäller diagnos och strategi. Du kan omöjligen veta vilket verktyg som mest effektivt hjälper dig att nå dina objekt om du inte vet vilka objekten är. Det kan vara helt rätt att lägga hela sin budget på sociala medier, men det kan också vara att kasta pengarna i sjön. Det vet du inte förrän du har formulerat din strategi, menar JP Hanson.
De har inget kontor utan arbetar i stället trådlöst. De lyfter dock fram att om Lidingö hade kunnat erbjuda moderna, innovativa kontorsmöjligheter skulle det varit ett attraktivt alternativ. I dagsläget tittar de emellertid endast på lokaler i Stockholm.
- Vi tror att Lidingö stad skulle gynnas av att satsa mer på moderna, flexibla kontor och loungelösningar, säger Elin.
Nästa steg för företaget är att rikta ett större fokus mot den internationella marknaden, samtidigt som de vill hjälpa svenska företag att bli bättre, inte bara större. JP ser det även som viktigt att arbeta vidare med sitt personliga varumärke. Målet är att vara en frekvent anlitad internationell talare.
- Min vision är, och har alltid varit, att vi ska vara en globalt tillgänglig aktör. Att bli anlitad som talare internationellt är ett bra steg på vägen i dagens konsultklimat där det personliga varumärket är så viktigt. Rouser har höga ambitioner och jag likaså. Det är lika bra att sikta mot stjärnorna. Kommer du bara en bit, kanske du åtminstone når himlen. Betydligt bättre än att ta sikte mot trädtopparna och knappt komma dit, säger JP Hanson övertygat.
Text: Katarina Palmstierna
Fakta:
Företagsnamn: Rouser Public & Legal Relations AB
Startades: April 2016
Av vilka: JP Hanson, 36 år och Elin Castlin, 27 år
Vem äger bolaget: JP Hanson och Elin Castlin
Hur många anställda: Två fast anställda. Samarbetar med amerikanskt företag
Kontor/lokaler: Arbetar trådlöst, anpassar efter kund
Hur många kunder: Cirka tio medelstora kunder
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google