Väder Lidingö

Lidingö måndag 25 juni 2018 v. 26

Senaste kommentaren - Se fler

Göran Tegnér (L) 25 jun 08:59 om Insändare/Debatt. Högsätras byggplaner hotas av ekonomisk härdsmälta

Service åt alla

tisdag 14 november 2017 00:01

"ETT LOKALT FÖRETAG". Bolaget Allservice startades 1974 av Lars Grees med kompanjonen Jörn Andersen. Båda var sopåkare innan de startade bolaget. De tog alla jobb de kunde på den tiden, men fick fler och fler förfrågningar om fönsterputs, trädgårdsskötsel, städning, målning etc. Så med tiden blev det naturligt att jobba med fokus på fönsterputs och städ.

Dennis Grees och Robert Grees. Foto: Katarina PalmstiernaDennis Grees och Robert Grees. Foto: Katarina Palmstierna

Detta är den elfte artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

Robert Grees som idag är VD för Allservice fönsterputs & städ AB är möbelsnickare i grunden och hoppade in i det familjeägda bolaget 2003 i samband med ett sjukdomsfall men stannade kvar och utvecklade hantverksdelen.

Robert tyckte redan från början att det var kul med personal och hjälpte till med drift och personalfrågor: Tanken var att vi bröder skulle ta över när pappa Lars skulle gå i pension. Tyvärr gick pappa bort helt hastigt 2011 och jag fick omgående ta över ekonomin och allt vad det innebär att sköta ett företag. Varken jag eller min bror hade vid den tiden någon kunskap om att driva företag men vi blev fast beslutna att driva verksamheten vidare.

Jag är stolt över att jag klarat att gå från arbetande snickare i företaget till företagets VD över en natt då jag varken hade utbildning eller erfarenheter för detta, säger Robert. Trodde först inte att företaget skulle överleva det första året men jag lyckades, med min envishet, vända skutan och öka omsättningen med 4 miljoner sedan 2011.

En av framgångsfaktorerna vid denna tid var dock att vi fick hjälp av Michael Ehring som lärde mig mycket om bokföring, ekonomi, löner, firmatecknare, budget etc. Jag har honom att tacka för mycket.

Jamie är arbetsledare hos Allservice. Foto: Katarina PalmstiernaJamie är arbetsledare hos Allservice. Foto: Katarina Palmstierna

Hade heller inte klarat detta utan min arbetsledare Jaime som är som en familjemedlem. Han har alltid ställt upp och ställer fortfarande upp till 100% i alla lägen. Han är också en mycket skicklig arbetsledare så vi har en låg personalomsättning och när vi rekryterar någon ny person är han med och ser till att rekryteringen blir bra.

En fjärdedel av personalen bor på ön och de andra tar buss 201 från Ropsten som stannar utanför Hantverkshuset, vilket gör det enkelt att komma till och från jobbet. Skulle bara önska att alla bussar har vinterdäck, så vår personal kommer fram på vintern, säger Robert.

Personalen gör alltid det lilla extra och är mycket serviceinriktade. Vi lyssnar mycket på våra kunder och levererar extra tjänster när så behövs, utöver städning. Det kan vara fönstertätning, måla fönsterkarmar, kratta och klippa gräs etc. Vi har som motto att vara mycket flexibla och lösa kundernas alla småproblem, där av namnet Allservice.

Vi köper alla våra flesta produkter på Lidingö och vi samarbetar med andra hantverkare på ön när det behövs.

Våra konkurrenter är stora företag som Hemfrid och andra bolag som pressar priser. Vi är lokala och känner våra kunder väl och de stannar hos oss. Vi får nya kunder genom att våra befintliga kunder rekommenderar oss.

Vi får mycket få klagomål, och våra kunder verkar nöjda. En del kunder som flyttat till stan behåller oss, och därför har vi numer ett antal kunder i Stockholm också.

Våra största svårigheter och utmaningar är att hela tiden hålla jämn och hög kvalitet samt att utveckla och förbättra verksamheten och tjänsterna. Som till exempel att bli mer miljövänliga både vad gäller produkter och bilar. En av de största svårigheterna för oss är att hitta parkeringar när vi arbetar i hyresrätter, bostadsrättsföreningar och i innerstan.

Hur ska man kunna ta sig till kund när det är svårt att parkera och vi har ju en massa att bära, detta är ett stort problem för oss. Det verkar inte som politiker och tjänstemän i Lidingö stad förstår parkeringsproblemen för oss tjänsteföretag.

Jag har faktiskt funderat på att göra genomföra en demonstration tillsammans med andra hantverkare på ön. Vi skulle under en dag bära alla våra saker på bussar, tunnelbanan mm, för att påvisa att vi verkligen behöver tillgång till parkeringsplatser.

Jag har blivit mer och mer intresserad av vad som händer på Lidingö och jag är ofta på företagsträffar med Företagarna och på stadens frukostmöten. Jag skulle gärna vilja att politikerna kommer och hälsar på för att mer förstå vad som behöver göras för att förbättra för oss företagare på ön. Personligen skulle jag önska att Lidingö centrum hade fler affärer och blir ett centrum med ett större mervärde för oss lidingöbor. Gärna fler restauranger också.

Min vision för företaget är att fortsätta vara ett lokalt bolag och leva kvar som företag gärna till nästa generation eller om någon annan företagare vill ta över, på lång sikt. Min strategi är dock att utvecklas och växa långsamt men tryggt.

Text: Katarina Palmstierna

Företagsfakta:
Företagsnamn: Allservice Fönsterputs & Städ AB
Startades: 1974 av Lars Grees och Jörn Andersen. Från 2011 har sönerna Robert Grees och Dennis Grees drivit bolaget
Hur många anställda: Cirka 25 personer
Kontor/lokaler: Hantverkshuset
Omsättning: 13,5 miljoner kronor
Hur många kunder: 200 fasta kunder

Dela Service åt alla

Kommentarer

Filip Svartengren 2018-01-09 19:36

Bra invit Robert, jag har länge funderat på en hantverkarnas dag, komma med pirror lastade med verktyg och byggmaterial. Själv var jag på Näset på kundbesök utan att hitta parkering, det blir inte kul för killarna att blockera gatan släpa grejor både tunga och många. För att kunna genomföra entreprenader så är bilen ett måste.

Med vänlig hälsning, en man med sunt bondförnuft;-)

Filip Svartengren OSS Golv AB

Owe Rahm 2017-11-16 17:43

Lasse Grees var en nära och kär vän Vi
var båda med i styrelsen för städföretagen
i många år SFRO roligt att sönerna fortsätter
driva företaget
Owe Rahm

Robert Grees 2017-11-14 21:08

Henrik Åkermark jag hoppas verkligen att politiker idag ska se företag och entreprenörskap som en stor tillgång för Sverige och kommunen man verkar i. För om det skapas jobb någonstans så är det i växande små och medelstora företag.
Min erfarenhet är nog för det mesta att politiker mest pratar och lovar men sen händer inget.
Ska bli intressant att följa moderaterna framöver.

Bra relationer mellan företag och kommun kan bara göra klimatet bättre. För vill man ha ett bra företagsklimat med många nya och befintliga företag på Lidingö så bör politiker och kommun lyssna på företagarnas röst så vi inte tröttnar, för då kommer företagsklimatet att sakta dö ut.

Hälsningar
Robert Grees.

Henrik Åkermark 2017-11-14 10:20

Intressant artikel som visar hur företagande i praktiken kan fungera och hur företag kan växa.
Robert, jag förstår frustrationen att du inte tycker politikerna engagerar sig i företagarnas villkor och problem.
Vi måste verkligen få ett slut på ett klimat som ger ett intryck av att man ser ett motsatsförhållande mellan företagande och övriga samhället.
Ibland får jag till och med en känsla av att många ser företagande som ett problem och inte en tillgång.
Och Robert, det är bara att se på den katastrofala tappet i den senaste rankingen för hur föga företagarvänligt Lidingö är för att få bekräftat det du säger.
Men jag lovar det kommer att ske en mycket märkbar uppryckning framförallt från oss moderater.
Jag kommer att ta mitt ansvar på mycket stort allvar.
Hälsningar
Henrik Åkermark
Moderat, uppvuxen i entreprenörsmiljö och egenföretagare

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google