Lidingö torsdag 12 september 2024 v. 37
tisdag 30 maj 2017 06:27
ETT LIDINGÖFÖRETAG. Tehuset Java är andra generationens familjeföretag med butiker i Lund, Lidingö, Stockholm samt en webbutik. Företaget startades 1932 i Lund, där första butiken öppnades och fortfarande ligger exakt på samma plats. 1972 tog familjen Skeppstedt över Tehuset.
- Vi är entreprenörer och stolta över att driva ett familjeföretag vidare nu i andra generationen och förhoppningsvis blir det även en tredje, säger Fredrik Skeppstedt, som äger företaget tillsammans med sin fru och sin syster.
Detta är den första artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.
- Vi säljer över disk och vill lära känna våra kunder. Många är stamkunder och gillar det personliga och att vi känner igen dem. När de kommer i butiken säger de bara "tar samma som jag brukar", säger Fredrik Skeppstedt. Så för oss ligger det prestige i att göra allt för kunden. Ju mer du ger till kunden desto mer får du tillbaka och det blir roligt att gå till jobbet när kunderna är nöjda.
- Personlig service är självklart för oss. Ett exempel på service var när en kund kom in med en låda och en skramlande trasig tekanna och sade att han ville ha en ny. Vi vet med största säkerhet att vi inte levererat den trasig, den hade gått sönder någonstans på vägen, men vi valde ändå att ge kunden en ny. Den kunden handlar ofta hos oss – nöjda kunder stannar kvar.
Tehuset Javas vision är att vara ett företag i utveckling med vackra personliga butiker, men också att vara en webbutik med stort utbud av olika unika tesorter i lösvikt. Lundablandning är den mest populära tesorten och den blandades ursprungligen till av Fredriks mamma.
En utmaning är att hitta nya och yngre målgrupper och att vara mer på nätet för att nå dem. Det gäller att hänga med i utvecklingen och det går betydligt fortare idag än för bara tre år sedan.
- Konkurrensen har hårdnat och snart finns det tebutiker i varje stad och många tesorter finns på ICA eller Coop. Vår enda chans att överleva är att vara bäst på personligt bemötande och ha en hög kvalitet på våra egna teblandningar, säger Åsa Skeppstedt. Bra samarbetspartners är också viktigt och idag samarbetar vi på ön med Lidingö Rosteri, Adesso, Skotska handelskompaniet och Gåshaga Gourmet.
Tehuset Java har inte kontakt med Lidingö stad så ofta men skulle önska sig en klart ökad lyhördhet. Uppfattningen är att de lokala politierna lyssnar för mycket på alla "nejsägare" som finns. Önskemålet är att det finns mer tydlighet och långsiktiga visioner för näringslivets utveckling.
- Planerna för utbygganden av Lidingö Centrum är jättebra om de bara blir genomförda i enlighet med översiktsplanen. Vi behöver fler affärer och service för att centrum ska överleva – idag är det för litet. Många lever i tron att man kan bevara allt som det är och att alla butiker då kommer vara kvar, det är en stor missuppfattning! Lidingö centrum måste kunna erbjuda ett större utbud annars kommer även Lidingö centrum gå samma utveckling till mötes som övriga centrum på ön, säger Fredrik Skeppstedt.
- Våra hjärtefrågor är dels att förmedla kunskap om te och sprida en te- och hälsokultur, dels att det är roligt att driva företag på Lidingö, där jag och Åsa också lever och bor, säger Fredrik Skeppstedt avslutningsvis.
Apropå service så har undertecknad en upplevelse där jag glömt min plånbok och inte hade några pengar, men fick en Café latte ändå. Jag skrev om det på Facebook och fick 360 ”likes”. Många tyckte som jag att Tehuset Java är ett företag man vill rekommendera.
Faktaruta:
• Företagsnamn: Tehuset Java
• Startades 1932. 1972 köpte föräldrarna företaget. Nu ägs det av Fredrik & Åsa Skeppstedt och Fredriks syster.
• Anställda: 14 st heltider fördelat på cirka 35 personer. 2,5 bor på Lidingö.
• Lokaler: Lidingö, Stockholm och Lund & webbförsäljning.
• Omsättning: Cirka 30 miljoner. Tehuset Java är ett tillväxtbolag.
• Kunder: 300-500 kunder per dag.
Text: Katarina Palmstierna
Bo Jonsson 2017-05-30 13:36
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google