Väder Lidingö

Lidingö torsdag 18 april 2024 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

"Vi är en väldigt långsiktig ägare"

onsdag 9 maj 2018 14:18

LIDINGÖ CENTRUM. För en dryg månad sedan fick Lidingö Centrum ny ägare. Grosvenor Europe, som utgör en del av den privatägda internationella fastighetskoncernen Grosvenor Group, tog över efter engelska fastighetsfonden Rockspring och svenske fastighetsutvecklaren Vencom, som ägt Centrum i fem år. Lidingösidan har träffat Carl Strufve, Director Nordics på Grosvenor Europe, för en intervju och han säger direkt:
- Vi är långsiktiga och det viktiga för oss är att Lidingö Centrum får en positiv utveckling över tid.

Erika Lundström, chef för Grosvenors shoppingcentrum och Carl Strufve, Grosvenors nordiska chef, i Lidingö Centrum.Erika Lundström, chef för Grosvenors shoppingcentrum och Carl Strufve, Grosvenors nordiska chef, i Lidingö Centrum.

- Vår expertis är att förvalta och utveckla handelsplatser. För att kunna göra det behövs kunskap om hur man möter kunden, att centrumledning är på plats, att man har man en plan för vilket innehåll man vill ha, hur man kan förbättra platsen vad gäller drift och underhåll. Vår inriktning är att vara mer aktiva än tidigare ägare varit, säger Carl Strufve.

- Vi har fått information från Vencom om de planer för Centrum som funnits och finns och har även haft kontakt med politikerna ett par gånger. I sak så köpte vi Lidingö Centrum utifrån hur det är idag. Det pågående planarbetet kan möjliggöra en framtida utveckling av centrumet. Vi vill i samråd med staden och övriga aktörer förbättra och utveckla platsen i små steg och göra den ännu bättre.

- I alla de fastigheter vi äger, framför allt i Sverige, ser vi en tydlig beteendeförändring hos kunderna och vad de lägger pengarna på. Fram till idag har man lagt 20 procent av sina pengar på måltider man äter utanför hemmet. Det har varit en ganska stark förändring i Sverige de senaste fem åren, även jämfört med andra länder i Europa. Men i t.ex. Storbritannien, där äter man 40 procent av sina måltider utanför hemmet. Det speglar en förändring i vårt beteende, vi vill äta och träffas på ett helt annat sätt än vi gjort tidigare. Jag är fullt övertygad om att det intresset även finns här på ön.

- En av anledningarna till att vi köpte Lidingö Centrum är att det inte är ett inomhuscentrum. Det liknar mer en charmig småstadsmiljö, med butiker i gatuplan och bostäder ovanpå, och här finns ett torg med solläge. Det skulle kunna finnas mer här. Vi tror vi är duktiga på utveckling, men just nu är det viktigaste för oss att få ta del av historiken. Vi behöver också veta är vad som ska hända utanför det område man närmast planerar för. Vi måste alltid utreda möjligheten till parkeringar och god tillgänglighet under genomförandefasen före vi startar ett projekt, för att säkerställa att handeln i Centrum även fungerar under tiden som projektet pågår.

- Vi följer handeln globalt och har daglig kontakt med de största handelsaktörerna på detaljhandelsmarknaden. Den största procentuella ökningen inom detaljhandeln sker inom e-handeln, men tittar man på pengar så är den fortfarande inte stor. Den totala volymen i fysisk handel är flera, flera gånger större än inom e-handel. Tillväxten har skett snabbt. Vi lägger våra pengar på andra saker än för fem år sedan och förändringar är tydligare längre ned i ålderssegmentet. Det är en av anledningarna till att vi ser att måltider, caféer och restauranger växer som de gör. Ålderssegmentet som vi kallar Millenium, går hellre till en ny restaurang och lägger sina pengar där än köper ett par nya skor.

Nu äger sex centrum i Sverige. Kan ni där se saker som kan påverka Lidingö Centrum?
- Ja det är inte bara där, utan projekt som vi genomfört i Storbritannien och i Kanada. I Kanada utanför Vancouver finns orten Ambleside som är förhållandevis likt Lidingö, lägesmässigt, storleks- och invånarmässigt. Där förädlar vi enstadsdel med utökade bostäder och handel och litet hotell.

Så ni hämtar inspiration därifrån?
- Ja, vi hämtar erfarenheter, men det som positivt med Lidingö är att här finns mycket som är bra från början och därför behöver vi titta på ett större område för att säkerställa att det som redan är bra blir bättre. Man kan inte kopiera något.

Tidsperspektivet? Förre ägaren Rockspring satte gränsen fem år.
- Generellt är vi en väldigt långsiktig ägare. Bolaget startade när vi byggde Mayfair och Belgravia i London för 330 år sedan. så det finns olika perspektiv. Det finns inget uttalat slutdatum. Det viktiga för oss är att Lidingö Centrum får en positiv utveckling över tid.

Dela "Vi är en väldigt långsiktig ägare"

Kommentarer

Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2018-05-17 00:31

Eva Ettarp!

Det är inte utan viss förvåning vi läser ditt inlägg om Lidingö centrum och ditt påhopp på Lidingöpartiet där du antyder att dagens Lidingö centrum på grund av Lidingöpartiet inte "fungerar".

I början av 70-talet fanns två utpräglade "betongpartier" på ön, Moderaterna och Socialdemokraterna. Jag vet inte vilket parti du representerade i byggnadsnämnden på din tid, men klart är att tongivande krafter på den tiden väldigt gärna ville se ett mastodontbygge ”typ Fältöversten" även här på Lidingö. Av ditt inlägg att döma ligger det nära till hands att tro att du tillhörde den gruppen av politiker. Just dessa betongpolitiker var orsaken till att Lidingöpartiet bildades och vi lyckades dessbättre stoppa de storvulna planerna, och har så gjort sedan dess, medan betongpartierna på ön har tappat terräng. Det är vi mycket glada för!

Lidingöpartiet hoppas mycket på den nya ägaren av Lidingö centrum, som säger sig särskilt vilja värna om vårt öppna och småskaliga Lidingö centrum, för det vill nämligen Lidingöpartiet och många öbor också!

Lidingöpartiet har absolut inget emot t.ex. nya restauranger i Lidingö centrum som stimulerar möten mellan människor och gör centrum ännu trevligare. Vi ser gärna en saluhall av klassiskt snitt, där man runt en eller flera välsorterade ost- och delikatessdiskar kan ta sig ett glas vin eller en öl under en paus i shoppandet eller för att man helt enkelt bara vill umgås med sina medmänniskor. Vi traktar dock inte efter stora dussinbutiker typ Clas Ohlson, Åhléns, Media Markt med flera. Vi slipper också gärna multinationella "Coffee House” som konkurrerar ut klassiska konditorier och som tar lunchpriser för en kopp kaffe med skummad mjölk och erbjuder fabriksbakade översötade muffins i en artificiell miljö.

Vi tror på ett Lidingö centrum som utvecklas i sin egen småskaliga stil, gärna med lite mer unika butiker och varumärken än de gamla vanliga. Så tror vi också att Lidingö centrum kan konkurrera väl med kommande shoppingcentra i Norra Djurgårdsstaden.

Eva Ettarp 2018-05-15 22:31

Välkomna att utveckla Lidingö centrum!
I slutet på 70-talet om jag minns rätt. Satt jag med i byggnadsnämnden på Lidingö och försökte med alla medel verka för att ett fungerande centrum då skulle byggas. Tyvärr var det Lidingös sk miljöparti höger om moderaterna, Lidingöpartiet, som stoppade detta.
Eftersom jag bor i Stockholm sedan 23 år, men ännu har stark anknytning till Lidingö hoppas jag verkligen att den politiska majoriteten idag förstår att lyssna på de utvecklingsplaner ni har för ett trevligare och bättre fungerande centrum.
Med välgångsönskningar
Eva Ettarp

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google