Väder Lidingö

Lidingö måndag 24 september 2018 v. 39

Senaste kommentaren - Se fler

Olaf Koort (V) 23 sep 16:31 om V: Om främlingsfientliga stängs ute är vi öppna för samtal med (M)

Fyra finska modernister på Millesgården

fredag 27 oktober 2017 12:24

NY UTSTÄLLNING. På Millesgården invigs i morgon en utställning med fyra av den finska modernismens stora konstnärer. Man ska se det som en hyllning till Finland som i år firar hundra år av självständighet. Helene Schjerfbeck, Sigrid Schauman, Ellen Thesleff och Elga Sesemann är alla konstnärer som spelat en avgörande roll i den finska konsthistorien från det sena 1800-talet och under större delen av 1900-talet. Det är en välbalanserad presentation som passar perfekt i konsthallen.

"Den moderna kvinnan", här med verk av Helene Schjerfbeck."Den moderna kvinnan", här med verk av Helene Schjerfbeck. Anu Utriainen från Ateneum är en av dem som ställt samman utställningen.Anu Utriainen från Ateneum är en av dem som ställt samman utställningen.

Utställning är producerad av konstmuseet Ateneum i Helsingfors och konsthallen är uppdelad i fyra delar där konstnärerna presenteras. Millesgården, som inledde sitt samarbete med Ateneum i samband med Tove Janssonutställningen förra året, är den enda plats där samlingen kommer att visas i Norden, utanför Finland.

Helene Schjerfbeck: Självporträtt med svart fond, 1915Helene Schjerfbeck: Självporträtt med svart fond, 1915

Totalt visas cirka 50 verk (från både offentliga och privata samlingar) och vid varje konstnär finns en ordentlig beskrivning. Den största presentationen får den utanför Finland mest kända, Helene Schjerfbeck (1862-1946). Hon levde ett kosmopolitiskt liv och var betydande för modernismens utveckling. Hon var en pionjär, intresserad av tiden och kläder, målade alltid, ända till hon dog. Hennes målningar beskriver väldigt sällan en viss person, snarare en typ av människa, som "lärare", "sjuksköterska", ungefär som man tänker sig att de "ska" se ut. På det berömda självporträttet från 1915 ser hon självsäker ut och bilden avslöjar inget om sjukdomar och andra besvär. Man kan säga att även denna bild är en slags mask. Hon ser rätt mager ut, men var i verkligheten lite rundare.

Ellen Thesleff: Finlands vår, 1942Ellen Thesleff: Finlands vår, 1942

Ellen Thesleff (1869 -1954) målade i början i naturalistisk stil men blev, efter mötet med den europeiska modernismen, inspirerad av expressionism. Under långa vistelser i Frankrike och Italien utvecklade hon en färgbehandling som gjorde henne till en stor ljusskildrare. I hennes landskapsbilder är naturen upplöst i ett flödande färgrikt ljus. Se t.ex. "Finlands vår", en bild fylld av optimistisk uppfattning om livet.

Sigrid Schauman: Italienskt landskap, "Volterra", 1909Sigrid Schauman: Italienskt landskap, "Volterra", 1909

Sigrid Schauman (1877-1979) var landskapsmålare. Hon vistades även i Italien där hon arbetade tillsammans med Ellen Thesleff. Färgmättade och stiliserade landskap och några nakenstudier ingår i utställningen. Men själva nakenheten var inte det väsentliga utan mer ljusets flöde, som anknyter till landskapets skiftningar.

Elga Sesemann: Gata, 1945Elga Sesemann: Gata, 1945

Elga Sesemann (1922-2007), den enda av de fyra som gifte sig, var expressionistisk målare och stor kolorist. Hon arbetade med palettkniv, inte pensel. Det finns både kamp, melankoli och en skarp, iakttagande blick i hennes expressiva bilder.

På utställningen visas även en 20 minuter lång film om Helene Schjerfbeck. Utställningen pågår till och med den 25 februari. Öppettider 11-17 tisdag till söndag. Särskilda tider under jul och nyår.

Elga Sesemann, Sigrid Schauman, Ellen Thesleff och Helene Schjerfbeck.Elga Sesemann, Sigrid Schauman, Ellen Thesleff och Helene Schjerfbeck.

Dela Fyra finska modernister på Millesgården

Kommentera

Fler artiklar från Kultur & Nöje

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Annonser från Google