Väder Lidingö

Lidingö lördag 18 september 2021 v. 37

Senaste kommentaren - Se fler

Britt Elisabeth Broström 21 mar 13:23 om Åsa Regnér till FN

Grönt var det här!

måndag 21 september 2015 22:14

I fredags arrangerade Katarina Palmstierna och RoligareVardag en matlagningskurs där temat var "vegetarisk mat". Inbjuden att ge goda råd om hälsa och levnadsvanor var välkände kostprofessorn Stephan Rössner. Det lagades en trerätters måltid som alla sedan åt gemensamt i Småkockarnas kök på Herserudsvägen 1. Lidingösidans speciella matkrönikör Inger Grimlund var naturligtvis där och skrev detta kåseri som avslutas med ett smarrigt recept.

Grönt i köket.Grönt i köket. Stephan Rössner i Småkockarnas kök.Stephan Rössner i Småkockarnas kök. Inger Grimlund, på väg att skära gurka innan hon skrev detta kåseri.Inger Grimlund, på väg att skära gurka innan hon skrev detta kåseri.

Mer grönsaker – mindre kött. Så ska vår diet se ut i framtiden, något som Katarina Palmstierna tagit fasta på under den tid hon arbetat med projektet Roligare Vardag. Vid spisarna i Torsvik samlas matlagare 60+ för att just ”ha roligt” och gärna lära mer om modern matlagning. Som vego-mat.

Dragplåster var den här dagen var professor Stephan Rössner som också skrivit många böcker om nyttig mat, och hur man ska förhålla sig till alla de nya trender som regelbundet dyker upp i media. På gott och ont.

Kommer ni ihåg Brödinstitutets slogan att man skulle äta 8 – 10 skivor bröd om dagen? I dag är det andra forskningar som utlöser jubel och matglädje. LCHF-dieten står högt på listan, eller varför inte pröva 5:2-metoden där man håller igen på kalorierna två dagar i veckan. Kanske passar måndag och onsdag – dagar som inte är så partytäta. För en smalare midja rekommenderas också Coffee och Konjac-vägen av dem som förstår sig på elegantare smaker. Eller – varför inte motionera mer?

”Tyvärr, du kommer inte att gå dig smal!”, säger professor Rössner i bloggen på nätet.
Jag minns då de ord han gav mig när jag gick på hälsokurs på Huddinge sjukhus.
”Inger, egentligen behöver du inte äta någonting alls”.
Ja, han kan vara rätt sarkastisk, den gode Rössner.

Fr.v. Britta, Katarina och Britt.Fr.v. Britta, Katarina och Britt. Fr.v. Sonja och Inger i skärtagen.Fr.v. Sonja och Inger i skärtagen.

Nåja, i dag ger han sina goda råd åt gänget i Roligare Vardag.
”Det är viktigt att äta allsidig och mycket grönt”, och det ställer vi alla upp på.

Vi får dagens recept av Katarina, här ska lagas en läcker lunch som passar in i det moderna tänkandet. Jag hamnar i soppköket där purjolök, gurka och sallad utgör huvudingredienserna. Just nu i skördetid kan det vara klokt att köpa grönsaker, meddelar mig min kloka kollega Birgitta Sidh som handlat rotfrukter på stan för 2:95 kr/kg. Birgitta var chef för Jordbrukets Provkök på 60-talet och studerade matkulturen i Amerika under några år.

- Där var det häpnadsväckande rikligt med grönt i maten, och tallriksmodellen tog fart som ideal. Grillade majskolvar gjorde succé men avocadopäronet betraktades med en viss misstro. Här hemma värnade vi fortfarande om potatis, lingonsylt, bruna bönor och gula ärtor. En och annan gurka eller inlagd rödbeta kompletterade maten, men så mycket mer från växtriket hade vi inte.

Ja, så var det mestadels men, kära läsare, efter det jag fått tag i ”Fru Saxons kokbok” från 1923 förstår jag att vego-köket redan då var på språng. I förordet står att läsa ”Denna kokbok – där min hustru står för det praktiska och jag för det teoretiska – är olik alla andra vegetariska kokböcker. För det första har vi i densamma kunnat tagas hänsyn till allt, som är en följd av vitaminernas upptäckt, inte mindre än en revolution på näringslärans område”.

Så skrev bokförläggare J. L. Saxon – men hans hustrus namn eller initialer vet vi inget om. Jag lånar ut boken till Stephan Rössner som med stort intresse bläddrar och läser några sidor här och där med citat från den tidens läkare och professorer.

”Ät ej kött! Varje person, som dör innan han är 100 år gammal, faller bokstavligen talat för sin egen kniv eller gaffel”. Undertecknat D:r Stephen Smith.

Så var det med den saken. I dag är jag 85 år och Stefan Rössner 74 – bara så ni vet!

Text: Inger Grimlund

Tony och Siv fick några tips från Katarina.Tony och Siv fick några tips från Katarina. Skära och hacka.Skära och hacka.


RECEPT: GURK- OCH SALLADSVICHYSSOISE

INGREDIENSER 4-6 PERSONER
• Till soppan:
o 50 gr smör
o 2 st. purjolökar ansade, endast det ljusgröna, sköljda och skivade
o 1 stor mjölig potatis (250 gr), skalad och skuren i bitar
o 1 l grönsaksbuljong (1 tärning)
o 2 gurkor, skalade och tärnade
o 2 små salladshuvuden, t ex gemsallad, sköljda och rivna
o 3 msk vispgrädde eller crème fraiche, plus lite till servering
o havssalt och nymald svartpeppar

• Till krutongerna:
o 4 skivor bröd, kantskurna och tärnade
o 4 msk raps- eller olivolja

• Till servering:
o Hackad gräslök och en klick crème fraiche och krutonger

SÅ HÄR GÖR MAN
1. Börja med att göra soppan:
a. Smält smöret i en stor kastrull på medelvärme.
b. Lägg i purjolök och lägg på lock och låt svettas sakta i ungefär 10 minuter, tills det är mjukt.
c. Tillsätt potatis och buljong.
d. Koka upp och låt sedan sjuda i 10 minuter, tills potatisen är nästan genomkokt.
e. Tillsätt tärnad gurka och strimlade salladsblad och koka upp igen och låt sjuda ytterligare i 4 minuter.
f. Fiska upp potatisbitarna och pressa dem genom en sil, potatispress eller med en gaffel. (Om de mixas i en matberedare blir soppan klistrig).
g. Purea allt övrigt med en stavmixer eller i en mixer och tillsätt den pressade potatisen och rör om ordentligt.
h. Rör ner grädde eller crème fraiche och krydda med salt och peppar. Soppan kan ätas varm eller kalla och kan då stå i kylen några timmar.

2. Så här gör man krutongerna:
a. Hetta upp oljan i en stekpanna på medelhög värme. Lägg i brödbitarna och stek dem några minuter, vänd dem ofta tills de är gyllenbruna. Låt svalna.

Dela Grönt var det här!

Kommentera

Fler artiklar från Kultur & Nöje

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google