lördag 2 februari 2013 10:43
Bondgården i Saint-Siméon. Målad omkring 1873 av Louise-Alexandre Dubourg.
Idag öppnas vårens stora utställning på Millesgården, “Målare i Normandie – Underbara impressionister”. 60 verk av franska konstnärer födda på 1800-talet, de flesta rätt okända i Sverige visas till den 26 maj på Lidingö. Utställningen representerar olika konstnärliga strömningar under 1800-talet – realism, romantik, impressionism och leder fram till 1900-talets begynnade modernism. Verken ingå i en kollektion som Regionrådet i Basse-Normandie ställt samman och som visas på olika platser i Europa.
På 1800-talet sökte konstnärerna en fristad i Normandie. Med det nya transportmedlet järnvägen kunde de nå kusten relativt enkelt. Hit tog de sig, bort från den industriella miljön som började ta över Paris och andra stora städer. Det var här de kunde uppleva närheten till naturen och utveckla tekniken att måla i det fria. Och motiven fanns mitt framför dem – inte enbart landskapet och havet utan även böndernas och fiskarnas vardagliga liv.
– De här tavlorna betraktades som skisser, inte färdiga konstverk, men samtidig visar de en ny epok av måleriet, säger Alain Tapié, som är chef för kollektionen.
– Här finns en blandning av målare, både kända och mindre kända. Även de mindre kända målar i nästan samma klass som de etablerade. Meningen med samlingen är att visa samspelet mellan två generationer av konstnärer, som är mycket viktiga för 1800-talets måleri.
– Det som målades i Normandie var inte alltid accepterat i de stora salongerna, men det var friare. Här fanns känslan att allt inte var perfekt. Men det fanns också en annan impressionism, den som utvecklades i Paris och mer intresserad av att skildra livet i städerna med arbete och nöjen, hela samhället och dess problem, säger Alain Tapié.
Utställningen är indelad i fyra delar, fint sammanhållna av olika signalfärger på väggarna. Det börjar med Värdshuset Ferme Saint-Siméon, mötesplatsen för 1800-talets konstnärer och musiker som kände sig lockade av det normandiska landskapet. Arbetsliv och turism på kusten med de hårt arbetande fiskarna, tidvattnet och deras båtar. Turisterna bröt tystnaden och visade upp sig i sina eleganta kläder. Och de badade i havet, vilket kustinvånarna fann motbjudande. Det normandiska landskapet som alltsedan 1800-talets absoluta början varit ett resmål för framförallt engelsmän, innan de “intog” Paris. Längs floden Seine. Seine slingrar sig mellan Paris och Le Havre, från den mondäna huvudstaden till havet. Här upptäckte impressionisterna vattnet, ett levande och betydelsefullt motiv.
Hela konstkollektionen som Regionrådet i Basse-Normandie samlat består av 120 verk. Hälften av dessa visas nu i nästan fyra månader på Millesgården. Om man leker med tanken att landstinget i Stockholm haft samma ambition, att ställa samman en utställning med motiv från länet, och sedan låta den vandra runt i världen för att beskriva hur området gestaltade sig för 100 – 150 år sedan, ja då förstår man vilken konstskatt och tidsbeskrivning som nu finns att se på väldigt nära håll. Se, upplev och njut.
Millesgårdens chef Onita Wass i samspråk med Alain Tapié, chef för kollektionen som ställts samman av Regionrådet i Basse-Normandie.
Tvätterskor vid Touques. Målad omkring 1895 av Charles Pecrus.
Dieppes strand, målad 1910 av Jacques-Emile Blanche.
Paul Huet: Utsikt över slottet Arques-la-Bataille, från 1857.
Den skurna pajen. Guillaume Fouace målade detta verk 1884.
Herde vid vattenbrynet. Målad omkring 1865 av Jean-Baptiste Camille Corot.
Stenbron i Rouen. Målning från 1881 av Charles Angrand.
Kyrka i Vétheuil, målad omkring 1924 av Pierre Dumont.
cristina erikson 2013-02-02 11:02
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google