Väder Lidingö

Lidingö fredag 15 februari 2019 v. 07

Senaste kommentaren - Se fler

Peder Groth 14 feb 13:46 om Lidingösidan 2004 - 2018

Cirkus Ropsten

onsdag 2 oktober 2013 00:01

Ropsten, tisdag eftermiddag. Vem vill bli avsläppt så här? Vad händer när snön kommer? Är detta den optimala löningen för de kommande 15 månaderna? Foto: Henry Duhs

Ropsten, tisdag eftermiddag. Vem vill bli avsläppt så här? Vad händer när snön kommer? Är detta den optimala löningen för de kommande 15 månaderna? Foto: Henry Duhs

Det är inte helt lätt för bilister från Lidingö som vill hämta eller lämna passagerare vid Ropsten, sedan Lidingöbanans ersättningsbussar nu släpper av passagerarna vid den tidigare taxi/hämt-filen. Den enda “bussmarkering” som finns är en alltmer uttunnad gul linje som markerar avsläppsfilen. Därför pågår sedan i juni en kamp mellan bussförare och privatbilister om platsen.

Lidingösidan fick igår, tisdag, några bilder som visar vad som händer hela tiden. Bussföraren dubbelparkerar och släpper av sina passagerare mitt för en parkerad bil, och efterföljande bilar tvingas ut i den mötande filen. Hur ska man f.ö. kunna se den gula linjen när snön kommer? Något att fundera på för SL så länge man envisas med det nuvarande arrangemanget. Det är 15 månader kvar tills Lidingöbanan kommer igång…

Ska det se ut så här? En privatbil har stannat för att släppa av/hämta upp en passagerare i den nya bussfilen vid Ropsten. Bussen stannar mitt i körfilen och släpper av sina passagerare. Den efterföljande trafiken tvingas köra mot körriktningen för att kunna komma förbi. Foto: Henry Duhs

Ska det se ut så här? En privatbil har stannat för att släppa av/hämta upp en passagerare i den nya bussfilen vid Ropsten. Bussen stannar mitt i körfilen och släpper av sina passagerare. Den efterföljande trafiken tvingas köra mot körriktningen för att kunna komma förbi. Foto: Henry Duhs

Inga skyltar talar om att detta numera är en bussfil. Enbart den gula linjen markerar. Foto: Henry Duhs

Inga skyltar talar om att detta numera är en bussfil. Enbart den gula linjen markerar. Foto: Henry Duhs

Och när bussarna försöker brotta sig in i avsläppsfilen så växer köerna från bron och Lill Jans-skogen. Foto: Henry Duhs

Och när bussarna försöker brotta sig in i avsläppsfilen så växer köerna från bron och Lill Jans-skogen. Foto: Henry Duhs

Dela Cirkus Ropsten

Kommentarer

Lennart 2014-01-23 17:35

Vad händer med trafikkaoset. Göran Tegner lovade att oförtrutet jobba vidare med frågan. Det skulle vara något möte med Stockholms stad i november. Nu är kaoset värre än någonsin. Vad händer?

Annica 2013-10-11 11:07

Håller i sak med Daniel. Bra med kollektivtrafik. Men som mamma med sma barn och yrkesarbetande har jag många logistiska problem att hantera. Lämna och hämta vid skola, handla, lösa ärenden, lämna och hämta till olika aktiviteter. Med buss hade jag aldrig fått ihop det. Detta måste man ha respekt för.

Linda måste vara synsk. I morse inträffade olyckan på bron, med personskador och kaos som följd……!

Daniel 2013-10-10 17:26

Vill man som bilist själv bidra till att förbättra situationen i Ropsten så finns en enkel lösning, låt bilen stå kvar på ön och ta bussen. Om inte annat så för miljöns skull. Det är inte självklart att man ska ta bilen ända till Ropstensparkeringen bara för att man exempelvis har barn i skolåldern, inte ids gå 300 meter till hållplatsen eller tycker det är ovärdigt att trängas med pöbeln på bussen.

Bussresenärerna skulle också komma fram några sekunder snabbare för varje bilist som kan tänka sig att ställa bilen hemma. Bara att börja räkna, om du tar bilen så får bussresenärerna trängas kanske fem sekunder längre innan avstigningen i Ropsten. Anta 50 passagerare så har du ensam orsakat totalt 4 minuter förlorad tid för dessa.

Katrin 2013-10-10 11:30

Var på föräldrarmöte på en av Lidingös skolor igår. Efteråt hade vi föräldrar ett litet knytkalas. En stor del av tiden ägnades åt att diskutera den förfärliga trafiksituationen på bron och vid Ropsten samt hur våra politiker verkar ignorera våra natur- och kulturmiljöer och bara vill bygga mer och mer på bekostnad av våra grönområden och kulturmiljöer. Våra politiker verkar helt ignorera dessa frågor. Det är självklart att man hade kunnat lösa trafiksituationen tidigare. Det har ju varit så här i flera år och inte blir det bättre. Likaså är det med våra natur- och kulturmiljöer. Lyssna på oss lidingöbor och agera kraftfullt därefter. Ni sitter ju där ni sitter pga oss!

Det vore ju hemskt om Mackan var en av våra politiker…….!!

Linda Johansson 2013-10-10 10:31

Svar till Mackan.

Vi bryr oss för att vi har rätt att kräva en bättre trafikmiljö än den vi under flera år tvingats leva med runt Ropsten. Nuvarande situation skapar enorm frustration och är farlig för gångtrafikanter och cyklister. Senast imorse körde en frustrerad bilförare nästan på en ung kvinna som gick över övergångsstället vid Ropsten. Hon hävdade sin självklara rätt och gick rakt ut i trafiken. Bilisten var förmodligen trött och irriterad på ständiga stopp och gasade bara på. Det hela kunde slutat väldigt olyckligt. Därför bryr vi oss! På bron är det anarki. Bilar kör i bussfiler, tränger sig sent in i Ropstensfilen och trafikolyckan är aldrig långt borta. Därför bryr vi oss! Människor är stressade på morgonen när de skall lämna sina barn för de vet vilket kaos som väntar på bron. Därför bryr vi oss! Att bry sig om och engagera sig i en dålig situation är naturligt om man vill skapa förbättring för alla. Att inte bry sig är för mig att bejaka det som inte fungerar eller är dåligt i vårt gemensamma samhälle.

Linda

Mackan 2013-10-09 23:28

Att ni orkar bry er så mycket om var alla andra stannar eller inte stannar…

Lena Ericsson 2013-10-09 09:52

I morse var det förnyat kaos runt Ropsten. En vit Range Rover hade parkerat innanför de gula sträcken på den tidigare taxiplatsen. Två dragspelsbussar fann ingen plats att stanna. Föraren till den vita bilen var borta, trafiken stannade upp helt, bussförare tutade, rondellen blockerades, nävar höttes och långfingrar stacks upp. Bussarna släppte av sina passagerare mitt på vägen. FULLSTÄNDIG KAOS! detta är en helt ohållbar situation och även en ovärdig sådan. Den vita bilen gjorde fel – absolut – men det visar hur känsligt hela systemet är. Ett misstag och kaosen fortplantar sig långt ut på Lidingö. Vi kan inta ha det såhär I 1-2 ytterligare år!!

Karin 2013-10-05 14:33

Det är besvärligt på mer än ett sätt vid Ropsten, det vet vi. Men man får väl ändå tro på en kommunpolitiker som Göran Tegnér som nu säger att både han själv och andra kommunpolitiker för att inte tala om alla tjänstemän verkligen har jobbat och ansträngt sig för att få stockholmssidan att förstå situationen för lidingöborna och att det behövs vissa ingrepp för att åstadkomma en hållbar trafiksituation. Men nu är det på tiden att talet om t-bana till Lidingö upphör, ett skäl är att det inte finns pengar. Och det är inte för t-bana utan för Lidingöbanans modernisering som arbetena utmed banvallen pågår. Det vet ju var och en som har följt med i informationsflödet på sistone. Men om signaturen Tomtefar et al tycker sig vilja slå ett slag för den goda sakens skull (förbättring vid Ropsten) så kan de ju med eller utan luva och skägg göra ett försök och demonstrera utanför borgarrådet Ulla Hamiltons kontor vid Stockholms stadshus. Vem vet om inte hon skulle vara mer lyhörd för deras argument och sakkunskap än våra kommunpolitikers. Alternativt kan de låta våra kommunpolitiker fortsätta att bearbeta sina kollegor på stockholmssidan. När allt kommer omkring är det är ju de som har bollen.

Tomtefar 2013-10-05 12:20

Det är skrämmande att ledningen i en kommun med över 44.000 invånare inte har kunnat se till att vi kan leva i en dräglig trafiksituation under denna långa period av förnyelse av Lidingöbanan. Sitta vid skrivbord och i möten utan att få det att fungera är bara en katastrof. Håller med “Taxi-Lasse”. T-banan skulle ha etablerats ut till Lidingö. Gamla banvallen en utmärkt vägsträckning och miljöbussar som sörjer för rekorderlig kollektivtrafik. Skulle det vara så svårt att få till… Gör om, gör rätt eller avgå! Men det kanske valet 2014 hjälper till med…

Taxi-Lasse 2013-10-04 20:27

Bäste Göran Tegnér,

Det är glädjande att ni kontaktat beslutsfattare på andra sidan bron.

Av ditt inlägg framgår inte hur dessa kontakter skett, än mindre vad som framkommit eller om det finns en plan att lösa de faktiska problemen.

Faktum kvarstår att det är en härdsmälta i Lidingös kollektivtrafik och att ingen lösning tycks vara i sikte.

Det är för mig en total gåta att majoriteten på Lidingö så totalt har tappat greppet om planeringen och kommit den situationen som vi nu befinner oss i. Lidingö är överkörda.

Att vi dessutom ska betala för en bro avsedd för endast spårvagnstrafik gör inte saken bättre. Var finns tunnelbanan i planeringen? Den kommer inte byggas i morgon, men det borde vara högsta prioritet att få upp den på agendan.

Redovisa en åtgärdsplan och se till få till en förändring eller avgå.

Johan 2013-10-04 11:02

Tack Göran för ditt klargörande inlägg. Jag är säker på att jag själv och många med mig uppskattar att ni ligger på. Fortsätt med det! Håller med om att det låter lite som sandlåda från bussföretagens sida och som nonchalans från Stockholms stads tjänstemmän – en olycklig kombination som drabbar oss lidingöbor varje morgon.

Johan

Göran Tegnér, v ordf (FP) i Tekniska Nämnden 2013-10-03 22:15

Svar till Johan:

Du ska veta att alla vi inom majoriteten ( folkpartiet, moderaterna och kristdemokraterna) har kontaktat landstingets politiker i Trafiknämnden ( f,d, SL) och Stockholms stads ansvariga om Ropsenseländet! Men hittills utan resultat.

Trafikförvaltningen och de båda bussoperatörerna Keolis och Arriva skyller på varandra. Det är landstingets trafiknämnd och -förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken i hela länet, således även i Ropsten. Keolis (som kör de vanliga Ludingöbussarna) verkar inte vilja släppa in Arriva (som kör ersättningsbussarna) in i terninalen. Detta är rena rama sandlådan anser jag!

Ropstensterminalen ligger ju desutom i Stockholms stad, men ändå känner vi politiker och våra tjänstemän i Lidingö ett ansvar för att försöka lösa denna konflikt. Våra energiska tjänstemän har tjatat på SL och Stockholms stad tjänstemän om att lösa detta problem nästan dagligen sedan i våras om detta.

Men som sagt, hittills tyvärr utan resultat! Vi kämpar oförtrutet vidare!

Anna Ekstedt 2013-10-03 12:12

Varför inte sätta trafiksignaler vid övergångsstället med långt grönt intervall för bilister och kort för gångtrafikanter. Då skulle sannolikt gångtrafikanterna välja T-baneperrongen som naturlig gång over vägen, men de som ändå kom till övergångsstället (från annat hall) skulle komma över den vägen och endast tvingas vänta något längre. Detta kombinerat med förslaget som Johan förde fram om trafiksignaler vid infarten från Lilljansskogen, vars signalintervall avspeglar trafikflödet, mellan t ex kl 07.30-09.00 skulle skapa betydligt batter flöden och därmed mindre anarki och stress för alla inblandade.

Lars E 2013-10-03 11:28

För att “T-baneperrongen” skall fungera som lösning måste man i princip göra det tvingande att använda denna (dvs temporärt ta bort övergångsstället). Som det är nu så är det ett jämnt flöde av gångtrafikanter som använder övergångsstället och därmed effektivt skapar växande proppar i trafiksystemet. Detta är en icke-fungerande lösning.

Anders 2013-10-02 23:05

Snälla ni som tjatar om att det inte fungerar med övergångsstället och att det borde göras en temporär bro över vägen för att komma till ersättningsbussarna:
Använd T-baneperrongen! Det är en utmärkt “Bro” som fungerar fantastiskt smidigt även nu. Det är bara att gå mot gamla kära Lidingöbanan, men går bara nerför trappan istället för att komma till ersättningsbussarna.
Simsalabim så har man sluppit övergångsstället!!!

MrWest 2013-10-02 22:21

Hur svårt kan det vara att gå hundra meter bort till macken/parkeringen och bli hämtad där istället? Funkar garanterat för 99% av alla människor då till och med en man med rollator häromdagen lyckades ta sig dit från tunnelbanan och blev hämtad av sin fru. Jag hoppade av cykeln och hjälpte honom in i bilen om ni undrar.
Om ni inte vill bli förnedrade av SL eller trafikplanerarna så kan jag meddela att Ropsten passeras på ca tio sekunder på cykel.

Barbro Ragnehag 2013-10-02 20:42

Varför flyttas inte busshållplatsen för ersättningsbussarna vid Ropsten ? Bussarna kan släppa av och ta på passagerare utanför stora ingången då slipper bussarna bilköerna från och till Lill Jansskogen istället och där dom flesta passagerarna kommer ut/går in, för där finns rulltrappa och hiss och så försvinner mycket av allt passerande vid övergångsstället, det blir kaos för bilar o bussar hela tiden i Ropsten, Det är bara en tidsfråga innan det händer någon olycka där och någon person eller bil blir påkörd, hur blir det i vinter med halkan ? Kommer ej att fungera. Dom andra bussarna som stannade där får helt enkelt flytta på sig och få någon ny hållplats under tiden lidingöbanan rustas, för det är mest passagerare som åker med ersättningsbussarna.så då tycker jag att dom skall ha förtur. Likadant busshållplatser efter linjen, speciellt Käppala där det bara är en massa stenar/grus där man kliver av och bussen står för långt ifrån, svårt att komma av, speciellt för någon med handikapp och barnvagnar. Skärpning, vet ej vem bestämmer, men det är inte genomtänkt från början, det har redan ändrats 2 gånger och det är nog inte den sista heller.

Gunnar svensson 2013-10-02 18:17

Bussvärden på Ropsten kan inte sitt jobb. Anklagar folk i bussen mot Lidingö att de inte dragit sitt kort. Han blockar bara folk som föraren pekar ut. Det är svart klädd man, säger busschauffören. Bussvärden tar fel person. Personen blir kränkt,de tog fel person. Samt det är dåligt med plats i bussen. Han förstörde personens dag. Dålig still som fan. Man reda arg att det funkar dåligt på Ropstens extrabussar.

Taxi-Lasse 2013-10-02 13:42

Taxihållplatsen har nu försvunnit.

Tidigare var taxihållplatsen den delen som är närmast perrongen och utgjorde endast en del av det som idag är busshållplatsen.

Privatbilister fick stanna längre fram mot bensinstationen, vilket var lagligt.

Kvällstid blev det många taxikörningar till ön i och med att anslutningarna med buss och spårvagnen går så sällan. Helgkvällar undviker jag dock Ropsten, då det är mycket bråk och fylla på Ropsten när hemvändande väntar på anslutningar.

Om tunnelbanan hade gått vidare till Lidingö skulle buset minska avsevärt i och med att dessa personer direkt kunde fortsätta vidare hemåt om de klivit av på Lidingö istället för tvingas hänga på Ropsten.

När mina barn var tonåringar var de förbjudna att vänta på Ropsten under helgkvällar. Vi mötte och hämtade dem där när de ringde.

Ropsten är för farligt.

Johan 2013-10-02 10:51

Hela trafikkarusellen från Lidingö på morgonen är ett hån mot oss lidingöbor. Kaos och anarki råder. Köer blir längre och längre, Ropstenrondellen är feltänkt, övergångsstället vid Ropsten blockerar effektivt trafiken, den lilla avsläppningsplats som finns när man svängt av bron är ofta full och skapar ytterligare stopp, bussfilerna skapar mer oordning och frustration hos morgonbilister än vad de hjälper osv.

Våra politiker verkar inte bry sig. Det finns många bra förslag kring hur man kan avhjälpa nuvarande kaos – t ex att införa trafikljus från Liljansskogen 07.30 – 9.00, skapa tillfällig gångbro vid övergångsstället Ropsten, uttöka “avlämningsplatsen” för bilar mm. Men ingen tar tag i detta. Visserligen ligger problemet på Stockholmssidan, men det är väl bara för Paul Lindquist et al att ta kontakt med trafikborgarrådet Ulla Hamilton och ställa krav på omedelbar förbättring!!

Anders 2013-10-02 10:38

Carola: Taxistolpen är nu placerad på andra sidan gatan, nedanför trappan från fd. Lidingöbanan
Vid påstigningen för ersättningsbussarna. Den fungerar utmärkt och oftast står det Taxi inne.

Carola 2013-10-02 09:59

Vart har taxi stolpen tagit vägen kan inte se den jag åker mycket taxi därifrån????

Anders 2013-10-02 07:44

Nu är det ju så att det här Aldrig har varit en “avsläppningsplats” tidigare var det en taxizon så även då var det ett trafikbrott att stanna där.
För att hämta och lämna finns en liten ficka direkt till höger när man kört ner från bron eller så får man köra in på parkeringen borta vid macken, precis som man gjorde tidigare om man ville vara laglydig.

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

{$sa->title} Radio Lidingö, Har ni hört

Annonser från Google