Väder Lidingö

Lidingö fredag 29 mars 2024 v. 13

Senaste kommentaren - Se fler

Gamla Lidingöbron riksdagsfråga

torsdag 15 januari 2009 10:45

Helena-Bargholtz Riksdagsledamoten Helena Bargholtz (fp) vill inte att Lidingö stad ska behöva reparera Gamla Lidingöbron. Arkivbild.

Riksdagsledamoten Helena Bargholtz (fp) från Lidingö tog igår upp frågan om ombyggnaden av Gamla Lidingöbron i riksdagen. I en skriftlig fråga till infrastrukturminister Åsa Torstensson, centerpartiet, frågade hon om “statsrådet är beredd att verka för att Lidingö stad slipper reparera broklaffen på Gamla Lidingöbron genom en särskild lag om detta”.

Riksdagsledamoten Helena Bargholtz (fp) från Lidingö tog igår upp frågan om ombyggnaden av Gamla Lidingöbron i riksdagen. I en skriftlig fråga till infrastrukturminister Åsa Torstensson, centerpartiet, frågade hon om “statsrådet är beredd att verka för att Lidingö stad slipper reparera broklaffen på Gamla Lidingöbron genom en särskild lag om detta”.

Helena-Bargholtz Riksdagsledamoten Helena Bargholtz (fp) vill inte att Lidingö stad ska behöva reparera Gamla Lidingöbron. Arkivbild.

Här är Helena Bargholtz fråga till infrastrukturminister Åsa Torstensson:

“Gamla Lidingöbron används idag för gång- och cykeltrafik samt för spårtrafik i form av Lidingöbanan. 2004 upptäcktes att broklaffen på Gamla Lidingöbron var i så dåligt skick att den riskerade att gå sönder. Eftersom staden inte ansåg sig ha råd att ta kostnaden för att reparera broklaffen valde man att stänga bron för passerande båtar. Genom att bron, byggd 1917, då blev öppningsbar kunde den allmänna farleden fortsatt nyttjas trots brons tillkomst.

I nuläget finns inget allmänt intresse som motiverar en öppningsbar bro. Utredningar visar att kostnaderna, ca 20 – 25 miljoner kronor samt driftkostnader, för att återställa bron med en öppningsbar funktion igen är uppenbart orimliga i förhållande till den nytta som skulle uppkomma för sjöfarten som numera främst av fritidsbåtar. Likväl har Miljööverdomstolen ålagt Lidingö att återställa broklaffen. HD har inte beviljat prövningstillstånd. Domstolar har till uppgift att göra laglighetsprövningar, inte lämplighetsprövningar.

Jag vill därför fråga om statsrådet är beredd att verka för att Lidingö stad slipper reparera broklaffen på Gamla Lidingöbron genom en särskild lag om detta eller vidta åtgärder på annat sätt?”

Helena Bargholtz har även skrivit på sin blogg om brofrågan och lämnat en kommentar till Lidingösidans artikel den 31 december Högsta Domstolens nyårsbesked till Lidingö: Gamla Lidingöbron måste kunna öppnas.

Dela Gamla Lidingöbron riksdagsfråga

Kommentarer

Lidingöbo med visioner 2009-01-20 15:23

Mitt förslag på ny bansträckning är väldigt bra med hänsyn till publiken och seglarna. Varför ska man klamra sig fast vid gammalt när det finns bättre. Tävlingen ”Runt Lidingö” ändrade en hel del och fick också med Fjäderholmarna och kravet minst 50% kvinnor i besättningen. Banan är 19 distans, mitt förslag är 20 distans. Det är 2009 nu och nya tider och gamla Lidingöbron är och kommer vara ivägen så länge den finns kvar. När gamla Lidingöbron så småningom byts ut mot en ny bro med segelfri höjd kan man ju fira med att köra ett x-tra nostalgi-race runt HELA Lidingö.

Visioner måste man ha, annars stannar tiden.

Anders O 2009-01-19 15:02

Problem är till för att lösas! Vänd på Lidingö Runt! Samla deltagarna i Islingeviken och däromkring redan på fredagkvällen, mingla, grilla och umgås! Starta åt andra hållet, dvs mot Askrikefjärden, och vidare mot ny målgång nedanför Foresta. Avsluta med festlig bankett på Hotellet. Åtgärder som kanske kan ge Lidingö Runt den status Sveriges tredje största kappsegling verkligen är värd.

Lidingöbo med visioner 2009-01-19 13:03

Komplettering av förslag till ny bansträckning för Lidingö runt för att undvika Lidingöbroarna:

Start/mål Gåshaga brygga med rundning av Storholmen i Stora Värtan och rundning av Fjäderholmarna. Det blir totalt c:a 20 distans. Då har man täckt upp de områden runt Lidingö som har störst publik och även fått med Nacka Strand och det välbesökta Fjäderholmarna ordentligt. Publiken är väl viktigt i sammanhanget eller?

Lidingöbo med visioner 2009-01-18 17:10

Det är upp till var och en som vill kunna passera gamla Lidingöbron att ordna med fällbar mast för att få en genväg till just Lilla Värtan och Skurusund. Det går ju också att ta järnfocken runt före eller efter tävlingen Lidingö runt utan större besvär. Sjövägen mitt i Stora Värtan-Lidingöbron-syd är c:a 11.5 dist. Med 7 knops järnfock tar det 1.6 timmar. Från norr Lidingöbron till Skurusundet är det c:a 10 distans – 7 knop- 1.4 timmar. Är det så farligt? Från/till Waxholm spelar det ingen roll. Dessa tävlingar har heller aldrig varit en riksangelägenhet utan mest nöjestävlingar som inledning på segelsäsongen. Deltagandet har, vad jag vet varit ganska stort de senaste åren, trots omvägar. Organisationen för Lidingö runt kan ju erbjuda sig att betala en del av öppningsbarheten? Varför ska skattebetalarna på Lidingö betala för ett fåtal nöjeseglare och för att underlätta för enstaka tävlingar på våren? P. Lindqvist & Co. har helt rätt. Man måste väga nytta mot kostnad. Alternativt kan man ju lägga om banan med rundning av bojar som täcker en stor del av Lidingökusten med start/mål vid Gåshaga brygga vilket också är en bättre plats för övrigt arrangemang och publik.

Martin Svensson 2009-01-18 13:06

Vad är du för visionär som vill hindra båttrafiken och minska deltagandet bland mindre båtar i vår stora tävling; Lidingö Runt?

- Och tror du själv verkligen på att det skulle gå att bygga om alla båtar med fällbar mast?

Lidingöbo med visioner 2009-01-17 16:59

Det angavs i Lidingö Tidning att just detta med öppningsbarhet för yrkesbåtars genomfarter av sjöfartsverket fastställda sjöleder härrör från en “gammal” lag från 1918. Jag tror inte miljölagen från 1998 innehåller något om krav broars segelfria höjd. Det anges snarare i vatten- eller bygglagen. Spelar ingen roll, ingen yrkessjöfart har idag nytta av öppningsbarhet för gamla Lidingöbron och fällbar mast för standard fritidssegelbåtar av rimlig storlek går att ordna, vilket också ökar tillgängligheten på andra ställen i Stockholms inre skärgård. Masten behöver ju heller inte fällas helt utan till en höjd av c:a 5,5 meter. HD-domen var ingen dom utan HD hänvvisade bara till gällande lag, liksom föregående rättsinstans och returnerade L.Ö:s överklagan. Så har jag uppfattat det.

Hans Sjöblad 2009-01-17 08:31

Nu tror jag att du blandar ihop äpplen och päron, bron är från 20-talet och men miljöbalken är från 1998, knappast gammal.

Lidingöbo med visioner 2009-01-16 21:57

Helt rätt att ifrågasätta en otidsenlig lag från 1918 när gamla Lidingöbron var öppningsbar för yrkessjöfart. Nu gäller detta som bekant inte och då är man ovanligt byråkratisk att gå på lagen för att några enstaka segelbåtsägare i Edsviken och Stocksund ska kunna passera. Dom får väl skaffa sig utrustning så dom kan fälla masten som de flesta segelbåtar är byggda i exempelvis Tyskland som har massor av låga broar ut från floderna till Östersjön. Där är fällbar mast standard. Ganska enkla anordningar med el-driven vinsch.

Bo Jonsson 2009-01-16 13:22

Nonchalant och inkompetent av våra politiker att försöka mygla undan sitt ansvar för gamla bron! Skäms på er! Ni ska följa de direktiv ni fått om bron punkt slut och det vet ni mycket väl! Jag skulle gärna låta bli att följa era politiska påfund men jag är hederlig.

Sovjet 2009-01-15 20:32

Menar Bargholtz att man ska ändra en lag om man inte är nöjd med en dom?

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google