Väder Lidingö

Lidingö måndag 20 januari 2025 v. 04

Senaste kommentaren - Se fler

Lidingötågets sista färd

lördag 22 juni 2013 19:45

Lidingöbanan har nu stannat för de närmaste 18 månaderna. Följ med på "den sista färden".

Lidingöbanan har nu stannat för de närmaste 18 månaderna. Följ med på "den sista färden".

Nu börjar renoveringen. Med ett riktigt långt tuuuut på signalhornet, som hördes hela vägen från Skärsätra till AGA, tog de gamla Lidingöbanevagnarna farväl under midsommaraftonens tidigaste timmar. I de tre vagnar åkte både vanliga passagerare, tågentusiaster och många av banans anställda med. Lidingösidan följde med på sträckan AGA-Ropsten-Gåshaga-AGA.

Senast under måndagen startar bortforslingen av de 19 vagnarna modell A30/B30, som alla ska skrotas. De äldsta vagnarna som rullade på banan tillverkades 1944 och de yngsta 1952, av ASEA/ASJ. De var mot slutet de i särklass äldsta som användes i kommersiell trafik i landet. Men nu blir de skrot.

Under åren har ombyggnader och moderniseringar gjorts och med ett fortöpande underhåll har de fungerat i alla väder, speciellt under vinterhalvåret. Vagntypen har tjänstgjort på både Ängbybanan, Nockebybanan och Lidingöbanorna. Varje vagn var 15 meter lång och 2,40 meter bred. Tre vagnar kommer från årsskiftet 2014/15 att ersättas av en nytillverkad 40-metervagn med en bredd på 2,65 meter.

Odd Hållstensson, som satt på AGA station,  var ansvarig för säkerheten ute på linjen den sista natten.

Odd Hållstensson, som satt på AGA station, var ansvarig för säkerheten ute på linjen den sista natten.

Klockan 00.33 anländer spårvagnen till AGA för den sista rundan.

Klockan 00.33 anländer spårvagnen till AGA för den sista rundan.

Framme i Ropsten blev det fotografering.

Framme i Ropsten blev det fotografering.

Ett helt uppbåd av fotografer passade på att vid Ropsten föreviga den sista turens förare Tomas och konduktör Christer, framför vagnen.

Ett helt uppbåd av fotografer passade på att vid Ropsten föreviga den sista turens förare Tomas och konduktör Christer, framför vagnen.

Så här glada såg de alltså ut. Christer till vänster.

Så här glada såg de alltså ut. Christer till vänster.

Lars H Ericsson, t.v. och Ingvar Svenserud, som kämpat för Lidingöbanans fortlevnad sedan 1970-talet, gjorde tummen upp för den renovering som nu inleds.

Lars H Ericsson, t.v. och Ingvar Svenserud, som kämpat för Lidingöbanans fortlevnad sedan 1970-talet, gjorde tummen upp för den renovering som nu inleds.

Lidingöbanans enda "Brommavagn" (med lite annan inredning än Lidingövagnarna) vid Kottla station.

Lidingöbanans enda "Brommavagn" (med lite annan inredning än Lidingövagnarna) vid Kottla station.

Gåshaga brygga klockan 01.19. Full fart med många passagerare, nästan som på dagtid.

Gåshaga brygga klockan 01.19. Full fart med många passagerare, nästan som på dagtid.

Lidingövagnens inredning, med blå väggar och röda säten.

Lidingövagnens inredning, med blå väggar och röda säten.

Framme vid AGA. Vagnarna blev av med några säten som souvenirer, men det var allt.

Framme vid AGA. Vagnarna blev av med några säten som souvenirer, men det var allt.

Dags att köra in i vagnhallen för sista gången. Tåget ser lite ledset ut.

Dags att köra in i vagnhallen för sista gången. Tåget ser lite ledset ut.

Och i den milda sommarnatten, f.ö. årets kortaste, så försvann det sista gamla Lidingötåget, för alltid.

Och i den milda sommarnatten, f.ö. årets kortaste, så försvann det sista gamla Lidingötåget, för alltid.

Dela Lidingötågets sista färd

Kommentarer

Käppala-cyklisten 2013-06-25 19:30

Nja, att kalla de gamla vagnarna för “oerhört bekväma” är ju en lätt överdrift enligt min mening… Vi får hoppas att de nya vagnarna ger en komfort som 2010-talets resenärer förväntar sig.

OK 2013-06-25 13:06

Tåget har varit en oerhört bekväm, snabb och pålitlig förbindelse, som inte kan ersättas med buss.på samma villkor.
Sorgligt!

Daniel 2013-06-23 22:11

Nu väntar 1.5 år av trängsel på bussar och snigeltrafik för både bilister och kollektivresenärer, har inte hört någon se fram emot det. Däremot ser vi fram emot ett modernt och effektivt trafikslag då den “nya” banan åter öppnar igen.

Per 2013-06-23 14:44

Äntligen, det här borde ha skett för länge sedan. Ska bli skönt att slippa tåget i nästan två år. Bussar är bättre för Lidingö såväl ekonomiskt som komfortmässigt. Dessutom kommer trafiken att flyta på bättre längst med Södra kungsvägen.

Per Larsén 2013-06-22 20:26

Tack för de fina bilderna. En epok går i graven, men banan kommer att återuppstå till skillnad från norra banan som tyvärr försvann för alltid.

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google