Väder Lidingö

Lidingö lördag 15 mars 2025 v. 11

Senaste kommentaren - Se fler

"Paus" för att se om snabbcykelbanan kan förändras

måndag 17 oktober 2016 18:02

UTREDNING BEHÖVS. Vid ett möte i morse där tre representanter från tekniska nämnden, öns fyra kommunalråd och personal från tekniska kontoret deltog, beslöt man att göra ett uppehåll i byggandet av snabbcykelbanan på Norra Kungsvägen.

"Mot bakgrund av de reaktioner som framförts har vi i majoriteten bett tekniska förvaltningen att göra en paus i arbetet för att se över möjligheterna att göra förändringar i projektet", skriver Christer Åkerhielm (M) ordförande i tekniska nämnden, Hans Grundell (LP) vice ordförande i tekniska nämnden och Rickard Karlsson (KD) ledamot i tekniska nämnden, i ett gemensamt uttalande.

Sedan Lidingösidan i torsdags skrev om den mängd reaktioner som redan då kommit på Facebookgruppen "Lidingös Anslagstavla" om byggandet, har kommentarsfältet på Lidingösidan fyllts med en mängd ifrågasättande och kritiska inlägg. Hittills har inga positiva kommentarer kommit.

"En enig teknisk nämnd har, som många noterat, tagit beslut om att bygga en snabbcykelväg på Norra Kungsvägen. Varken Centern, Liberalerna eller Socialdemokraterna dök dock upp på detta viktiga sammanträde i början av juni. Men de hade i likhet med övriga partier och allmänheten tillgång till handlingarna i ärendet i god tid innan sammanträdet", skriver de tre. Centerpartiets två ledamöter och Liberalernas ordinarie ledamot har i kommentarer på Lidingösidan dock givit förklaringar till varför de inte kunde närvara på mötet.

Under våren har bl.a. Göran Tegnér (L) föreslagit att man skulle ha ett särskilt körfält på de sträckor på Norra Kungsvägen där det var möjligt, för att få en snabbare trafik under morgonrusningen. Innan beslutet om snabbcykelbana togs frågade Lidingö stad om SL/Trafikförvaltningen var intresserad av en sådan lösning men svaret var att man inte hade något sådant önskemål.

I uttalandet står vidare:
"Många har när bygget väl kommit igång framfört kritiska synpunkter på hur vägutrymmet på Norra Kungsvägen är tänkt att utformas. Särskilt har synpunkter framförts angående den minskade vägbredden och det räcke som delvis hunnits uppföras för att åtskilja snabbcykelväg och bilväg. Flera framhåller att räcket har ett negativt inflytande på den upplevda trafiksäkerheten för bilisterna.

Det hade även i ärendet säkerställts att räddningstjänsten kan komma fram ordentligt och att vägbredden är fullt godkänd enligt Trafikverkets normer, inte enbart för bilar utan även för såväl lastbilar som bussar".

Nu har alltså arbetet avstannat i avvaktan på att man utreder vilka möjligheter som finns "att göra förändringar i projektet".

Dela "Paus" för att se om snabbcykelbanan kan förändras

Kommentarer

Sara Svensson 2016-10-28 11:13

Hej jag är en tjej som cyklar till och från källängens skola och tycker att det är bra att det har byggts en ny snabbcykelbana. Sen tycker jag också att många bilister åker för fort, det gör att jag känner mig otrygg och rädd när jag ska över övergångställen. Snälla kör försiktigt det finns faktiskt äldre som inte kan gå så fort. Jag såg en gång en gammal tant som skulle gå över gatan men ingen stannade för henne tycker det är tråkigt.

En som älskar att cykla:)

Lars Persson 2016-10-28 11:06

Nu räcker det med duma kommentarer, vi är vuxna människor och ska inte spy galla över varandra utan va konkret. Men vad i hela fridens namn är problemet? Södra kungsvägens vägbana har avsmalnat men det går fortfarande att åka på den, med all rätt då många åker alldeles för fort på den sträckan d.v.s. över hastighetsgränsen till och med bussarna. Någon hade skrivit att det kommer bli trängsel på Källängsvägen eftersom vägbanan blivit mindre, det är också bra då det finns flera obevakade övergångsställen där man kör helt klart över hastighetsgränsen vilket inte är OKEJ. Så till sak för att se till att det blir bättre framkomlighet på Källängsvägen se då till att ta bort busshållplatsen för påstigande på körsträckan där det nu är så pass smalt, det räcker med en busshållplats och den finns på andra sidan av vägen vilket inte gör någon skillnad på gångsträcka. Sätt upp vägbulor på dessa obevakade övergångställen så håller man ner hastigheten.

Jag tycker att det är bra att man byggt cykelbanan på vägen, själv tycker jag inte om att mina barn cyklar på dessa befintliga cykelbanor känns inte tryggt. Gatubelysningen är undermålig på många håll där bl.a. den befintliga cykelbanan som går från Källängens skola mot Ägirvägen den sträckan är det mörkt finns ingen gatubelysning.

En som är för den nya cykelbanan!

Filip Svartengren 2016-10-19 17:23

Att sänka farten genom att göra det trångt för trafiken är dumt, det finns poliser som kan mäta hastighet vilket görs på Kyttingevägen ganska frekvent.

Jag pratade med en busschaufför som kör på Lidingö han sa att han och hans kollegor är eniga om att många förändringar är negativa för deras framkomlighet bl.a rondellen vid Vallen.

Hur skall en lastbil med semi-trailer kunna köra ner för Källängsvägen, om det blir vinter, (och det blir det säkert), så kan en bil få sladd i backen ner och bli stående mellan trottoar kanterna följden blir stopp. Men tekniska förvaltningen tycker säkert att man kan ta byggelement på cykel istället. Stora mobilkranar kan man nog glömma.

Tekniska förvaltningen drivs av ljusblå drömmar och saknar praktisk insikt. Vi invånare vill inte ha era visioner vi vill ha framkomlighet

Ulrika Weisner 2016-10-19 09:24

Ta bort räcket på NK. Bygg en upphöjning/trottoarkant som det är på resten av cykelbanan mot Ropsten. Hjortar och rådjur kan på så sätt ta sig över och bilar kan köra upp på kanten när utryckningsfordon kommer. Gamla gc borde i så fall endast vara till för gående och nya cykelbanan ändrar namn till cykelbana där alla får cykla oavsett hastighet. Man separerar på så sätt gång och cykeltrafikanter, kanske man får fler att cykla och kanske får man ner hastigheten på bilarna (vilket behövs). Uppe i Näset behövs även hastigeheten på bilarna fås ner. MÅNGA kör fortfarande 50 km/h vid skolan och hela vägen upp och ner i Näset. Några förbättringsförslag från mig om det beslutas om att cykelbanan ska vara kvar. Bussfil verkar SL sagt nej till så det verkar inte vara ett alternativ.

Anders Bergstedt 2016-10-19 08:32

Amelie Tarschys Ingre! Nu visar du vilken sandlåda politiken är. Du ställer upp för att rädda hedern åt din Jesper Ingre! Heder åt Anna R som satt ner foten och fattat ett rimligt pausbeslut.

Amelie Tarschys Ingre (L) 2016-10-18 22:27

Rätt i sak men fel i form
Ett möte där kommunalråden, några fritidspolitiker från majoriteten och tjänstemännen från tekniska förvaltningen deltog kan inte köra över tekniska nämndens beslut och besluta att göra ett uppehåll i byggandet av en snabbcykelväg.

Det är tekniska nämnden som utifrån sitt reglemente och uppdrag har beslutat om cykelbanan och då kan vare sig kommunstyrelsen eller enskilda politiker gå emot det beslutet. Det finns alltså inget formellt beslut om att stoppa bygget av cykelbanan, tekniska nämndens beslut gäller fortfarande.

Däremot är det kallat till en extra teknisk nämnd imorgon den 19 oktober och då kan förhoppningsvis ett klokt beslut tas.

Rätt ska vara rätt även i form!

Gunvor Larsson med familj 2016-10-18 21:09

Detta är bland det värsta (kanske det allra värsta) jag någonsin sett i Sverige vad gäller trafiklösning, eller vad man säger. Helt obegripligt. Både höghastighetscykelbanan längs Norr Kungsvägen och den upp till Näset, med parkeringsplatsborttagandet och trafikfaran för gångtrafikanter, inte minst skolbarn. Jag begriper heller inte vad som händer runt om på ön med mycket märkliga farthinder som blir till trafikfara för både bilar och cyklister. Tänker bl.a. på Grönstavägen och vägen till Bosön uppe på krönet.

Norra Kungsvägen är huvudled och den viktiga vägen på norra ön. Hur ska utryckningsfordon kunna tas sig fram nu när det blir stopp i trafiken? Detta är väl det viktigaste argumentet mot. Det finns ingenstans för bilar att svänga åt sidan. Livsfarligt räcke på ena sidan och lyktstolpar en halvmeter från körbanan på andra. Är det tillåtet? Vad säger Trafikverket?

Om en bil får motorstopp så lär det bli trafikkaos. Ingenstans att köra åt sidan.
Vad händer när det snöar och ska plogas och vägen blir ännu smalare? Vilket problem för snöröjarna!! Och vilket ansvar.

När någon av öns stora mängd rådjur ska ta sig över vägen och blir fast? Ensidigt viltstängsel? Jag hoppas att man tar bort räcket inom kort. Kommunen får se det som läropengar.

Lars Aronsson 2016-10-18 06:15

Finns ju redan en cykelväg längs med vägen,varför genföra denna idiotiska ide att bygga denna monstercykelväg? Verkar som tekninska nämnden lever i en drömvärld!Ska man cykla tio man i bredd ? Likadant upp till Näset en sådan bred cykelväg inte klokt!

Rune Forsbeck 2016-10-17 21:56

Håller med Anders Bergstedt. Alltihop måste göras om från början och de konstruktiva förslag som kommit fram tas i beaktande och genomföras. Hoppas att sunt förnuft och gott omdöme får bestämma den fortsatta hanteringen.

Anders Bergstedt 2016-10-17 21:30

VILKEN LÄTTNAD ! Detta har varit en mardröm för alla och snabbheten i detta paus-beslut var imponerande. Det finns hopp för framtiden!

Vad detta lär oss alla är att man kan inte förlita sig på trender, politiker, experter och konsulter. Man måste förankra åtgärderna hos de som berörs och tänka till även om det kommer direktiv från våra högsta beslutande Riksdag, Regering och Trafiksäkerhetsverket:
"Är detta verkligen något som gagnar oss och trafiksäkerheten ?"

I kommentarerna fanns det förbluffande många kloka kommentarer som skulle lösa problemen till en minimal kostnad. Naturligtvis räcker det att bredda den befintliga gång- och cykelvägen och att förlänga Zetterbergstunneln med tre meter. Kanske kan det då bli en bussfil av den tilltänkta snabbcykelvägen från Källängskorsningen och till Ägirvägen.

Anders Wånell 2016-10-17 20:35

Nu har jag tyvärr inte granskat hela bygget, men ser man till sträckan från Näset mot stan så är det uppenbart att vägen tidigare varit onödigt bred samtidigt som gc-banan inte följer de minsta kraven på ett cykelstråk. Att sätta upp ett räcke och göra små förändringar i övrigt är uppenbart den billigaste lösningen för att åstadkomma en stor förbättring.

Det jag sett nu har verkat vara onödigt bred yta för cykelvägen. Det borde räcka med 3,5 meter. Speciellt eftersom cykeltrafik bara är stor vid pendlingstid. Dessutom utan tvekan olyckligt att behöva flytta busshållplatsen, även om det nog är bästa lösningen, eftersom busshållplatser och cykeltrafik inte är lätt att få till riktigt bra.

Jag tycker också att totalkostnader lätt blir absurt höga när det gäller all form av infrastrukturbyggande. Det är väl dessvärre (för det mesta) svårt att komma runt. Och den som inte tycker att en cyklist (i framtiden) bör ha tillgång till huvudleder bör fundera några gånger till.

Per Larsén 2016-10-17 19:10

Undrens tid är inte förbi. Tack och lova att man till slut funderar över vad man satt igång. Det är en gåta hur man kan starta ett projekt som berör tusentals Lidingöbor och bekostas med skattepengar med minimal information och förankring bland medborgarna. Återställ vägen och förbättra befintlig cykelbana.

Petter Hedberg, ledamot för Centerpartiet i Tekniska nämnden 2016-10-17 18:55

Tyvärr har majoriteten helt tappat styret över förvaltningen.
Vi i Centern kritiserade detta beslut och Näset mellan beredningen och nämnden. Jag meddelade sedan att jag var sjuk, och min ersättare var bortrest. Majoriteten är helt ansvariga för beslutet, och Skanska har inte gjort något fel i bygget, de har bar utförd det idiotiska förslag som majoriteten bett dom utföra.

Majoriteten har gjort Lidingö Stad till åtlöje, och spektaklet finns nu nämnt på svt.se.

Det må hända att vissa ser ett visst underhållningsvärde i detta, men för skattebetalarna är denna komedi ganska dyr.

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google