måndag 25 februari 2008 00:00
76 procent av bussresenärerna på Lidingö är nöjda.
Under hösten 2007 gjorde SL över 23 000 intervjuer med resenärer på tunnelbanan, bussar, pendeltåg, och lokalbanorna Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Tvärbanan, Roslagsbanan samt Nockebybanan.
När det gäller bussarna ligger Lidingö i topp tillsammans med Stockholms innerstad. 76 procent av resenärerna är nöjda, 10 procent missnöjda.
76 procent av bussresenärerna på Lidingö är nöjda.
Under hösten 2007 gjorde SL över 23 000 intervjuer med resenärer på tunnelbanan, bussar, pendeltåg, och lokalbanorna Saltsjöbanan, Lidingöbanan, Tvärbanan, Roslagsbanan samt Nockebybanan.
I intervjuerna fick resenärerna tala om vad de tyckte om tidhållning, information om störningar i trafiken, trängsel, städning och personalens bemötande, bland mycket annat. Två tredjedelar av SL:s resenärer var nöjda med SL-trafiken.
Att hålla tiden är den absolut viktigaste kvalitetsfaktorn för SL-resenärerna, oavsett trafikslag. Resenärer över 60 år är mest nöjda med SL-trafiken, mest kritiska är de mellan 30 och 39 år.
Den absolut högsta andelen nöjda resenärer finns på Nockebybanan. Hela 91 procent av resenärerna är nöjda med “Tolvan” som går mellan Alvik och Nockeby. Av resenärerna på tunnelbanans Röda linje, till Ropsten, är 70 procent nöjda.
Siffrorna för Lidingöbanan visade att 71 procent var nöjda medan 12 procent var missnöjda och 17 procent var varken/eller. Lidingöbanans siffror var lägst för de fem lokalbanorna.
35 procent av Lidingöbanans resenärer var missnöjda med trängseln, 31 procent missnöjda med turtätheten och störningsinformationen. Däremot var endast 8 procent missnöjda med personalens bemötande. Hela 80 procent var istället nöjda.
Rent generellt kan man säga att siffrorna för Lidingöbanan inte är extrema på något sätt. Det finns ett utbrett missnöje med turtätheten och störningsinformationen på alla lokalbanor, för att inte tala om på pendeltågen där trängseln och bristen på tidhållning skapar mycket missnöje (ex. Nynäshamnsbanan – 66 procent missnöjda med tidhållningen, 58 procent med turtätheten).
När det gäller bussarna ligger Lidingö i topp tillsammans med Stockholms innerstad. 76 procent av resenärerna är nöjda, 10 procent missnöjda.
41 procent av resenärerna på Lidingös bussar är missnöjda med störningsinformationen samtidigt som 68 procent är nöjda med tidhållningen. 75 procent är nöjda med förarnas bemötande och 76 procent nöjda med städningen på bussarna.
Sammanfattningsvis: Bristen på information om störningar är resenärerna mest missnöjda med, oavsett om det är buss, tunnelbana, pendeltåg eller lokalbana.
Den som vill läsa hela den 70-sidiga rapporten ”Upplevd kvalitet i SL-trafiken hösten 2007” kan gå in på denna länk och ladda ner en pdf-fil.
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google