Väder Lidingö

Lidingö lördag 28 maj 2022 v. 21

Senaste kommentaren - Se fler

John Engqvist 22 maj 16:58 om Gubbpokalens historia

Anna Rheyneuclaudes Kihlman är M-kandidaten

torsdag 9 oktober 2014 09:52

Under onsdagskvällen utsåg en majoritet av de arton valda moderata kommunfullmäktigeledamöterna på Lidingö Anna Rheyneuclaudes Kihlman som kandidat till kommunstyrelsens ordförande (KSO) under den kommande mandatperioden. Siffrorna var 11 för Anna R Kihlman och 7 för Hans Barje. Det slutliga valet sker vid fullmäktiges ordinarie möte måndag den 15 december.

Hans Barje stod som första namn på Moderaternas valsedel på Lidingö, Anna R Kihlman stod som tvåa. Vid valet fick Hans Barje 1 109 personkryss, Anna R Kihlman 591. Sedan Hans Barje i oktober förra året gick ut och sa att han ville ta över efter kommunalrådet Paul Lindquist som KSO har det stått klart att det finns motsättningar inom Moderaterna på Lidingö. När även Anna R Kihlman i december deklarerade att hon kandiderade till KSO-posten fanns alltså två kandidater.


Debatten om de bägge kandidaterna har förts öppet på Lidingösidan under hela 2014. Nu har alltså Moderaternas fullmäktigegrupp röstat.

Kommentarer:
Anna Rheyneuclaudes Kihlman:
- Att få den moderata gruppens stöd på detta sätt gör mig både ödmjuk och väldigt glad. Det är ett stort ansvar att få detta förtroende.

Vi har varit två starka kandidater och jag och Hans kommer att fortsätta att arbeta tillsammans för att få största möjliga genomslag för den moderata politiken.

Jag ser nu fram emot att forma en stark majoritet för Lidingös bästa och ta tag i de stora frågor som ligger framför oss, som tex den nya bron, att stärka kvaliteten inom omsorgen, att förverkliga visionen om att Lidingö har Sveriges bästa skola och Centrum /Torsvik projektet.

Hans Barje:
- Jag har under ett år kämpat för att ta över efter Paul Lindquist som KSO och erhöll det starkaste stödet från medlemmarna och väljarna, vilket jag är mycket stolt och tacksam för. Jag har arbetat hårt men det räckte inte hela vägen fram.

Den nya fullmäktigegruppen gav tyvärr inte mig tillräckligt med stöd, utan valde Anna till Pauls efterträdare. Nu är valet över och jag kan bara acceptera resultatet och önska Anna lycka till.


Kess Simmasgård, ordförande för Moderaterna på Lidingö:
Den moderata föreningens roll är bl.a. att genomföra och förbereda olika slag av val genom att inhämta synpunkter från medlemmar och väljare. I arbetet ingår att bl a att ansvara för valrörelsen i de allmänna valen som Moderaterna på Lidingö nyss genomfört. Till valet nu i september levererade föreningen en valsedel med de Moderata namnen i ordning såsom nomineringsstämman fastställd.

Nästa steg i det Moderata partiets process är att efter valet organisera den valda kommunfullmäktigegruppen till en operativ grupp som ska leda arbetet i kommunfullmäktige. I det arbetet ingår ett antal interna val exempelvis val av Moderat kandidat till uppdraget som kommunstyrelsens ordförande.

Den Moderata gruppen styrs av egna stadgar som syftar till att sätta fokus på gruppens uppdrag dvs att i praktisk handling genomföra den moderata politiken. Valet som skedde i går i den moderata fullmäktigegruppen av Anna Rheyneuclaudes Kihlman till moderata partiets kandidat till uppdraget som kommunstyrelsens ordförande, anger att ledamöterna i den moderata gruppen anser att Anna är den som ska efterträda Paul Lindquist och bäst kan leda partiets operativa arbete.

Anna är en mycket erfaren politiker som jag på föreningens vägnar vill gratulera och önskar all framgång.

Dela Anna Rheyneuclaudes Kihlman är M-kandidaten

Kommentarer

Anders Nordmark 2014-10-17 16:18

Vad gäller själva maktspelet? Är det att Barje vill bygga ut mer försiktigt och därför körts över av ledamöterna?
En sak är säker - M kommer förlora många, många röster efter detta fulspel.

Marie Bohlin 2014-10-13 07:33

Jag trodde att om en person står som försteman på ett partis valsedel betyder det att hen är försteman och att hen bara kunde bytas ut om någon annan hade fått fler personkryss i valet. Vad är det annars för ide med personkryss över huvud taget???
Tänk så fel jag jag hade - Lidingös nya Moderater är 100 steg tillbaka till en pseudodemokrati med ministerstyre. Inte helt olika många regimer ännu längre österut...
Gör om Gör rätt - lyssna på väljarna och håll åtminstone ett vallöfte från era valaffischer.

Jan Nord 2014-10-13 00:07

Det är viktigt att rösta. Din röst betyder något. Hur förklarar man demokratin för en 18-årig förstagångsväljare när Lidingö Moderaterna så flagrant utnyttjar varje litet kryphål för att få göra som man vill och över huvud taget inte lyssnat på VÄLJARNA? Eller förklara för oss andra också. Om Moderaternas interna diskussioner har handlat om att man vet bättre än väljarna, både de inom partiet och de som röstat på partiet, borde man ha sagt vad man tänkt innan man gick till val. Med Hans Barje som förstanamn på listan fick Moderaterna många nya väljare. En öppnare politik, lyhördhet och bredare stöd för politiska beslut var ju Hans löfte. Det hade behövts. Ert beteende i denna fråga visar detta med all önskvärd tydlighet. Säkert är att den röst man lägger på Lidingö Moderaterna inte betyder så mycket. Anna och Paul m.fl borde förstå att väljarna vill ha den förändring de så extremt tydligt röstat för. Acceptera valresultatet. Tacka för sig och lämna över till ett öppnare och modernare ledarskap. För vi väljare har sagt vad vi tycker. Hans Barje är den överlägset mest framröstade politikern i detta val. Synd att han inte agerar för ett parti som respekterar det.

Ann-Cathrine Wernolf 2014-10-12 21:29

Om man inte är moderat förstår man inte mycket av bråket här på sidan. Är det inte så att Anna RK står för det som moderaterna gick till val på, t ex att följa inriktningsbeslutet om 800-1000 bostäder i centrum och att Hans B vacklar om detta nu? Det är väl rimligt att tro att de som röstat på moderaterna och inte kryssat någonting, de allra flesta alltså, vill ha den politik för bl a Centrum - Torsvik som man stått för tidigare och att de är glada att moderaterna valt Anna RK före Hans B, även om de inte skriver om det här på Lidingösidan.
Hälsningar,
Ann-Cathrine Wernolf

Ulrika Sandell 2014-10-12 18:10

Staffan,
Att detta GÅR att göra är väl uppenbart, annars hade någon stoppat det ungefär samtidigt som företeelsen uppstod.
Däremot är det så olämpligt att det är bortom all rim och reson.

Staffan Anderberg 2014-10-12 16:47

Nej, Tomas Granström, den här processen har inte med ”gammelmoderater” eller de nya moderaterna att göra. Det är ett resultat helt styrt av den nyvalda moderata fullmäktigegruppen. Den har den stadgeenliga möjligheten att välja vilken gruppmedlem som helst till kandidat till posten som kommunstyrelsens ordförande. Normalt brukar sådana här val göras med hänsyn till vem partimedlemmrna kan tänkas gilla och vem de moderata väljarna kan förmodas gilla. Formellt behöver man dock inte ta sådana hänsyn, utan helt enkelt välja en som man själv tycker är lämpligast.
Sedan är det ju så, att om den som skall styra en kommun, har ett starkt stöd av partiet och väljarna, är det en stor fördel. Om det stödet saknas blir uppgiften minst sagt besvärlig.

Anders Odéen 2014-10-12 16:27

De som trodde att moderaterna var ett demokratiskt parti och röstade som utfallet visar, har misstagit sig. För ute i den verkliga verkligheten är det uppenbarligen betydligt fler som förväntar sig att ARK inser fakta och stiger tillbaka. Alla som kommenterade det pågående spektaklet under dagarna på Lidingömässan, var både irriterade och besvikna. Kan knappast vara kul att ta ett jobb som bara 11 personer i partiet är positiva till.
Lyd ett gott råd: stig åt sidan för väljarnas och den viktiga demokratins skull.

Johan Mähler 2014-10-12 16:10

Kortsiktigheten bland moderaterna på Lidingö förvånar!

Anna RK och de andra 10 moderater som röstade fram henne går tvärs emot väljarna och de egna partimedlemmarna. Låt mig påminna om att Anna RK inte ens bland de egna partikamraterna blev vald till partiets förstenamn. Detta följdes upp av ett val till kommunfullmäktige där väljarna tydligt klargjorde att inte heller de vill ha henne som förstenamn.

Det är tydligt att de 11 moderater som drivit igenom beslutet anser att partimedlemmarna och väljarna inte förstår sitt eget bästa.

Jag vill inte påstå att det som hänt är ett övergrepp på demokratin. Men jag undrar hur dessa 11 moderater ska kunna styra kommunen och se väljarna i ögonen de närmsta fyra åren? Hur ska det gå till när dessa moderater i vardagen tvingas möta de väljare som de så tydligt nedvärderat och inte ansett sig förstå sitt eget bästa?

Och vad tror dessa moderater att väljarnas dom blir i nästa val? Då är dessutom exploateringen och förtätningen av hela Lidingö (alltså inte bara Centrum – Torsvik) med byggandet av 5000 nya bostäder mycket mer konkret än vad det var för väljarna i detta val. Då kommer väljarna ännu mer än idag förstå att trängsel, byggdamm och uteblivna grönytor är en permanent verklighet. En verklighet som Anna RK är den största drivkraften bakom.

Visserligen strävar nog Anna RK vid den tidpunkten efter att ha klättrat i den politiska hierarkin och nått poster i rikspolitiken. Men ni andra 10 moderata politiker som drev igenom detta. Vad är era motiv och hur ska ni kunna förklara för era väljare och partikamrater att ni inte anser att de förstår sitt eget bästa?

Kortsiktigheten bland moderaterna på Lidingö förvånar!

Tomas Granström 2014-10-12 11:56

"Gammelmoderaterna" styr fortfarande då de kan spelet och har väl vallade verktyg. Går du emot detta gamla etablissemang kan du vara kokt för alltid. Med valet av Anna förändras ingenting. Samma gamla strukturer regerar. Fastän folk är hjärtligt trötta på dessa. Min röst fick moderaterna endast tack vare Barje, för jag ville inte på ngt sätt stödja "de gamla". Jag hoppas verkligen det går till demonstrationer som hela Lidingömässan kokade av här i helgen.

Stefan Källander 2014-10-10 20:54

Att totalt köra över väljarnas vilja är ett nederlag för demokratin.
Vi som ville se att även Lidingömoderaterna kunde utvecklas från att vara Gammelmoderater till Nya Moderaterna är nu väldigt besvikna. Att gammelmoderatgrupperingen inom partiet sätter sig över väljarnas vilja är verkligen odemokratiskt och ett uttryck för en maktfullkomlighet vi inte vill ha. Vi behöver mer av utsträckta händer och breda samarbeten i politiken för att Lidingö ska kunna utvecklas i linje med vad "folkmajoriteten" eftersträvar. Jag hoppas verkligen att man tänker om och utvecklar partiet till att bli de "Nya Moderaterna".

Magnus Anderberg 2014-10-10 11:34

Jag hade sett fram ett samarbetsklimat här på Lidingö och uppskattade mycket Hans Barjes synpunkter på behovet av samarbete.
Kan inte förstå att man kan bortse från hur många röster de olika kandidaterna får. Om man bara får 18 mandat kan man då också byta ut de första 18 namnen till några andra på listan?
Amerikanarna lär säga att "democrazy is often demi crazy". Frågan är om "demi" räcker för att beskriva moderatgruppens "demokratiska" beslut?

Bengt Larsson 2014-10-10 10:04

Detta är INTE demokrati, det är "mygel".
Hans Barje står först på listan, får mest med kryss, ändå gör moderaterna på detta vis. Det är att luras.

Olah Clarkvist 2014-10-10 01:25

Mycket obehagligt att se hur enkelt demokratin sätts så totalt ur spel av mitt eget parti - Moderaterna. Jag har aldrig sett maken till respektlöshet inför folkets vilja. Det här är maktgirighet när den är som mest vidrig. Gängse praxis och väljarnas vilja tycks ha varit totalt ovidkommande:

1. Hans Barje röstades upp på första platsen av partiets medlemmar med en storslam på nomineringsstämman.

2. Hans Barje fick flest kryss av alla politiker på Lidingö i kommunvalet med 1 109 kryss medan Anna Rheyneuclaudes Kihlman bara fick ungefär häften - 591 kryss.

3. Trots detta så röstade elva av de arton valda moderata kommunfullmäktigeledamöterna istället på Anna Rheyneuclaudes Kihlman att bli M:s kandidat till kommunstyrelsens ordförande (KSO).

Vad var meningen med nomineringstämman som drog rekordmånga medlemmar som röstade på Hans Barje? Förtroendevald? Vad var folkets alla kryss värda i slutändan? Ingenting. Inte ett skit. Det såg de elva moderata kommunfullmäktigeledamöterna som röstade på ARK till.

Om det här nu blir verklighet vid fullmäktiges ordinarie möte i december så blir de stora frågorna för mig och säkert många andra: Kan jag som demokrat någonsin kunna ge Moderaterna på Lidingö min röst igen? Kan jag ge dem mitt förtroende igen? I dagsläget är svaret på dessa frågor nej.

Men du kan ändå hålla huvudet högt, Hans Barje. Folket på Lidingö har sagt sitt. Du är den demokratiskt valda ordföranden för kommunstyrelsen här på Lidingö. Du är segraren. Vad än Paul & Co. säger...

Alexandra Berg 2014-10-09 22:55

Obegripligt! Tragiskt! Anna borde ha vett nog att själv tacka nej till platsen som KSO. Det vore det enda rätta. Då hade vi sluppit den här farsen.......!!

Liza Plate 2014-10-09 22:50

Skandal att man inte respekterar
Nomineringsstämmans förstahandsval av kandidat och väljarnas tydliga förstaval. Lidingö Moderaternas beslutsprocess är både vilseledande och odemokratisk - spontant associerar jag detta till hur en enpartistat skulle hanterat motsvarande fråga .

Johan Dahlfors 2014-10-09 22:30

En riktig praktskandal! Jag skäms när jag hör det här! Lidingömoderaterna - var finns förankringen i verkligheten? Var finns respekten för demokratin? Dessa metoder hör inte hemma på Lidingö - knappt ens i Kina. Tänk om!!!!

Henrik Åkermark 2014-10-09 22:28

Om livet vore så enkelt att vi kunde gå efter boken utan att bry oss om de etiska och moraliska aspekterna, då fick vi ständigt gå omkring med en eller flera lagböcker runt vår hals.
Nej som jag skrivit i min separata debattartikel.
Etik, moral och respekt för demokratin måste vara vårt primära rättesnöre.
Fick de elva sitt mandat från någon högre makt eller fick de mandatet från väljarna?
Nu kanske vi moderater på grund av spelandet åker på en blåsning om Centern, Lidingöpartiet och Socialdemokraterna utser en egen kandidat.
Vi har sett svårare kombinationer förr.

Hans Davidsson 2014-10-09 20:23

En sak är klar. "De nya moderaterna" finns inte på Lidingö. Stenåldersmoderaterna är deras riktiga namn. Tur att man inte röstade på dem.

Anders Wennberg 2014-10-09 19:05

Om Anna valts till KSO så blir det den KSO som har svagast stöd någonsin. Medlemmarna stödjer henne inte, inte heller M väljarna som kryssat Barje. Oppositionen föredrar Barje - Anna kommer att få mycket svårare att få till ett samarbete.

Jag träffade Paul i våras på fika - han ljög mig rakt i ansiktet utan att skämmas. Han sa att man skulle gå efter kryssandet. En lögn som han säkert dragit för fler och som gjorde att många som var missnöjda med Paul och Annas politik ändå röstat på M och kryssat Barje.

Decker - det kanske tillhör det politiska spelet att blåljuga för medlemmar och väljare, men jag ogillar det skarpt och fattar inte att du kan försvara detta. Finns det något ärligt alls hos Paul och Anna?

Helene Jansdotter Lindholm 2014-10-09 18:43

Förmågan att lyssna av sina väljare verkar inte finnas och faktiskt inte heller förmågan att lyssna in presumtiva väljare för denna utgång är obegriplig. Att det är stadgeenligt etc visar bara på hur långt bort man är. Kartan må gälla men det är verkligheten som berör.

Kjell Johansson 2014-10-09 18:17

Helt otroligt att LidingöModeraterna har en sån otroligt dålig känsla! Det står ju helt klart att merparten av Lidingöväljarna sympatiserar med Moderaterna, 44,72% till Riksdagen. Men enbart 32,87% i kommunalvalet! Då måste man inse att något är FEL!! De som ändå bestämmer sig för att rösta på Moderaterna bestämmer sig för att personvalskryssa Hans Barje (som visat sig vara en sund Lidingömoderat) som har nästan mer än dubbelt som många personvalskryss än Anna...och Hans var även som första namn (för att lura oss väljare?) på listan till kommunalvalet!

Hur tänker ni? Vill ni fortsätta tvinga oss moderater att rösta på annat i kommunalvalet? Nu måste det till en rejäl förändring hos Lidingömoderaterna!

Birgitta Olsen 2014-10-09 18:06

Nu säger stadgarna att M-gruppen väljer ordförande. Antingen så gillar man läget eller så ändrar man stadgarna. Att kryssa på valblanketten är för att försöka få in en kandidat som inte finns på valbar plats, inte att bestämma vem som ska komma högst upp på listan. Med detta sagt så önskar jag Anna lycka till och att det blir arbetsro i gruppen.

Staffan Anderberg 2014-10-09 16:13

Jag har varit medlem i Lidingömoderaterna sedan 1962 och har varit kommunstyrelsens ordförande under tre mandatperioder. Men det var för tolv år sedan. Som vanlig medlem i moderatföreningen har jag under den tiden inte yttrat något om politiken på Lidingö förrän chocken med de fem framtidsvyerna lades fram. Då bröt jag min politiska karantän och publicerade en rad synpunkter, som blev väl mottagna, dock inte av alla förstås.
Nu är den här sorgliga personvalsprocessen över. Anna har utsetts till kandidat och nu gäller det att gilla läget. För att gå vidare måste stridsyxorna grävas ned. Men det går naturligtvis inte att över en natt skaka av sig det hela. Man kan inte bara hänvisa till att så här har gruppen beslutat. Det måste till en mer utförlig förklaring hur detta har gått till. Det kommer att ventileras på kommande föreningsmöten. Men även ickemedlemmar måste få en förklaring.
Jag är en stor beundrare av Hans Barje. Han är ett stort tack värd. Hade inte Hans utmanat Paul Lindquist om posten som kommunstyrelsens ordförande, så hade inte Anna blivit vald i går. Då hade Paul valts. Ingen annan än Hans hade vågat utmana det sittande kommunalrådet.
Jag är övertygad om att det faktum att Hans stod på första plats och bedrev en personvalskampanj räddade minst ett mandat. Nu förlorade vi bara ett.
Mina inlägg här på Lidingosidan har uppskattats av många, men ytterst få har sagt det högt. Man har inte vågat tala i klartext. Anna har proklamerat sin vilja att förbättra ledarskapet. Det ser jag fram emot. Tack på förhand Anna och ett stort tack till Hans för ett års kamp.

Fredrik Decker 2014-10-09 15:49

Även om man inte gillar hur valet av M's kandidat till KSO gick till, har det skett på ett demokratiskt sätt. Gillar man inte reglerna, får man ändra reglerna. Det är allas demokratiska rättighet och möjlighet.

Johan Andersson 2014-10-09 12:02

Jag förstår inte hur någon kan vara förvånad. Däremot förstår jag att man är upprörd. Jag är själv så arg att jag skakar.

Det är väl allmänt känt att Lidngömoderaterna bara är moderater på pappret? Anna RK´s särintressen är väl inte heller direkt okända med tanke på de artiklar som publicerats löpande här på Lidingösidan. Att de elva som röstat fram Anna är väl ett tydligt tecken på att de är lika olämpliga att sitta I kommunfullmäktige som Anna själv kan det inte heller råda något tvivel om.

Förhoppningsvis får fler upp ögonen för detta och röstar bort bedragarna från kommunfullmäktige 2018. Låt oss bara hoppas att de inte hinner skövla hela ön under dessa fyra år.

Jag hoppas att LP, C och övriga oppositionspartier tar sitt ansvar och hindrar "alliansens" betongroffarpolitik under denna mandatperiod. M har ju tillsammans med FO och KD ingen egen majoritet. Det känns riktigt bra i detta läge.

Patrik Björklund 2014-10-09 11:33

Anna har tur att hon har så bra vänner (utvalda) hoppas nu att de 11 kommer att hjälpa Anna, då medlemmarna samt väljarna valde Hans B med klar majoritet.

Jag kan inte förstå varför man väljer detta odemokratiska alternativ.

Bo Jonsson 2014-10-09 11:05

Hur kan man vara förvånad?

Det är just hos våra Kreab-ledda detta hör hemma.

Hur kan ni rösta på dem?

Kanske ointelligens.

Anders Wennberg 2014-10-09 10:21

Medlemmarna sa tydligt på Nomineringsstämman att de ville ha Hans Barje. Väljarna bekräftade det genom att ge Hans flest kryss. Vad är detta för odemokratiska metoder, att gå emot både medlemmar och väljare? Skandal och skamliga härskartekniker som inte hör hemma i partier som M!

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta