Väder Lidingö

Lidingö fredag 10 april 2020 v. 15

Senaste kommentaren - Se fler

Jan Jansson 13 jan 17:11 om Grönast på ön

Även moderaten Anna Rheyneuclaudes Kihlman vill ha Lindquists jobb

söndag 8 december 2013 11:10

Anna Rheyneuclaudes Kihlman har suttit i kommunfullmäktige sedan 2002.

Anna Rheyneuclaudes Kihlman har suttit i kommunfullmäktige sedan 2002.

Efter att Paul Lindquist (M) meddelat att han inte kandiderar till posten som kommunstyrelsens ordförande meddelar nu det andra moderata kommunalrådet på Lidingö, Anna Rheyneuclaudes Kihlman, att hon är intresserad att ta över.
– Nu har jag bestämt mig, säger hon. Många har ringt och frågat om inte jag ska ställa upp. Och ja, jag ställer upp och kandiderar till posten som nästa ordförande i kommunstyrelsen (KSO) efter valet 2014. Det är spännande, det är roligt och det är utmanande. Precis som jag vill att det ska vara.

Paul Lindquist har i ett blogginlägg kallat dig för sin “parhäst”. Eftersom han sagt att han vill sitta kvar i kommunfullmäktige blir frågan, om du utses till KSO, ifall du kommer att söka råd från honom hela tiden.*

– Om jag får förtroendet att stå högst upp på listan kommer jag att vara självständig. Nu, i min position som ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden, bollar jag hela tiden frågor med partimedlemmar som också sitter i nämnden. Men jag frågar även andra. Det handlar om att vara en lagmänniska, att ena en grupp för att gå framåt. Det är jag duktig på. Jag ser inget problem om Paul sitter kvar i fullmäktige. Jag kommer att göra det på mitt sätt, säger Anna Rheyneuclaudes Kihlman till Lidingösidan.

– Jag vill ta ledartröjan för att kunna arbeta vidare och för att vi ska göra ett bra val. Redan nu har jag fått hundratalet reaktioner från både moderater och även andra som säger “vad kul Anna att du ställer upp”. Jag vet att jag har stöd från många lidingöbor, som inte är partiaktiva och därför är jag mer än övertygad om att jag fattat rätt beslut.

För en dryg månad sedan meddelade Hans Barje (M) att han vill bli “ta över den politiska stafettpinnen” och bli ordförande i kommunstyrelsen, se Lidingösidan 31 oktober. Därmed finns nu två moderata kandidater som öppet sagt att de vill ha den högsta politiska posten på Lidingö. Frågan är om detta hänt så här öppet tidigare på ön.

Vid den moderata försöksvoteringen på Lidingö, som avslutades den 4 november, fick Paul Lindquist inte det starka stöd som en sittande kommunstyrelseordförande brukar få, även om han fick 93 röster. Det var den högsta siffran, om man räknar samman rösterna från de två valresultat som redovisades, se Lidingösidan 28 november, men både Hans Barje, med 90 poäng och Anna Rheyneuclaudes Kihlman med 88 poäng, kom väldigt nära.

Nu får den lokala nomineringskommittén ett grannlaga arbete att ställa samman den valsedel som de moderata föreningsmedlemmarna ska rösta på den 12 februari. Vilken av de två som hamnar på första plats på denna valsedel avgörs dock inte enbart av försöksvoteringens resultat. Även ett flertal andra kriterier spelar in. Mycket troligt är att omröstningen blir sluten.


Fakta
Anna Rheyneuclaudes Kihlman är född 1969, är gift och har två barn. Har studerat statsvetenskap, kriminologi och psykologi vid Stockholms Universitet. Har bl.a. arbetat som förskolechef på Lidingö för Kalvhagens och Nallebjörnens förskolor.

Sitter i kommunfullmäktige sedan 2002. Ordförande för miljö- och stadsbyggnadsnämnden från 2002. Kommunalråd från 2011.

Se även Anna Rheyneuclaudes Kihlmans blogg

Dela Även moderaten Anna Rheyneuclaudes Kihlman vill ha Lindquists jobb

Kommentarer

LL. Douglas 2013-12-17 21:54

Gratulationer alla Lidingöbor!
I Anna Rheyneuclaudes Kihlman återfinns en politiker som är nödvändig, efterlängtad och ovanlig i våra dagar.
Omvittnat skicklig i mellanmänskliga relationer, ärlig och med enorm passion för politik. Förmåga att med varsam men stadig hand leda Lidingö in i framtiden. Fokuserad och med ett hälsosamt perspektiv på sin roll. Alltid det lilla extra till övers för medmänniskan, alltid närvarande i samtiden. Alltid med en glimt i ögat, ventilen till den hälsosamma livsföring Lidingö står för.
Gratulerar till utmaningen Anna och lycka till.

LL.Douglas

Patrik 2013-12-14 08:56

Anders, antingen pratar du i nattmössan totalt eller så försöker du bara lägga ut dimridåer.
Jag har inte talat om någon folkomröstning, ej heller har jag sagt att någons röst inte skall räknas. Fast i vanlig ordning så måste man ju lämna en synpunkt för att den skall räknas. (Inte sällan gör dock politiker som de vill även efter en folkomröstning.)

För övrigt kan jag tillägga några tankar rörande detta; De fem förslagen upplevde i alla fall jag som manipulativt utformade – de var bara i olika grad varianter på samma massexploatering. De skulle alla ha en enormt negativ påverkan för boende i närområdet. Att då inte i första hand vända sig exklusivt till dem som direkt berörs innan man drar igång något sådant här är ju helt obegripligt. Även en regelrätt folkomröstning bland alla Lidingös invånare vore orimligt. Det måste ju i första hand vara de som bor inom ett område som man för en dialog med, var det än är.

Nu har man istället skapat en väldig oro bland ett stort antal människor, bränt en massa skattepengar som man kunnat göra bättre saker för och inte minst polariserat olika grupper mot varandra. Grupper som antagligen inte alls hade något otalt innan detta drogs igång. Politiker som inte besitter mer visdom och mänsklighet än vad som uppvisats i det här fallet tycker i alla fall inte jag är lämpliga som ledare.

Och sist men inte minst Anders – att en massexploatering skulle vara ett sätt att “rädda Lidingö” är bara tomt prat. Visa lite ödmjukhet mot dem som känner oro för sin boendemiljö, en dag kanske rollerna är ombytta.

Roland Rothman 2013-12-13 14:23

Bosse

Det var 8 år sedan vi tillsammans med dåvarande fastighetsägare uppmärksammade alla inblandade att centrum behövde utvecklas för att handel och övrig service skall kunna överleva och kunna erbjuda de lidingöbor som vill en bra service, kultur och mötesplatser.
Ditt förslag är för litet och går som jag ser det inte att finansiera, vem skall betala parkeringen för den skall vara kostnadsfri. Om man fokuserar på utveckling så kommer förslagen i samband med detaljplansarbetet.
En levande stadskärna i en attraktiv och trygg gatumiljö med dörrar på båda sidor bilfria gator, låter väl ok.
Tänk vad bra det kan bli, utnyttja ytor i de centrala delarna med varierande höjder och innehåll. Kan inte se varför polishuset inte skall utvecklas kan inte förstå varför centrumparkeringen inte skall utvecklas. Det behövs kollektivtrafik och bra infartsparkering. Utveckla centrum, mig behöver du inte övertala men titta på hela behovet nu och i framtiden. Trängselskatt på det dubbla trängselskatt på Essingeleden, bensin som inte blir billigare.
Jag tror på ett levande lidingö och en attraktiv stadskärna.
Den som vågar utveckla får min röst.

Anders 2013-12-13 10:41

Patrik, det låter som om du liksom många andra missuppfattat vad ett plansamråd är.
Läs gärna Staffan Anderbergs debattinlägg om processen.
Samråd är INTE folkomröstning.
Det syftade till att samla synpunkter och förslag för att Sedan ha en folkomröstning som var utlyst till våren 2014. Det gör att man inte som du skriver kan säga att de som inte lämnade förslag i Samrådet inte längre har någon röst.
“Rädda Lidingö – bygg ut Centrum och Torsvik”

Bosse 2013-12-13 10:03

Anders:

Jag har inte extrapolerat resultatet av samrådet till att gälla övriga Lidingöbor som inte utnyttjade sin möjlighet att yttra sig i samrådet.

PatriK:

Ett utmärkt inlägg! Paul L och Anna R K har ett stort ansvar för fiaskot med de fem hårresande ”framtidsbilderna” och de 30 mkr av våra skattepengar som nu har slängts i sjön.

Roland R:

Varför har du inte för länge sedan föreslaget att det skall byggas butiker, bostäder och kostnadsfria parkeringsgarage i två plan på stadshusparkeringen? Detta är en balanserad utbyggnad som kunde ha varit genomfört nu om man istället hade koncentrerat sig på detta projekt istället för de hårresande ”framtidsbilderna”.

Roland Rothman 2013-12-12 22:33

Patrik

Jag beskrev ett problem, i hur resultat tolkas. Inget annat.
Jag har aldrig förespråkat någon byggnation hemma hos dig, men jag är absolut för en utveckling.
En detalj de flesta av småföretagen på Lidingö ägs av Lidingöbor och många anställda är också Lidingöbor.
Dina kommentarer om oss företagare i övrigt känns inte sjysst.
Men det får stå för dig.

Sven Holmström 2013-12-12 19:56

Tack Patrik för en fantastiskt bra beskrivning över hur många boende runt Torsvik känner det.

För Paul Lindquist handlade Centrum/Torsvik-projektet aldrig om något annat än att visa sig duktig inför politikerna på riksplanet. Han visste att det skulle gynna hans framtida karriär om han gjorde dem till lags och skakade fram planer på massa nya bostäder. Huruvida det var bra för Lidingö brydde sig inte Paul om.

Och som av en händelse har detta nästa steg i Pauls karriär just inträffat. Vilket lustigt sammanträffande.

Och som av en händelse har Paul under denna sista tid som kommunalråd lanserat en “parhäst” vid namn Anna Rheyneuclaudes Kihlman. Vilket lustigt sammanträffande att just hon nu kandiderar som Pauls efterträdare.

Ännu lustigare blir det när man kan konstatera att det var Anna och Paul som var arkitekterna bakom hela projektet Centrum-Torsvik.

Tänk vilket sammanträffande att sagan verkar sluta så lyckligt för dessa två moderata politiker.

Avsnittet modererat av Lidingösidan.

Slutet gott. Allting gott.

Patrik 2013-12-12 18:12

Till Roland R m.fl.

Räkna hur man vill, men har man givit möjlighet för alla Lidingöbor (=invånare och inte företag eller företagares anställda) att yttra sig om byggplanerna, fått in något tusental svar varav faktiskt det mesta tyder på (hur man än räknar) att en överväldigande majoritet är emot – då kan man inte i efterhand komma med spekulationer om vad de som inte deltog tycker. De som haft intresse av att tycka något i frågan får nog också antas vara de som faktiskt tog chansen att komma med synpunkter.

Den värsta delen i detta är hur politikerna (i misstänkt maskopi med diverse kommersiella intressen) fått ett väldigt stort antal människor och boende i området att känna mycket obehag och oro att få sin boendemiljö på ett eller annat sätt raserad.

Själv fick jag utan överdrift en chock när jag såg planerna på att i stort sett varenda liten kvarvarande grön plätt i området där min familj bor skulle försvinna till förmån för höghus. Den trygghet jag tidigare känt på Lidingö – att man bebygger med försiktighet och att “den gröna ön” faktiskt inte bara är tomma ord – är totalt fördärvad. Att många, många med mig känner på detta sätt är styrande politiker skyldiga till. Inte minst denna Anna som artikeln ursprungligen handlar om.

Att köpa en egen tomt på Lidingö är och kommer antagligen alltid vara ekonomiskt ouppnåeligt för min familj. De små grönområdena, som vart och ett endast motsvarar några villatomter till sin storlek och redan delas med flera hundra andra boende i området, är oändligt mycket mer värda att bevara än att skapa en massa nya butiker och höghus. Mina barn är den fjärde generationen att i vår familj på olika sätt ha glädje av dessa små glimtar av natur i vår närmiljö.

Att av diverse byggivriga intressegrupper utmålas som bakåtsträvare och att vara ett hinder i Lidingös utveckling (mot ett shoppingparadis?) av den enkla orsaken att man vill bevara något man tycker är viktigt vittnar om vilken brist på insikt och osympatisk inställning till människors boendemiljö som tycks härska bland dessa grupper/personer/politiker.

Det är allt en sorglig historia som dragits igång detta.

Roland Rothman 2013-12-12 12:30

Daniel

Det är svårt att med säkerhet läsa ut resultat.
Det är ju personer och institutioner som räknats. Företagarna med ca 250 företagare och Lidingö centrum med ca 40 företag och ca 300 anställda är positiva till en utveckling, de räknas som 2 röster. Namnlistor från Torsvik(som samlades in av rädda för Lidingö) var ca 540 om jag minns rätt. En förening kan aldrig svara för alla enskilda utan för en majoritet. Men räkna namnlistorna som en röst(det var ju ett förslag), eller räkna nämnda föreningar som ca 550 röster. Då blir ju resultatet, rätt eller fel, helt annorlunda.
Detta som ett inlägg i att man drar 4% av Lidingös befolkning som representativa för hela ön.
Om man följer ovan hypotes skulle ju lidingö vara positiv till en utveckling, detta är då samstämmigt med moderaternas undersökning.
Något för politiken att undersöka djupare, det kan ju bli kostsamt att inte lyssna på en tyst majoritet.
Men det är bara en hypotes.

Maria 2013-12-12 10:53

Anna blir en jättebra efterträdare till Paul Lindkvist. En skicklig politiker med bred förankring både på Lidingö och på riksnivå. Dessutom en person som är varm och empatisk något som verkligen är en tillgång i politiken.

Anders 2013-12-12 00:00

Daniel, det är helt korrekta uppgifter du anger avseende Samrådet. Det som jag har synpunkter på är att “Bosse” och andra mindre nogräknade alt. matematiskt okunniga extrapolerar detta till att gälla alla Lidingöbor. Det är fullständigt fel att göra det eftersom respondenterna i Samrådet inte är ett representativt urval! Man kan alltså inte säga “75% av Lidingöborna är emot”!!!

Daniel 2013-12-11 19:12

Till Anders angående “75% emot”:

Apropå tjafset om hur många som egentligen var emot förslaget som dessa politiker bränt 30 miljoner av våra skattepengar på, så kontrollerade jag siffrorna på Lidingös hemsida.

1637st yttranden, varav 29% ej berörde framtidsbilderna -> 1162st återstår.

40+13% ville ha mindre utbyggnad än någon av framtidsbilderna eller ingen alls -> 868st

868st av de1162st som yttrat sig om framtidsplanerna var alltså i varierande grad emot dem = 74,7%

Vad är det som inte skulle stämma i den beräkningen?

Magnus 2013-12-11 12:45

Anna är kompetent, lyhörd och driven!
Dessutom har hon erfarenheter från rikspolitiken och goda kontakter i partiet.
Helt rätt person att leda Lidingö in i framtiden!

Anders Wennberg 2013-12-11 00:17

Nja angående Hans Bjarne. Han sa på “Rädda Lidingö mötet” i höstas att sälja av mark är ett bra alternativ till skattehöjningar. Det tyder på att han inte har så bra koll på skillnaden mellan intäkter och resultaträkning och att sälja av tillgångar och mjölka balansräkningen.

Anders 2013-12-10 15:06

Bosse,
Med din egen logik och hantering av fakta skulle jag påstå att eftersom ett antal motsvarande 4% av Lidingös befolkning svarade att de önskade ett annat förslag så är 96% av Lidingös befolkning FÖR något av de 5 utmärkta framtidsbilderna.

Viktor 2013-12-10 13:01

Jag tycker att Hans Barje är det ENDA rätta valet.
// Viktor

Bosse 2013-12-09 23:08

Anders:

Vad jag förstår är du missbelåten med att 75 % av de som svarade i samrådet ville att alla de fem hårresande “framtidsbilderna” skulle förpassade till papperskorgen.

Hur tycker du att den politiska ledningen skulle ha agerat efter deras fiasko med att försöka sälja in de fem “framtidsbilderna” till Lidingöborna?

Tina 2013-12-09 18:29

Vilket glädjande besked!
Riktigt skönt med en ledare som presenterar sina idéer och sin politik först. Det skulle även kännas tryggt om vi får en tidigare förskolechef som KSO. Någon som då verkligen vet och förstår förskolan och skolans utmaningar. Även bra med en person som vet vad det innebär att vara kommunalråd. Blir Anna nr.1 hos M så kommer jag rösta på M igen.

Tycker det är riktigt tråkigt och lite fult med kommentarerna här som menar att ingen med ansvar för centrums utveckling ska kunna bli KSO! Det är galet, då ingen aktiv politiker idag i M skulle kunna kandidera. Dessutom var ju hela poängen med samrådet att vi Lidingöbor skulle få tycka till. Efter det har M presenterat sin politik med fokus på centrum. Så sluta upp med smutskastningen och lägg inte ord i andras mun. Berätta själva istället vad ni vill göra för att vi ska kunna ha kvar någon service i centrum och var alla våra äldre och unga ska bo.

Helena du Rées 2013-12-09 16:15

Efter att ha suttit med Anna som ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden så kan jag intyga att hon har utmärkta ledaregenskaper. Hon besitter hög social kompetens, lyssnar och tar till sig samt har förmågan att samla till beslut och behålla en trevlig stämning även när förutsättningarna för detta är mycket dåliga.

Anders 2013-12-09 13:17

Bosse, nu redogör du för Din uppfattning om hur Du och Aktionsgruppen vill ha Lidingö, men det är inte det samma som alla Lidingöbors uppfattning!
Det var fortfarande en minoritet av Lidingöborna som svarade på samrådet. Många väntade på folkomröstningen. Den här gången vore det bra om du inte klistrar in ditt svar om att “75% är emot. ..” för det har vi ju redan konstaterat att utfallet från samrådet inte visar.

Bosse 2013-12-09 12:06

Jonas:
Så i moderaternas politiska värld på Lidingö har den som är ordförande för Miljö- och stadsbyggnadsnämnden Anna RK som haft det politiska ansvaret att ta fram de fem hårresande “framtidsbilderna” inget större ansvar än övriga moderata politiker på Lidingö.

Att Anna RK dessutom som ansvarig politiker i Lidingö Tidning deklarerat att hon är tillfreds med en stor utbyggnad som omfattar byggnation på Torsviks- och Flaggberget tyder på att hon inte förstår vilka värden vi måste värna på Lidingö.

När skall de politiker som var ansvariga för att 30 mkr av våra skattepengar slängts i sjön på fem hårresande “framtidsbilder” vilka nu förpassats till papperskorgen, träda fram och ta sitt ansvar?

Anna R K måste ha ett mycket stort ansvar.

Mårten 2013-12-09 09:02

Mycket positivt med olika kandidater till samma position men vi moderater ser gärna att ni samsas och hjälper varandra så att det inte blir någon splittring i m-partiet.

Kan inte Hans läras upp i en kommunalrådsskola av Anna RK? Då vinner alla. Men jag tror att Annas erfarenhet är viktig för att få kontinuitet i arbetet.

Catharina 2013-12-09 07:47

Anna kommer med sin drivkraft och kompetens att kunna bli en alldeles utmärkt KSO.

Birgitta 2013-12-09 04:46

Det här var en bra nyhet för det politiska Lidingö!
Det skulle vara mig en glädje att få se en kvinna som ordförande i kommunstyrelsen den här gången. Jag önskar Anna Rheyneuclaudes Kihlman all lycka till!

Jonas 2013-12-09 00:32

Bosse!

Hans Barje är precis lika ansvarig för de olika förslagen till utbyggnad av Centrum-Torsvik som Anna Kihlman, besluten är nämligen förankrade i moderaternas partigrupp där båda ingår.

Däremot skiljer de sig åt som ledare. Hon är en lagledare, han arbetar helst själv. Hon är beslutför, han är rädd att hamna i konflikt. Hon har presenterat sina politiska prioriteringar, han är lika vag som Stefan Lövén.

Medan Anna är en hårt arbetande kvinna mitt i livet närmar sig Hans pensionen. Han har sålt sitt företag och varvar lite styrelse- och konsultuppdrag med att segla, spela golf, åka skidor och resa. Kort sagt, han lever livets glada dagar.

Jag rror inte Hans inser vad det krävs att vara kommunstyrelsens ordförande med ständiga 60-timmarsveckor, att ständigt vara påpassad och ifrågasatt.

Gabor 2013-12-09 00:17

En kvinna på toppen och inte vilken kvinna som helst utan Anna!

Annas moderna ledarskap som präglas av lyssnande, respekt och integritet kommer att lyfta hela staden ytterligare och attrahera kompetens, vilket för med sig ännu bättre service till invånarna!

Anna är en utmärkt representant av Lidingöbon mitt i livet, men barn i skola och föreningsliv och föräldrargeneration som behöver mer stöd än tidigare.

Anna, du har mitt fulla stöd!

Patrik 2013-12-08 21:38

Det kan inte vara möjligt!? Om hon är delaktig – eller till och med ansvarig – för de tänkta framtidsplanerna för Lidingö, ska vi riskera att få henne i en än mer framträdande maktposition? Vad är det egentligen för typ av ledande politiker Lidingö har valt/drabbats av numer? Detta är illavarslande. Lidingö är på väg att förlora sin själ. Måtte Lidingöborna inse och korrigera detta vid nästa val – förhoppningsvis finns det förstånd, ödmjukhet och kompetens inom andra partier, ty detta tycks ha spårat ur totalt.

Bo 2013-12-08 21:24

Håller helt med Bosse.

Bosse 2013-12-08 18:07

Att ordföranden för Miljö- och stadsbyggnadsnämnden Anna R-K, som är ansvarig för fiaskot med de fem hårresande ”framtidsbilderna” för Centrum / Torsvik som har dömts ut av Lidingöborna, skulle få ta över efter Paul Lindquist är skrämmande. Alla fem förslagen som Miljö- och stadsbyggnadskontoret tog fram skulle för alltid ha förstört Lidingös småstadskaraktär. Det har kostat oss skattebetalare ca 30 mkr att ta fram förslagen och att sälja in förslagen till Lidingöborna. Alla förslagen är nu förpassat till papperskorgen.

Efter det att Anna R-K sett den första skissen på den skrämmande utbyggnaden av Centrum / Torsvik uttalade hon sig 2011 06 17 i Lidingö Tidning och sade att ”hon är tillfreds med den första skissen”. I artikeln i LT redovisades en karta där det framgick att det skulle byggas bostäder bl.a. både på Torsviksberget och Flaggberget så det var detta som Anna R-K var ”tillfreds med”. I samma artikel sade också Anna R-K att ”En dragning med spårvagn via Lidingö centrum skulle vara positivt för Lidingöborna”. Om Anna R-K önskemål skulle ha blivit verklighet skulle Lidingös vackra entré med Torsviks- och Flaggberget ha bytts ut mot en anblick av stora höga och tätt placerade bostadshus på bergen.

Efter fiaskot med de fem ogenomtänkta förslagen och de bortkastade skattepengarna har de styrande politikerna försökt att skylla förslagen på Lidingö stads tjänstemän. Detta är mycket fegt för naturligtvis har politikerna och i synnerhet Anna R-K varit med och gett tjänstemännen ramar och klartecken på var den extremt stora byggnation kan få utföras.

Det är dags att ansvariga politiker nu träder fram och tar sitt ansvar för det stora fiaskot med de fem ”framtidsbilderna” för Centrum / Torsvik och våra skattepengar. Då har naturligtvis den ansvarige politikern Anna R-K ett mycket stort ansvar.

För mig känns det självklart att Hans Barje är den mest lämpade politikern att ta över efter Paul Lindquist.

Hans 2013-12-08 16:29

Anna kommer att bli en utmärkt efterträdare till Paul. Hon är en kompetent och modern ledare som får människor med sig. Hon kommer att bli en bra representant för Moderaterna och för Lidingö.

Mikael Andersson 2013-12-08 12:48

Oj, vad spännande!

Härligt med en driftig och kompetent kvinna som yttersta ansvarig för att leda Lidingö in i framtiden.

Gillar att du vill prioritera förskolan, de äldre och på kunskap i skolan.

Men tror även att ditt fokus på de anhöriga är oerhört viktigt, de är tufft att vara anhörig till en demenssjuk mamma eller make. Det behövs avlastning och stöd.

Viktigt också att ta itu med mobbningen på Lidingös skolor. Det verkar vara lite si eller så med det på ön. Bland lärarna härskar många gånger attityden att inte bry sig riktigt utan istället stänga in sig lärarrummet.

Kör hårt Anna. Jag stöder dig.

//Micke

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google