tisdag 2 maj 2017 00:01
INGEN ÄNDRING. Vid Lidingös kommunfullmäktigesammanträde den 27 mars ville en större del av oppositionen, Liberalerna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna, att beslutet om Lilla Lidingöbron skulle utredas ytterligare. De två tunga punkterna var brons höjd och dragning av Lidingöbanan genom Lidingö centrum, se Lidingösidan 3 april. Men den politiska majoriteten i kommunstyrelsen vill inte utreda någonting utan skickar tillbaka ursprungsärendet till fullmäktige, utan ändringar.
På kommunstyrelsens möte på måndag den 8 maj kommer ärendet om Lilla Lidingöbron upp igen. Men de styrande M+LP+KD slår fast att "kommunstyrelsen står fortsatt bakom sitt ursprungliga förslag". Bron ska vara 7,0 meter hög och det är inte aktuellt att utreda om Lidingöbanan ska dras genom centrum. Punkt. Och eftersom ett ärende bara kan skickas tillbaka till kommunstyrelsen via minoritetsåterremiss en gång, kommer frågan att avgöras av kommunfullmäktige, i vilket majoriteten har majoritet...
L+C+MP+S vill att teknik- och fastighetsförvaltningen ska utreda vilken brohöjd som krävs för att isgående pendelbåtar kan passera och utreda hur en dragning av Lidingöbanan via Lidingö centrum ska kunna göras med hög respektive låg bro. Kommunstyrelsen skriver som sin förklaring att säga nej till utredning att "när ärendet var uppe i mark- och miljödomstolen 2015 valde Stockholms läns landsting, som svarar för pendelbåtstrafiken, att inte driva frågan om segelfri höjd för isgående pendelbåtar".
Kommunstyrelsen vill dock fortfarande avvakta med själva investeringsbeslutet i väntan på att trafikförvaltningen/SL kommer till skott vad gäller ett eller två spår på bron. Men dubbelspår eller ej, det påverkar inte de befintliga planerna och tillstånden för att bygga bron. Så 7,0 meters segelfri höjd är kommunstyrelsens linje, sedan den ändrades från 5,6 meters fri höjd. "Det är av yttersta vikt att den nya bron är tillgänglig för alla trafikanter. En högre höjd gör att bron blir mer svårtillgänglig för de trafikanter som ska nyttja bron, bl.a. fotgängare, cyklister och rullstolsburna personer". Stigningen blir alltså 1,4 meter på en cirka 900 meter lång bro.
"Det är inte möjligt att göra bron högre med nuvarande brokoncept. Att ändra planerna och arbeta för att bygga en hög bro skulle medföra att avtal, utredningar, projektering och tillstånd skulle behöva göras om från början. Det skulle ta mycket tid och resurser i anspråk", skriver kommunstyrelsen till fullmäktige som förklaring. Ännu värre är att med en förskjuten tidplan så kan underhållskostnaderna för den gamla bron öka och att risk finns för trafikstörningar på den gamla bron.
Hans Lefvert 2017-05-09 09:27
Anders Johansson 2017-05-08 09:33
Hans Lefvert 2017-05-04 21:03
Philip Hallberg (MUF) 2017-05-04 20:46
Anders Johansson 2017-05-03 09:27
Ulf Norhammar 2017-05-03 00:06
Amelie Tarschys Ingre (L),oppositionsråd 2017-05-02 19:25
Patrik Buddgård (C) 2017-05-02 16:50
Jan Sjöberg, Lidingösidan 2017-05-02 13:50
Carl-Johan Schiller 2017-05-02 11:13
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google