onsdag 3 oktober 2012 15:41
Inom två månader måste Lidingös politiker besluta vad som ska hända med Gamla Lidingöbron. Undersökningar som tekniska förvaltningen gjort visar att brons planerade renovering, som genomförs samtidigt som Lidingbanan rustas upp 2013/14, blir dyrare än man kalkylerat med. Det beror på att rostskadorna är mer omfattande än man trott. Den senaste större upprustningen gjordes på 1980-talet. Se Lidingösidans artikel 10 september.
Eftersom kostnaderna nu ökar har man istället börjat överväga att bygga en ny bro. En ny bro kommer på sikt att bli billigare enligt de beräkningar som nu gjorts. För att förvaltningen ska hinna planera renovering kontra ny bro måste politiskt beslut tas i slutet på november. Annars hinner man inte med under avstängningsperioden.
I måndags informerades kommunstyrelsens och tekniska nämndens ledamöter av tekniska förvaltningen om läget för den snart 90 år gamla bron.
Ska den nuvarande bron renoveras för att hålla i minst 25 år till måste de sista 150-200 metrarna närmast Lidingö ersättas med en nytillverkad stålbro. På den resterande bron byts uttjänta ståldelar och en ny lyftbro byggs så bron åter kan öppnas. Allt måste vara klart när “nya” Lidingöbanan öppnas. Kostnaderna för dessa arbeten beräknas till 290 miljoner kronor. Om ytterligare 25 år beräknas renoveringarna även då kosta 300 miljoner kronor.
Vill man istället bygga en ny, likvärdig bro måste det ske i två steg. Dels måste man göra reparationer på den nuvarande bron under avstängningen 2013/14 så att den håller i sex till åtta år. Dels måste man förbereda ett nytt bygge som i så fall beräknas vara klart år 2020. Den tänkta bron byggs i så fall norr om Gamla Lidingöbron och byggtiden beräknas till tre år. För att koppla samman den nya bron med befintliga spår på Lidingö och i Ropsten (om Spårväg City-sammankopplingen då hunnit bli klar) krävs en avstängning på cirka 1,5 år runt år 2019.
Den nya likvärdiga bron beräknas kosta 498 miljoner kronor och har då ett spår plus en bredare gång- och cykelväg än dagens 3,5 meter. Den nya bron kommer inte att få något öppningsbart spann.
Om politikerna bestämmer sig för att bygga en ny bro kommer man sannolikt vilja ha två spår, så att den ökande trafiken till och från spårvagnshallen vid Aga, för Spårväg City, kan fungera utan svårigheter. En sådan bro kommer att kosta mer än 498 miljoner kronor.
– Men i dagsläget har SL inte uttryckt något annat önskemål än att ha ett spår. Vill politikerna ha en ny bro får vi starta en utredning för att se vilka önskemål som kan finnas och då får SL ge besked om det räcker med ett spår, säger Pernilla Dufström, Lidingö stads tekniska chef.
Redan i början av november måste ett förfrågningsunderlag skickas så leverantörer kan räkna på arbetena.
Den stora frågan är vem som ska betala renoveringar och en möjlig ny bro. Lidingö har sedan 1985 en överenskommelse med Stockholms stad, som sträcker sig till 2016, att Lidingö ska äga bron och stå för brons underhåll.
Det avtalet kommer naturligtvis att omförhandlas. Med Spårväg Citys spårvagnsdepå på Agaområdet har både Stockholms stad, Lidingö stad och SL intresse av en fungerande lösning, så chansen för Lidingö att få en medfinansiär av bron har inte direkt minskat.
De kommande politiska förhandlingarna blir intressanta för öns invånare.
Tisdag den 23 oktober behandlas brofrågan i tekniska nämnden, onsdag den 24:e i kommunstyrelsen. Fullmäktige fattar beslut om vilken väg Lidingö ska gå under budgetsammanträdet 26 och 27 november.
Torsdag den 18 oktober kommer ett öppet informationsmöte att hållas i Lidingö stadshus. Då är alla välkomna.
Henrik Mahlberg 2012-10-21 12:54
Karin 2012-10-14 13:37
Henrik Mhlaberg 2012-10-14 12:52
Upprörande att läsa om förra renoveringen och saltet på bron. 2012-10-13 21:33
Så upphandlades Lidingöbrons renovering på 80-talet och efter renoveringen spreds salt på bron. 2012-10-11 12:54
Thomas Bengtsson 2012-10-03 16:41
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google