Väder Lidingö

Lidingö torsdag 19 september 2019 v. 38

Senaste kommentaren - Se fler

Ulrika Rendle 13 sep 13:16 om ”Så Gott som Nytt” flyttar

Hur många cykelbanor behöver en bro?

onsdag 13 december 2017 14:59

Vem har beslutat om fyra parallella cykelbanor på Lilla Bron när vi nu bara har enstaka cyklister på gamla bron under den större delen av året? Kan man istället tänka sig två breda cykelfiler – som vi har på de nya cykelbanorna runt om på Lidingö – och med uppvärmda banor? Det frågar Ulf Weidling (C) i denna artikel.

Hur får man oss att cykla – och hur många cykelbanor behöver en bro?

Vi – de flesta av oss – gillar att cykla, men helst på sommaren förstås. Vi här på Lidingö älskar cykelvägar så mycket att vi till och med bygger dom där folk inte vill ha dom och där ingen cyklar. Snabbcykelbanan längs Norra Kungsvägen byggdes (för att få statsbidrag verkar det) men protesterna övertygade förvaltningen att riva den igen – så, hushåller man med skattebetalarnas pengar, eller?

På Källängsvägen har man tagit bort en fil på vägen och byggt cykelbana från Näsets Torg nerför backen till Norra Kungsvägen. Jag har inte sett någon cykla där – bromsarna tål knappast den långa nerförsbacken och att cykla uppför är krävande även om du har växlar på cykeln. Men man kanske fick statsbidrag?

Jag har åkt mycket Lidingöbana under hösten och passat på att studera cykelbanan på gamla järnbron. Den är 3,5 meter bred och har 1 (en) cykelfil som tillåter mötande trafik och en gångväg. Jag har aldrig sett några cykelköer! Det är intressant att man faktiskt ser fler gående – upp till en 3-4 stycken som mest – än enstaka cyklar. Som mest i rusningstrafik har jag sett en handfull cyklar på hela bron som ju är 800 meter lång. Hur ska man få folk att cykla till och från fastlandet under vinterhalvåret?

På Lilla Bron drämmer man till med hela 4 parallella cykelfiler vilket ökar bredden på bron – och kostnaderna för den – brutalt. Är detta verkligen den bästa lösningen?

Kanske räcker det med 3 cykelfiler där den mellersta tillåter trafik i två riktningar – det går ju bra på gamla bron, så varför inte? Eller kan man tänka sig två breda cykelfiler – som vi har på de nya cykelbanorna runt om på Lidingö – men med uppvärmda banor? Så att man undviker frosthalka på vintern och kanske undviker halkskador för cyklisterna?

Broar är ju mer utsatta för frosthalka på vintern än vägar på fast mark – och där tillåter vi ju oss saltsopning för att underlätta cykling, vilket också kostar pengar.

Vem har beslutat om 4 parallella cykelbanor på Lilla Bron när vi nu bara har enstaka cyklister på gamla bron under den större delen av året? Tänker er fyra filer med cyklister och frosthalka? När anslutande cykelvägar på land är tvåfiliga? Man undrar…

Ulf Weidling

Gamla Lidingöbron, september 2017.Gamla Lidingöbron, september 2017.

Dela Hur många cykelbanor behöver en bro?

Kommentarer

Björn Hellerstedt 2017-12-18 20:49

Snabbcykelväg och vanlig cykelväg. Sedan behövs väl en gångväg i bägge riktningar också. Det blir totalt filer. Kanske staketet från snabbcykelvägen som byggdes och försvann kan komma till användning? Föreslår ett eluppvärmt staket utifall något barn skulle sticka tungan mot det vintertid. Stökigt att få tag på varmvatten annars om det skulle hända.

Hans Olofsson 2017-12-18 11:38

Som Lars Edling föreslår: Att pumpa runt frostskyddsvätska under gång/cykelbana och sjöbotten borde inte vara allt för dyrt och komplicerat, det får väl kompletteras med konventionell halkbekämmpning vid "extremkyla"

Lars Hedberg 2017-12-18 10:07

Udda kommentar, lite som vanligt kanske man skall lägga till, från Hans Lefvert, att Islinge Hamnväg inte har plats för en spårväg...

Dels så gick faktiskt ett dubbelspår där en gång i tiden -
och dels finns banvallen faktiskt kvar utefter Norra Kungsvägen (och antagligen under Lejonvägen också).

Faktum är att den nu föreslagna lågbron är den perfekta lösningen på att utöka Lidingös spårvägar istället för att enbart sikta på EN spårväg:
1) Med en lågbro så blir det mycket attraktivt med spårväg utefter just Islinge Hamnväg - Norra Kungsvägen - Lejonvägen - Lidingö Centrum.
2) Man kan sedan dra spårvägen: Lidingövallen - Rudboda ( och om man vågar hela vägen till vändplatsen vid Södergarnsvägen, men det är troligen väldigt lågt underlag för en sådan dragning)
3) Och/eller så går man vidare: Vasavägen - Hersby Skola - Lidingö Ridskola - Kottlavägen och ansluter till nuvarande Södra Lidingöbanan.
4) Med en dragning efter Islinge Hamnväg så skapas möjlighet till infartsparkering vid Islinge Hamnplan (där är det gott om asfalt att parkera på) - här kan man också tänka sig en båtpendlarhållplats faktiskt - kaj finns redan, vilken perfekt kombo!

I grund och botten: Om man verkligen vill få folk att ställa bilarna, så kan man inte enbart titta på Lidingö Centrum eller omdragning av nuvarande Södra Lidingöbana. Man måste inkludera just boende på Norra sidan av Lidingö - något som verkar missas hela tiden.

Hälsans Ö - då måste man se till HELA LIDINGÖ - och inte bara en central villasamling mitt på ön!

Cykelbanan på Nya Lilla Lidingöbron verkar spontant något bred ja - kolla hur Norr Mälarstrand ser ut - den har kanske 1/2 om ens det, och där cyklas det rejält mycket mera än från/till Lidingö.

Hans Lefvert 2017-12-15 14:17

Cyklisterna har prioriterats högt vid utformningen av bron, men kommer den nya bron göra det lättare för cyklisterna? Puckelbron innebär att alla får en ny backe på bron men de som ska till centrala och södra Lidingö, vilket är ca 2/3 av alla cyklister, har dessutom de branta backarna kvar upp till Torsvik och Baggeby. Det är naturligt att fortsätta bron uppåt tills den når bilbron och följer denna till Torsvik? Lutningen blir inte större än för puckelbron.

Vem är ansvarig för att bron ser ut som den gör? Direktiven för utredningen av bron leder inte till en bra trafiklösning. När vi sedan ser Lidingö Stads förslag till hur Lidingöbanan ska dras upp till Torsviks Torg genom ett 10 m djupt bergdike i Flaggberget och utmed Islinge Hamnväg, där inga spår och cykelbanor får plats, borde alla inse att detta inte är genomtänkt. Se även tidigare artikel https://www.lidingosidan.se/debatt/debatt-lidingo-stad-saknar-viktiga-underlag-infor-investeringsbeslutet-for-nya-bron/

Det ska ju vara möjligt att dra om Lidingöbanan via centrum från den låga bron. Det har majoriteten lovat Lidingöborna.

Henrik Fröjd 2017-12-14 20:04

Jag springer året runt och noterar avsaknaden av cyklister när det är kallt eller dåligt väder. Jag noterar också den totala brist på respekt för den hastighetsbegränsning som gäller på bron - särskilt från dem som satt som mål att passera alla andra cyklister och mopederna. Varför inte ett säkerhetsräcke mellan fotburna och fartdårarna?

Martin Söderlund Ek 2017-12-14 10:54

Det märks att debattören inte cyklar själv. Åtminstone inte så att den förstår hur det fungerar för cykel på och till/från ön.

Det cyklas året runt från och till Lidingö, allra flest under sommarhalvåret så klart, men även en hel del under vinterhalvåret!

Hur som helst, gällande nya bron:

För det första är det ett flertal trafikgrupper som har nytta av fyra filer. Nämligen: cyklister, mopedister, gående. Även elcykel, som ökar enormt. Jag möter eller blir omcyklad av flera sådana varje vecka.

För det andra så byggs en bro som ska hålla i 100 år. Eftersom det finns uttalade miljömål och att Sveriges kommuner inkl Lidingö, vill få fler att cykla, finns det ett behov att lösa. Det här borde politiker på Lidingö redan känna till.

För det tredje: bron vi har idag är en säkerhetsrisk. För smal för de gående, mopedister och cyklister. Gående går i cykelbanan, långsammare cyklister cyklar i gångbanan för att de vet att det kommer andra som vill cykla om.
Vid omkörning av moped eller snabbare cyklister finns det knappt plats.
Man vill öka framkomligheten och det gör man genom att ha 2 filer åt vardera håll så att mopedister och snabbare cyklister kan ta sig förbi samtidigt som säkerheten är hög.
Att ha 3 filer, varav mittenfilen omkörningsfil, är en stor säkerhetsrisk. Möte vid omkörning är inte så bra.

Dessutom: hur ska två breda cykel/mopedfiler vara bättre än fyra lite smalare? Ytan för cyklister, mopedister osv behövs ändå.

Det är också så att cyklisterna cyklar i alla möjliga farter. Många väldigt långsamt. Många snabbare. En av grejerna med cykel är att det är framkomligt. Då vill man inte minska framkomligheten i framtiden genom att göra en bro så smal att det inte går att cykla om den som cyklar 10-15 km/h. Detta problem finns inte i lika stor utsträckning bland bilister eftersom de flesta kör i angiven hastighet eller gärna än högre hastighet.

Vad gäller antalet cyklister på bron - även under vintern så är det en hel del som cyklar. Jag cyklar förbi cyklister varje gång jag tar mig över bron. I rusningstid. Ibland ett pärlband, ibland långt färre.

Under sommarhalvåret är nuvarande bro än mer underdimensionerad eftersom det är än fler som cyklar och kör moped.

Vidare så lyser okunskapen om egna ön och det som görs på den vidare. Det finns redan sopsaltning för Lidingöbron, vilket fungerar utmärkt. Det har inte blivit någon halka på bron tack vare det (vad jag vet). Vill man, som skribenten argumenterar, dessutom spara pengar, så vill man väl inte ha igång eluppvärmda slingor hela bron? Även om det vore trevligt.

Vad gäller gång- och cykelvägen på Näset, som ska vara beviset på hur misslyckat det är med cykelprojekt på ön (trots att det också är en GÅNGväg), så är det att greppa halmstrån i luften att den inte borde byggts för att det inte går att bromsa nerför den och inte att cykla uppför den.
Det går så klart alldeles utmärkt att cykla nerför. Bara att använda bromsarna. Precis som med bilfordon så får man skaffa nya bromsbelägg om bromsarna blir dåliga..

Cykla uppför går också bra men är så klart tufft, man får använda sina lättaste växlar. Men det var/är faktiskt jobbigare att cykla "gamla" gång- och cykelvägen som är än brantare på sina ställen.. Källängsvägen är åtminstone jämnbrant. Dessutom med alternativet elcykel så får man hjälp uppför Källängsvägen om man vill det.

Slutligen - ska vi ha en bro som ska fungera i 100 år så behöver den också dimensioneras för den ökande befolkningsmängden och således ökande cyklingen. Speciellt med tanke på vilka miljömål som satts upp av staden.

Mikael Olofsson 2017-12-13 16:00

Jag tror Ulf har rätt här.

Med tanke på att bilister, som förhoppningsvis avlagt någon form av godkänt kör och teoriprov, inte klarar av att hålla sig i de högra filerna utan lägger sig och "campar" i vänsterfil trots att det är tomt i högerfil så hyser jag inga som helst förhoppningar att fyra cykelfiler skulle hjälpa alls.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google