måndag 4 juni 2012 16:52
I dag meddelades överraskande att den planerade bussdepån i Stockby industriområde inte kommer att byggas. Depån var tänkt för de drygt 40 bussar som nu står uppställda vid AGA-området och som behöver flyttas i samband med Lidingöbanans renovering då spåren flyttas närmare Södra Kungsvägen och en ny stor spårvagnshall byggs.
– Det är SL som inte har behov av bussdepån längre, säger kommunalrådet Paul Lindquist (M) och det är också de som tagit kontakt med oss. SL kommer istället att låta Lidingöbussarna stå i en depå i Frihamnen dit också biogasledningen sedan tidigare är dragen.
– Strikt ekonomiska skäl gör att SL inte vill fullfölja affären. I den budget som Landstinget tar om en vecka finns besparingskrav på en miljard kronor. SL har köpt ett stort markområde i Tomteboda där man ska ha de flesta av sina innerstadsbussar. Lidingöbussarna får därmed plats i Frihamnsdepån.
– SL skulle ha tagit över Stockbyområdet i fredags, så beslutet som är taget att inte fullfölja köpet av depåområdet måste godkännas i efterhand av Lidingös kommunstyrelse senast den 30 september, säger Paul Lindquist.
– Det är inte i första hand de omkringboendes synpunkter som påverkat beslutet utan det är ekonomiska realiteter för SL. Och vad Centerpartiet har tyckt om depåns förläggning är fullständigt egalt i detta sammanhang.
Kan man säga att det här är en prestigeförlust för den politiska majoriteten?
– Vi har inte backat från någonting. Det är SL som sagt att de inte behöver depån. Hade jag varit lika fräck som Kent Ivarsson då hade jag tagit år mig äran av att ha stoppat depåbygget, men jag har inte backat och jag tänker inte ta äran av att depåbeslutet blivit ändrat. Det är SL som fattat beslutet, säger Paul Lindquist.
Vad kommer att hända med Stockbydepåns område?
– Hela fastigheten kommer att tomställas vilket skapar en handlingsfrihet för staden. De som har hyresavtal kommer att flytta vartefter kontrakten går ut. Vi kan hyra ut området, vi kan sälja det till någon annan, så det blir ingen dålig affär för skattebetalarna. SL kommer att fullfölja sitt åtaganade vad gäller företaget Water Jets flyttning. De som får en kostnad är SL för just Water Jets flyttning. Men man kan säga att alla vinner i långa loppet, säger Paul Lindquist.
– Jag hoppas att det är opinionen från de boende i olika villaägarföreningar, från skolor, från ridhuset, från övriga föreningar som varit så stark mot beslutet att förlägga depån till Stockby som fällt avgörandet, säger oppositionsrådet Kent Ivarsson, Centerpartiet, i en kommentar. Vi tror att pressen helt enkelt blev för hård mot beslutet.
– Det vi kommer att begära i kväll på kommunstyrelsens möte är en fullständig reovisning av vad detta har kostat. Summan 17,6 miljoner är anslagna till flytten av de 40-tal företag som finns i Stockbydepån. Under åren har flyttbeskedet från 2010 skapat mycket oro för företagen vilket naturligtvis inte är bra, säger Kent Ivarsson.
– Det har varit tufft att som ensamt parti stå emot den uppfattning som alla andra partier haft om depåns framtid. Men vi har känt ett otroligt stöd från både villaägarföreningar, Kottlasjöns vänner, från motessoriskolan i närheten och från dem som är i ridhuset, säger Kent Ivarsson.
– Grunden är att vi ska hushålla med skattebetalarnas pengar, säger SL:s VD Anders Lindström till Lidingösidan. Därför har vi fattat beslutet att inte fullfölja köpet. Visst har den lokala opinionen spelat en roll, men det är den ekonomiska frågan som varit avgörande. Vi och Lidingö är helt överens.
Paul Lindquist – vilka fler frågor kan framöver komma att ändras?
– Den stora risken med Lidingöbanan är att de “rödgröna” i landstinget skjuter upp beslutet om en sammankoppling med Spårväg City till år 2025. Då kommer det även bli svårt för Norra Djurgårdsstadens invånare med kommunikationerna.
Jan Öhrman 2012-06-06 10:58
lennart 2012-06-05 13:04
Paul Lindquist 2012-06-05 12:28
Lennart 2012-06-05 08:16
Paul Lindquist 2012-06-04 23:31
Christer Mohlin 2012-06-04 21:02
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google