Väder Lidingö

Lidingö tisdag 15 oktober 2019 v. 42

Senaste kommentaren - Se fler

Jonas Eriksson 15 okt 00:06 om Debatt: Köpvägra där Europapark och Q-park förvaltar parkeringen

KD: Nu finns pengar för pendelbåt via Gåshaga

söndag 22 november 2015 10:17

Kristdemokraterna i landstinget föreslår nu att ett försök startar med snabbgående pendelbåt mellan Stockholms city och Vaxholm, som gör uppehåll i bl.a. Gåshaga. Detta efter trafiknämndens beslut i veckan att stoppa planerna på en pendelbåtslinje till Solna strand. Därför finns pengar som nu kan användas till en annan linje. Sammanlagt rör det sig om 72,5 miljoner kronor som frigörs under 2016 och 2017.

– Med snabbgående pendelbåtar kan vi nästintill halvera restiden för pendlare i Vaxholm. Det skulle också innebära att vi knyter ihop delar av länet med SL-trafiken så fler kommuner kan växa och utvecklas, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden. På den här sträckan kan vi dessutom använda bryggor och annan infrastruktur som redan finns. Kristdemokraternas initiativ Sjövägen är ett exempel på en pendelbåtslinje som uppskattas mycket av både resenärer och inblandade kommuner, säger Karl Henriksson.

Mer om förslaget:
* Moderna pendelbåtar som kan komma i fråga för försöket kan köras i upp till 30 knop.
* Resan mellan Vaxholm och Stockholm går enligt förslaget snabbare än att resa med buss/tunnelbana och innehåller inga byten.
* Pendelbåten föreslås gå mellan Stockholms city och Vaxholm med stopp i Gåshaga och Nacka. På så sätt skapas nya tvärförbindelser.
* SL:s biljetter ska gälla i trafiken.
* Pendelbåtar har blivit ett allt vanligare pendlingsalternativ för stockholmarna. Resandet med pendelbåtslinjen Sjövägen ökade kraftigt när SL:s biljettsystem infördes på båtarna.

Dela KD: Nu finns pengar för pendelbåt via Gåshaga

Kommentarer

Bo Lagerqvist 2015-11-26 21:09

PS: En sak har Karl H naturligtvis rätt i och det är att fler skulle pendla om SL-kortet gällde på båtarna. Men beträffande taxorna kanske man i så fall redan nu skulle samordna dem i trafikförvaltningens företag ? Idag kan man åka W-båt till Nacka Strand med WÅABs månadskort, men inte med SL-kortet. På "Sjövägen" kan man åka till Nacka Strand med SL-kort, men inte med WÅABs månadskort. Till Gåshaga gäller inte SL-kortet men väl WÅABs månadskort. När man påpekar detta för politiker säger de ibland att de "ska ta med sig frågan".

Bo Lagerqvist 2015-11-26 14:42

"Idag går det att resa på sträckan, men ändå pendlar nästan ingen så idag. "

Finns det någon statistik som styrker att "nästan ingen" pendlar idag ? Varför pendlar i så fall nästan ingen med båt på sträckan, när det enligt Karl Henriksson redan idag går nästan lika snabbt som buss/T-bana ?

Patrik Jonsson 2015-11-25 12:50

KD:s Karl Henriksson, gruppledare i landstingets trafiknämnd, skriver i sitt vänliga svar till mig (tack!) här att KD definitivt vill gå vidare o testa det föreslagna pendelbåtsprojektet. Det handlar om 72,5 miljoner av skattemedel som "frigörs" i landstingets budget 2016-17.
Men, återigen, har KD verkligen räknat på detta? Man vill alltså satsa på pendelbåtar med toppfart ca 30 knop som, enligt Karl Henriksson i nyhetstexten "nästintill halverar restiden för pendlare från Vaxholm".
Som jag o andra påpekat - det går inte o köra 30 knop Vaxholm-Gåshaga-Nacka Strand-Stockholm pga hastighetsbegränsningar.
OBS - redan nu finns ett skärgårdsfartyg som i åratal trafikerat sträckan Stockholm-Nacka Strand-Gåshaga-Vaxholm. Exakt den sträcka KD vill sätta in pendelbåtar på.
Det handlar om Strömmas fartyg "Cinderella 1". Enligt Strömma är Cinderellas marschfart - på de sträckor där hastighetsförbud inte råder - mellan 25-28 knop. Alltså rätt nära de 30-knopsbåtar KD önskedrömmer om.
"Cinderellas" restid mellan Stockholm-Vaxholm är 50 minuter. Knappast någon halvering av W-bolagets eller SL-bussarnas restider. Lägger vi på några knop upp till 30 kanske restiden hamnar på 45 minuter.
KD skriver förföriskt att pendelbåten ska gå mellan Vaxholm och "city". Cinderella, liksom W-båtarna och de föreslagna pendelbåtarna, landar/ska landa antingen vid Nybrokajen eller Strömkajen. Därifrån är det en bra bit o gå till anslutande t-bana, buss etc. (sak samma vilken kaj i Stockholm som anlöps - promenadavstånd blir det).
Liksom promenadavståndet i Vaxholm är långt för boende ner till kajen. Buss/t-bana tar ca en timme Vaxholm-Slussen.
Få pendlar i dag mellan Vaxholm-Lidingö eller Vaxholm-Nacka Strand. Någon större ökning tror få på. Nacka Strand har redan pendelbåt in till stan, Gåshaga har nya Lidingöbanan.
Så varför i fridens namn envisas KD med detta? För 72,5 miljoner kan landstinget i dessa krisernas tid täppa igen rätt många budgethål.
Kanske det är ett politiskt prestigeprojekt - alla tycker det är "trevligt" att åka båt. Kul med nya pendelbåtar - trots att landstinget satsat miljardbelopp på nya fartyg till Waxholmsbolagets trafik.
Nej - låt oss slippa detta. Om behov finns - låt något av W-bolagets befintliga fartyg trafikera denna sträcka.
Till sist - den fråga som vi väljare och skattebetalare ska ställa oss inför ett förslag som detta. Som aningslöst och utan kritik refererats i media:
Är den samhällsekonomiska nyttan av detta projekt med hänsyn till fördelar med förslaget, med hänsyn till befintliga trafikmöjligheter - och med hänsyn till det allmänna ekonomiska läget för landstinget - värt 72,5 miljoner skattekronor?
Nej, tycker jag. F´låt Karl Henriksson, men det är ett oansvarigt stolleprojekt.

Karl Henriksson 2015-11-23 20:12

Redan idag går det nästan lika fort att åka från Vaxholm till city med Waxholmsbolagets båtar som med buss och t-bana (lite drygt en timme respektive 52-56 min). Skulle vanliga WB-fartyg stanna vid färre stopp (Gåshaga brygga och Nacka strand) skulle de vara lika snabba eller snabbare än buss/t-bana. De skulle dessutom göra det mycket lättare att pendla mellan Vaxholm och Lidingö eller Nacka och mellan Gåshaga och Nacka. Idag går det att resa på sträckan, men ändå pendlar nästan ingen så idag. Varför? För att man då behöver både SL-kort och WB-kort. Skulle resan ingå i SL-kortet skulle många fler resa den vägen, det är erfarenheten från Sjövägen. Skulle resan dessutom göras med snabbare båtar skulle attraktionskraften öka ännu mer. De tekniska och miljömässiga förutsättningarna finns, men idén står och faller inte med det. Vi kristdemokrater är inte oresonliga och vi bryr oss väldigt mycket om att hålla ordning på ekonomin. Men vi vill också se ett ökat kollektivtrafikresande och då måste vi bland annat se vilka möjligheter som finns att skapa nya, snabbare förbindelser. Kan det, som i det här fallet, göras med befintlig infrastruktur och på ett ekonomiskt realistiskt sätt vill vi definitivt testa det.

Patrik Jonsson 2015-11-23 14:35

KD:s snabbåtsprojekt verkar illa genomtänkt och ett sätt att sprätta iväg skattemedel i onödan. I dag tar det 44 minuter med bussen Vaxholm, Västerhamnsplan till Tekniska Högskolan. Med flera hållplatser vid bostadsområdena i Vaxholm. Och miljarder nerlagda i bättre o snabbare vägar för bussarna.
Enligt SL:s reseplanerare tar det mellan cirka 1 timme och 1 tim o 20 minuter med buss/T-bana mellan Vaxholm o Slussen.
Räknar man restid Vaxholm - Slussen/T-centralen får nog pendelbåten svårt o konkurrera med bussen.
Med pendelbåt ska resenärerna i Vaxholm först ta sig ner till kajen, rätt långt o gå från Vaxholms bostadsområden, vid kajen finns f.ö bara ett fåtal P-platser. Sedan återstår promenadtiden från kajplats i Stockholm till ev. buss T-bana.
Som Bo Lagerkvist påpekat i sin kommentar - det går inte att köra 30 knop mellan Vaxholm - Stockholm.
Det är hastighetsbegränsningar ner t.o.m Tenösund/Höganäs, sedan från Blockhusudden in till Strömkajen/Nybrokajen.
Waxholmsbolagets snabbåtar gör runt 20 knop och tar cirka en timme in till Stockholm från Vaxholm med ett antal bryggor däremellan.
Det förefaller osannolikt att en pendelbåt med toppfart 30 knop och två bryggtillägg (Gåshaga,Nacka) samt hastighetsbegränsningar skulle halvera färdtiden jämfört med W-båtarna idag - och med SL-bussarnas 44 minuter.
Pendelbåtarna kan dessutom inte köras i is - och kostar i inköp o drift.
OK - om vi är generösa, anta att det går att spara ett antal minuter på restiden, passagerarnas gåtid till/från båten ej inräknad.
Är det värt att sprätta iväg landstingets skattemedel på detta? I ett synnerligen ansträngt budgetläge? Nej - det förefaller vara rena snurren.
Pendelbåtstrafik Gåshaga - Stockholm då, är inte det "bra"? Tja, Gåshagaborna har ju just fått snabbtrafik med spårvagn till Ropsten, ett miljardprojekt f.ö. Vad beträffar Lidingö/Gåshaga kan jag definitivt inte se något pendelbåtsbehov.
Dessuom - landstingsägda Waxholmsbolaget har redan vår-sommar-höst snabbåtstrafik Vaxholm- (Gåshaga/Nacka) Stockholm.
Vore nog enklast-billigast att vid behov justera W-bolagets tidtabeller (färre bryggtillägg vissa turer?) för o underlätta arbetspendlingen Vaxholm-Stockholm.

Bo Lagerqvist 2015-11-22 23:08

Givetvis bra med pendelbåtar (fast det finns redan Stockholm Nacka Strand-Gåshaga-Nacka-Vaxholm). Att halvera restiden kan bli svårt. Dagens pendelbåtar gör ca 20 knop och det är flera hastighetsbegränsningar på sträckan. Dessutom går det inte att köra 30 knop vid isläggning.

Cristina Erikson 2015-11-22 12:05

Hurraaaaaa för det förslaget!! Kollektivtrafik på Sthlms vattenvägar är framtiden. Sjövägen ligger i topp i kundnöjdhet (enkät 2014)!

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google