måndag 4 juli 2016 20:49
"Vår förhoppning är nu att landstinget och Stockholms stad är mer intresserade av en öppen och transparent dialog kring behovet av en bra kollektivtrafik för såväl Lidingö som Norra Djurgårdsstaden, än vad Sverigeförhandlingen visade sig vara."
Så avslutar Lidingös tre främsta företrädare för Moderaterna denna artikel om Lidingöbanan och Spårväg City kontra Sverigeförhandlingens bud för att dra tunnelbana till Lidingö.
Sverigeförhandlingens agerande gentemot Lidingö framstår som alltmer obegripligt. För det första bestämde man ensidigt att förhandlingen bara skulle handla om tunnelbana och inte Lidingöbanans sammankoppling med Spårväg City, trots Lidingös uttryckliga önskan om att utreda båda alternativen. Samtidigt valde man att på nordostkommunernas begäran prioritera Roslagsbanan framför tunnelbana till Täby.
Efter att från början visat god vilja och från Lidingö stads sida förklarat oss beredda att diskutera ett ökat bostadsbyggande i utbyte mot nysatsningar på spårinvesteringar, såg vi rimliga förutsättningar att kunna enas i de kommande förhandlingarna. Under den tid som gått sedan samtalen inleddes har vi dock oftast bemötts med oklara besked och ofullständiga beräkningsunderlag.
När det slutliga budet från Sverigeförhandlingen väl kom, visade det sig att kravet uppgick till orimliga 8 000 bostäder och att merparten av dessa dessutom skulle ligga på gångavstånd från den nya tunnelbanestationen. Återigen var Lidingös önskan om att diskutera spårvagnstrafik helt bortförd från agendan.
Den samlade bilden av vad som hänt sedan samtalen började ger oss skäl att ifrågasätta seriositeten från Sverigeförhandlingens sida. Ville man verkligen satsa på förbättrad kollektivtrafik till Lidingö i utbyte mot bostadsbyggande eller var vi bara en bricka i ett större spel?
Att förlänga tunnelbanan till Lidingö hade givetvis kunnat innebära fördelar för Lidingö. Resorna hade kortats och inte bara för dem som bor i Centrum och Torsvik, handeln hade fått bättre förutsättningar, biltrafiken hade minskat och möjligheten att hämta och lämna anhöriga eller infartsparkera utan att behöva betala trängselskatt hade möjliggjorts. Om dessa fördelar hade kunnat uppnås till rimliga kostnader och till en rimlig överenskommen bostadsbebyggelse på Lidingö, blev nu aldrig klarlagt.
Oavsett vad man tycker om idén med en tunnelbana till Lidingö måste ändå hänsyn till den geografi och bebyggelse som finns i närområdet till en ny station tas. Priset i form av nybyggda bostäder i närområdet, men även medfinansiering får inte bli hur högt som helst. Att bygga 8000 lägenheter med huvuddelen nära det nya stationsläget i Centrum/Torsvik som Sverigeförhandlingen krävde, bedömer vi vare sig rimligt eller genomförbart. Merparten av marken kring det nya stationsläget är nämligen redan bebyggd.
Nu vill vi istället gå vidare och diskutera Lidingöbanans sammankoppling med Spårväg City tillsammans med landstinget och Stockholms stad. Vi ser flera fördelar med en sådan investering.
För det första måste Norra Djurgårdsstaden kollektivtrafikförsörjas. Med 35 000 boende, 48 000 arbetsplatser och en hamn, kommer Norra Djurgårdsstaden behöva en kapacitetsstark kollektivtrafik. Stora delar av den nya stadsdelen kommer att ligga långt ifrån tunnelbanan och frågan är; klarar endast busstrafik att fylla det behovet?
För det andra innebär Spårväg City, till skillnad från endast en förlängning av tunnelbanan, att verklig ny transportkapacitet tillförs såväl Lidingö som Norra Djurgårdsstaden. Även Lidingö växer, inte minst planeras nya bostäder längs Lidingöbanans sträckning och även Lidingöborna behöver en bra kollektivtrafik. Med en sammankoppling skapas även förutsättningar för en tätare trafik.
För det tredje innebär en förlängning av Spårväg City till Ropsten att kollektivtrafikresenärerna får bra kollektivtrafik till ännu fler platser vilket kan leda till minskad biltrafik i innerstan. Om det dessutom byggs spår genom tunneln för Östlig förbindelse så möjliggör man även sammankopplingen med Tvärbanan. Att bygga ihop spårvägar på detta sätt ger flera synergieffekter som dessutom positivt stöder investeringarna ytterligare.
För det fjärde, landstinget har redan investerat i en depå som kan rymma inte bara Lidingöbanans utan även Spårväg Citys spårvagnar. Det vore dumt om detta blev en förgävesinvestering.
För det femte, om sammankopplingen med Spårväg City kombineras med en omdragning av Lidingöbanan via Centrum-Torsvik får de boende på södra ön en enkel access till Lidingö centrum, och Centrum/Torsvik får en starkare kollektivtrafik. Det skulle innebära bättre service för många Lidingöbor, fördelar för det lokala näringslivet och även kunna öppna upp för fler bostäder.
Vi är redo att ha en seriös diskussion om detta med landstinget och Stockholms stad. Lidingö har redan åtagit sig att bygga en ny spårvägsbro och kommer att bidra med nya bostäder längs banan. Vår förhoppning är nu att landstinget och grannkommunen är mer intresserade av en öppen och transparent dialog kring behovet av en bra kollektivtrafik för såväl Lidingö som Norra Djurgårdsstaden, än vad Sverigeförhandlingen visade sig vara.
Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M)
Kommunstyrelsens ordförande
Ulf Geijer (M)
Föreningsordförande
Hans Barje (M)
Kommunalråd
Hans Lefvert 2016-11-05 09:32
Karin Wallgren 2016-07-21 20:16
Paul Lindquist 2016-07-20 12:15
Anders Wennberg 2016-07-17 14:54
Ulrika Levihn 2016-07-16 16:39
Paul Lindquist 2016-07-14 13:06
Ulrika Levihn 2016-07-13 10:35
Paul Lindquist 2016-07-12 06:27
Karin Wallgren 2016-07-11 16:55
Anders Odéen 2016-07-11 13:51
Lars Hedberg 2016-07-11 08:31
Paul Lindquist 2016-07-11 00:01
Ulrika Levihn 2016-07-08 16:47
Patrik Buddgård (C) 2016-07-07 14:11
Karin Wallgren 2016-07-07 09:39
Ulrika Levihn 2016-07-06 17:12
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2016-07-06 11:04
Patrik Buddgård (C) 2016-07-06 10:11
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2016-07-06 08:25
Patrik Buddgård (C) 2016-07-06 07:35
Bo Widerström 2016-07-05 23:57
Karin Wallgren 2016-07-05 20:22
Allan Ekström 2016-07-05 16:55
Patrik Buddgård (C) 2016-07-05 11:37
Karin Wallgren 2016-07-05 09:53
Lars Hedberg 2016-07-05 09:23
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google