fredag 10 juni 2016 07:41
35 PROCENTS ÖKNING. I tisdags informerades kommunstyrelsen om att Sverigeförhandlingen muntligen meddelat att kalkylen för att få en tunnelbana till Lidingö har ändrats, från att det byggs 5 900 nya bostäder till 8 000 nya, och att de byggs inom mer centrala delar av ön. Dessutom vill man att Lidingö betalar 100 miljoner till Österleden, eller Östlig förbindelse som den numera heter.
Sverigeförhandlingen har meddelat Lidingö stads förhandlare kommunalrådet Anna Rheyneclaudes Kihlman (M) och stadsdirektör Anna Hadenius att man gått igenom sin kalkyl för hur många bostäder som behöver byggas för varje miljard kronor som staten investerar i kollektivtrafiken. Summan ligger på 3000 bostäder per miljard. En eventuell förlängning av tunnelbanan till Lidingö centrum beräknas nu kosta omkring 2,7 miljarder. Därför har man muntligen meddelat staden de nya siffrorna.
- Anna Hadenius och jag har träffat Sverigeförhandlingen och blivit informerade om de nya kalkylerna. Vi har inte fått det skriftligt, det är inget förhandlingsbud utan en information om nya beräkningar, säger Anna Rheyneclaudes Kihlman till Lidingösidan.
- Vi har informerat både referensgruppen och kommunstyrelsen om Sverigeförhandlingens besked. De politiska partierna får nu diskutera frågan så vi kan lämna ett besked. Staden vill vara stringent och inte dra ner på takten. Men nu kommer sommaren så jag förväntar mig att Sverigeförhandlingen ger oss en möjlighet att hinna diskutera frågan ordentligt innan vi väntas lämna svar. Även Sverigeförhandlingen har dragit ned på tempot. Avsikten var ju tidigare att allt skulle vara klart före midsommar. Men så blir det inte.
Referensgruppen, som består av representanter från alla nio partier i kommunfullmäktige kommer att träffas inom en vecka. Då kommer inte bara det ökade antalet bostäder att diskuteras utan även var på ön de i så fall ska byggas. Önskemålet från Sverigeförhandlingen är en bebyggelse mer centralt än vid de första diskussionerna.
Vad gäller betalning för att den Östliga förbindelsen skulle vara gynnsam för Lidingö så är inställningen, enligt vad Lidingösidan förstått, kallsinnig. Östlig förbindelse är ett statligt vägbygge och ska därför inte ens delbetalas av några kommuner.
Erik Lindberg 2016-06-15 21:20
Petter Hedberg 2016-06-13 13:18
Henrik Åkermark 2016-06-13 10:32
Anders Jensson 2016-06-13 08:58
Bo Widerström 2016-06-12 19:20
Anders Wennberg 2016-06-11 23:29
Pia Wieck (LP) 2016-06-11 10:25
Karin Wallgren 2016-06-11 05:33
Karin Wallgren 2016-06-10 17:33
Ulrika Levihn 2016-06-10 16:49
Olov Rahlén 2016-06-10 14:07
Allan Ekström 2016-06-10 12:32
Henrik Åkermark 2016-06-10 08:05
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google