Väder Lidingö

Lidingö söndag 15 september 2019 v. 37

Senaste kommentaren - Se fler

Ulrika Rendle 13 sep 13:16 om ”Så Gott som Nytt” flyttar

Om du skulle bygga dig en bro...

måndag 20 november 2017 13:08

Detta är en saga om hur en bro för spårvagnen och en gång- och cykelväg blev till ett monument över önsketänkande och prestige. Den tidigare finansministern Gunnar Sträng (S) sade en gång: en bortslösad krona är en stöld från skattebetalarna. Men det var länge sedan... Ulf Weidling, centerpartistisk ledamot i kommunfullmäktige och i fastighets- och tekniknämnden, har skrivit sagan.

Om du skulle bygga dig en bro, skulle du inte börja med att undersöka hur man skulle göra för att få nytta för varje krona – att tänka dig vad bron skulle vara till för, och undersöka vad som "så billigt som möjligt" skulle räcka till, nu och i en tänkt framtid?

Du kanske behöver 2 spår för spårvagnar och en gång- och cykelbana – en sådan som vi har på ön och som, där dom är som bredast, är runt 4,5 meter breda? Utrymmet för spåren är ju standard så det är inget att diskutera. Med räcken och annat skulle kanske runt 13 meter bred bro räcka till? Ungefär alltså? Det skulle bli basförslaget – en bro som klarar det vi behöver till lägsta kostnad!

Man en dag ska ju bron invigas…. Och TV-kamerorna surra och vi ska klippa av ett band och hålla ett välformulerat tal och tacka alla som medverkat. Hur vore det inte om bron hade en balkong som kunde vara plattform för detta episka ögonblick? Med plats för press, TV och alla inbjudna politiker och andra medverkande och med plats för lite snittar och förfriskningar på småbord – vi ber anbudsgivaren sätta pris på en sådan balkong som tillägg. Så att vi kan bedöma om det är värt pengarna…

De nya bron, med ordentligt plats för att kunna äta snittar och dricka lite bubbel på balkongerna. Illustration: Knight ArchitectsDe nya bron, med ordentligt plats för att kunna äta snittar och dricka lite bubbel på balkongerna. Illustration: Knight Architects

Eller skulle vi ha två balkonger – den andra skulle ju kunna vara en utställning över de broförbindelser, flytbroar och kabelfärjor som tidigare generationer fick nöja sig med? En lysande idé – att knyta ihop förfädernas strävande med vår moderna tid... och vi skulle slippa gliringar om att bygga en bro för att klippa band inför TV... vi ber anbudsgivaren att sätta pris på två balkonger, det kanske blir billigare per styck.

Men kommer cykelbanorna att se futtiga ut – tänk om vi skulle förstärka bilden av ”Hälsans Ö” med att mobiliserar skolungdomar i skaror som skulle cykla fram och tillbaka under invigningen och illustrera vår kamp för ett hälsosammare liv och som är bra för miljön… en strålande idé. Varför inte be anbudsgivaren sätter pris på tre – eller när man tänker på det, kanske fyra – cykelbanor? Visserligen kommer ju demografin i framtiden göra att många invånare snarare använder rollator än cykel, men det är ju några år dit.

När man åker över bron i dag ser man ju bara enstaka cyklister och fotgängare så cykling är ju en säsonghistoria och cykelvägen kommer nog bara att användas under sommarförhållanden egentligen – kanske kan man hävda att snöröjningen går bättre med en bredare gång - och cykelväg? Vi ber om ett tilläggspris för bredare gång- och cykelväg för att se om det blir rimligt!

Och numera ska man ju inkludera arkitektoniskt formspråk och konstnärlig utsmyckning? Dom brukar ju avsätta 2 % av investeringen till sådant i T-banor osv – det blir hela 12 miljoner… Men vi bygger ju för 100 år? Ska vi inte ha ett landmärke som sätter Lidingö på regionkartan, nej på Sverigekartan? Nej helst något som når internationell ryktbarhet… vad får man för 5% eller kanske 10%? Det blir 70 miljoner… varför inte drämma till med 15 % - 100 miljoner, det blir ett bygge med konstnärligt uttryck för eviga tider, ett monument över kommunens ledning. Nej, vi kanske ändå nöjer oss med 10 % när allt kommer omkring.

Ulf Weidling, Centerpartiet

Dela Om du skulle bygga dig en bro...

Kommentarer

Gabor Sebastiani 2017-11-23 20:15

Jag åker moped över bron från mars till november. Klockan 8-9 är det trångt på bron. Folk går, springer, åker hoverboards, cyklar, cyklar fort, cyklar eldrivet och åker moped. Färdsätten varierar och har olika hastigheter. Allt detta sker i två riktningar.
Att möta en vinglig cykel på ett ställe där det står någon och fiskar utgör en risk.
Att få bort alla som fiskar på en balkong skulle inte vara dåligt.

Med biltullar och höjda parkeringsavgifter ökar både cyklandet och mopedåkandet. Ska den trenden brytas så måste det bli billigare att åka bil, och det är varken önskvärt eller rimligt.

Idag arbetar fler Lidingöbor på andra sidan bron än någonsin och den trenden håller också i sig. Arbetstillfällen på ön försvinner.

Vill kommunen få in kommunalskatt så är det nog tryggast att bygga en ordentlig bro så att folk kommer till arbetet.

Heinz Fridman 2017-11-21 13:37

Är inte detta cyklande en ”fluga” som kommer att försvinna inom kort?
Vuxna människor vill väl ändå anlända till arbetet utan att lukta gymnast?
Spårvägen har tjänat oss väl i ett sekel och kommer säkerligen göra det minst ett till. Det måste väl ändå vara bättre att bygga en renodlad bro för spårväg. En trevlig cykelpark där barnen kan ha roligt skulle gynna både de små och inte ta resurser från de riktiga trafikslagen. Allt var inte bättre förr, men det sunda förnuftet var nog allt starkare.

Petter Hedberg 2017-11-21 10:32

Andreas, vad är din inställning till dessa balkonger.
Du bör tänka på att Trafikverket starkt avråder från sådana med hänsyn till suicidprevention. Man vill helt enkelt inte ha några som helst platser som uppmanar folk att stanna till på bron.

Andreas Bengtsson 2017-11-20 17:05

Jag blir bekymrad över denna barnsliga nivå. Detta är ett stort beslut för Lidingöborna, ett bygge för framtiden. Och vad får vi då? Jo, en centerpartist i beslutande position som raljerar över och förminskar ett par balkonger som finns i en skiss på möjlig gestaltning. Inte undra på att man baxnar och börjar fundera över vilka som företräder oss väljare. Nu är det tack och lov inte alla på detta viset. Men det visar sig gång efter annan att centerpartiet är som en magnet för dessa. Sorgligt.
Jag tror många Lidingöbor vill ha en bro med viss arkitektonisk höjd och estetiska detaljer. Och det är verkligen inga stora budgeterade kostnader vi pratar om, det som kostar på en bron är fundament och pelare. Annat är peanuts, som de säger i förenta staterna. Och tack och lov är det väl tilltagna ytor bredvid spåren. Idag är de tänkta för cykel, moped, gångare. Men i kris ska stora brandbilar kunna ta sig fram, men det är inte på centerpartiets radar. Och i framtiden, när transportsystemet ser helt annorlunda ut med autonoma fordon, AI, drönare och annat som vi inte har en aning om, då vore det dumt att ha byggt en för smal bro för att kunna härbergera det nya. Det skulle bli mycket dyrt att vara efterklok, men det är väl en centerpartistisk paradgren.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google