Väder Lidingö

Lidingö måndag 9 december 2019 v. 50

Senaste kommentaren - Se fler

Anders Djerf 5 dec 00:09 om Göran Swedrup får utmärkelsen "Årets ängel"

P-plats Ropsten: Färre platser och högre priser i september

måndag 2 juli 2012 00:01

Om Stadshusparkeringen alltid var så här tom kunde den kanske vara ett komplement till parkeringen vid Ropsten. Men det är bara högsommar en gång om året...

Om Stadshusparkeringen alltid var så här tom kunde den kanske vara ett komplement till parkeringen vid Ropsten. Men det är bara högsommar en gång om året...

Den 1 september försvinner ungefär 270 parkeringsplatser från infartsparkeringen i Ropsten, vilket kommer att påverka bilisterna från Lidingö. Samtidigt höjs dygnstaxan från 30 till 50 kronor. På de borttagna parkeringsplatserna ska Stockholms stad bygga ett logistikcentrum som behövs för det pågående bygget av Norra Djurgårdsstaden.
– Vi är mycket bekymrade över att en så stor del av infartsparkeringen försvinner, säger kommunalrådet Paul Lindquist (M). Vi kommer därför att lyfta frågan till högsta politiska nivå i Stockholm. Så snart vi bara kan ska vi försöka få möten med finansborgarrådet Sten Nordin (M) och stadsdirektören Irene Svenonius.

Lagom till hösten sker stora förändringar för de bilister från Lidingö som brukar infartsparkera i Ropsten för att sedan ta tunnelbanan till Stockholm. Totalt försvinner ungefär en tredjedel av parkeringsplatserna när Stockholms stad bygger ett bygglogistikcentrum för att samordna transporterna av material som behövs vid byggandet av Norra Djurgårdsstaden. Logistikcentret är klart första kvartalet 2013.

– Det finns de som föreslår att vi ska ordna olika infartsparkeringsplatser på Lidingö men det enda vettiga är naturligtvis att ha en infartsparkering där tunnelbanan slutar. Och om tunnelbanan ska gå till Lidingö lär det ta minst 30 år till. Nacka, Täby och Barkarby ligger före i så fall.

– Därför måste även Stockholm ta sitt regionala ansvar. Vi tar vårt som t.ex. med Storholmen, Käppalaverket och Spårväg Citys spårvagnshall. Risken är nu att många lidingöbor i stället väljer att ta bilen ända in till stan och det vill väl inte Stockholm? Vi måste därför fortsätta diskussionerna med Stockholm för att försöka hitta en långsiktig lösning på problemet.

– Marken vid Ropsten är oerhört intressant för byggnation, det förstår jag också. Därför måste man leta efter andra lösningar. T.ex. kan man fundera på om det går att bygga ett parkeringsdäck under Lidingöbroarna över de befintliga platserna så man får ett extra plan. Det kan ge kanske 200 nya platser utöver de 233 som redan finns där, säger Paul Lindquist.

I dag finns totalt 843 parkeringsplatser vid Ropstens infartsparkering. I samband med att logistikcentrumet byggs för att bland annat samordna de transporter som krävs för bygget av Norra Djurgårdsstaden, kommer marken vid värmecentralen, med sina 320 parkeringsplatser, att tas i anspråk.

Men Stockholms stad ställer under sommaren i ordning 50 nya p-platser vid parkeringen närmast rondellen vid Gasverksvägen. De som ska arbeta vid logistikcentrumet får egna parkeringsplatser så de inte behöver utnyttja infartsparkeringen.

Från den 1 september finns det cirka 570 p-platser på Ropstens infartsparkering.

Från denna dag höjs också parkeringspriset från 30 till 50 kronor per dygn, vilket motsvarar boendeparkeringsnivå i t.ex. Hjorthagen. Man kan då även köpa en biljett för 350 kronor som gäller i 16 dygn. Motsvarande pris i dag är 500 kronor för en hel månad. Antalet automater i området blir oförändrat men de får nya placeringar.

Vid Ropsten finns tre parkeringar: Gasverksvägen har 535 platser, Norra Hamnvägen (Jet-macken) 75 platser och Shell-macken (under Lidingöbroarna) 233 platser. Nästan 80 procent av de bilar som parkeras där är registrerade på personer boende på Lidingö.

Se även Lidingösidans artikel om Ulla Hamilton den 14 maj 2012.

Länk till intervju med kommunalrådet Paul Lindquist i P4 Stockholm 28 augusti 2012.

Dela P-plats Ropsten: Färre platser och högre priser i september

Kommentarer

Tore Kullgren 2012-07-02 13:11

Ropsten är en naturlig plats för att bygga ut innerstad, så infartsfrågan måste lösas både i kort och långt tidsperspektiv.

En kortsiktig lösning skulle vara att sätta in mer kollektivtrafik, för att på så sätt minska biltrafiken till Ropsten. Sjövägen är ett steg i rätt riktning. Frågan är om Lidingö kommun har juridisk möjlighet att sponsra SL-bussarna.

På 5-10 års sikt skulle man kunna se fler p-platser i Ropsten, i bergrum eller på däck.

Tunnelbana till Lidingö kan ta kortare tid än 30 år om kommunen börjar arbeta proaktivt.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google