måndag 10 september 2012 00:01
För en vecka sedan fick kommunstyrelsen på Lidingö muntlig information om Gamla Lidingöbrons status. För att klara av spårvägstrafiken, när upprustningen av Lidingöbanan är klar vid årsskiftet 2014/2015, behöver bron rustas upp så att den håller i cirka 25 år. Detta enligt en utredning som företaget Faveo Projektledning AB gjort på uppdrag av tekniska förvaltningen. En upprustning kommer enligt företaget att kosta minst 300 miljoner kronor. Alternativet till upprustning är att bygga en ny bro inom åtta-tio år. Den skulle i så fall kosta runt 700 miljoner, men i gengäld hålla i 100 år.
Det är inte så att bultarna på bron rostat sönder men den tekniska undersökning visar att dagen för en ordentlig renovering närmar sig. Det är absolut nödvändigt att spårvägsbrons enda spår fungerar, när Spårväg City om några år kör till och från Lidingö med alla sina vagnar till den nya depån i AGA.
Lidingö har ett avtal med Stockholm att hålla bron i körbart skick till 2016 för spårbunden trafik. Enligt en dom i Miljööverdomstolen 2008, se Lidingösidan 31 december 2008 måste också bron vara öppningsbar. Kanske kan en ny bro, med två spår och där öppningsmöjligheten har lösts vara en framtida lösning?
Eftersom Lidingöbanans upprustning startar i juni nästa år, och bussar ersätter trafiken, blir det nu lite bråttom för politikerna att bestämma sig. Upprustning måste ske samtidigt som banan är avstängd. På kommunstyrelsens möte den 1 oktober kommer frågan upp som ett informationsärende, men då tas inga beslut. Det betyder också att fullmäktiges oktobermöte inte heller beslutar i brofrågan. I november hålls budgetmötet.
Inget politiskt parti på Lidingö har nedläggning av Lidingöbanan på sitt program. Därmed borde ärendet inte kompliceras av någon nedläggningsdebatt utan enbart handla om frågan: Räcker det med att rusta upp eller behöver en ny bro byggas. Ett nog så svårt val.
Bakgrund:
Mellan åren 2003 och 2005 gjordes två utredningar om brons status. Konsultföretagen Carl Bro AB(nuvarande Grontmij) och Ramböll kom fram till motsatta slutsatser av sina undersökningar. Carl Bro AB ansåg att bron måste stängas för järnvägstrafik hösten 2004 på grund av allvarliga skador. Två år senare meddelade Ramböll att “tillståndet för gamla bron är generellt sett bra och det finns heller inga risker med den belastning som bron utsätts för i dag”. Företaget hade då även undersökt bropålarna ner till botten på Lilla Värtan. Med ett normalt underhåll enligt plan (t.ex. ommålning och rostskydd vart 30:e år) borde bron kunna användas för spårvägstrafik under många år, var deras besked.
Filip Forslid 2012-10-31 09:09
Karin Wallgren 2012-09-26 11:58
Karin 2012-09-23 12:34
john pedersen 2012-09-20 18:37
Joakim Forsell 2012-09-17 09:05
Käppala-cyklisten 2012-09-14 16:52
Tore Kullgren 2012-09-13 08:35
Robert 2012-09-12 20:47
Jacob 2012-09-11 21:02
Gustaf 2012-09-10 23:17
Daniel F 2012-09-10 13:29
Daniel 2012-09-10 12:37
Bella 2012-09-10 11:42
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google