tisdag 12 april 2016 00:01
SVERIGEFÖRHANDLINGEN. Stockholms läns landsting har nu publicerat en rapport som går igenom hur de tre alternativ i Sverigeförhandlingen som gäller Lidingö, ska bedömas. Rapporten har inga uppgifter om restider, hur många som beräknas resa eller investeringskostnader. Lidingösidan bad trafikkonsulten och ledamoten av tekniska nämnden Göran Tegnér (L) att försöka reda ut begreppen. Alternativet med tunnelbana till Lidingö C och med bibehållen Lidingöbana ger störst nytta, enligt Tegnérs genomgång.
- Detta är nog den konstigaste rapport jag har läst under mina 47 yrkesaktiva år, säger Göran Tegnér efter att ha tvingats göra en s.k. "baklängeskalkyl" för att komma fram till ett resultat.
- Men drar man tunnelbanan till Centrum och behåller Lidingöbanan blir nyttan 1,43 gånger större än kostnaden, alltså en mycket stor samhällsekonomisk lönsamhet, säger Tegnér.
Alla tre alternativen i landstingets rapport bygger på att Spårväg City kommer att bli av. Om någon vecka får Lidingö stad en kompletterande beräkning som istället utgår från att Spårväg City inte genomförs.
Även om Sverigeförhandlingen vid sitt möte med Lidingö stad den 24 mars "endast ville diskutera tunnelbana", se Lidingösidans artikel, har landstinget räknat på tre olika alternativ:
1. Lidingöbanan dras via Lidingö C och tunnelbanan går som nu till Ropsten.
2. Tunnelbanan går till Lidingö C och Lidingöbanan går som nu till Ropsten.
3. Tunnelbanan går till Lidingö C och Lidingöbanan vänder i Centrum.
I alla tre alternativen förutsätts alltså att Spårväg City dras fram till Ropsten.
Lilla Lidingöbron
I rapporten nämns olika alternativ för den nya bro, Lilla Lidingöbron, som enligt tidigare planer ska stå klar år 2020.
• I alternativ 1 behöver nya bron förändras för att anpassas till den nya spårdragningen. T.ex. behöver den landa högt på Lidingö.
• I alternativ 2 byggs en ny tunnelbanebro som kan kombineras med den nya bron.
• I alternativ 3 behövs endast en ny tunnelbanebro med utrymme för gång-, cykel- och mopedtrafik. I detta alternativ behöver Gamla Lidingöbron finnas kvar längre än planerat, kanske till år 2035, så Lidingöbanan kan gå tills tunnelbanan börjar rulla.
Busstrafiken
• I alternativ 1 finns den befintliga bussterminalen kvar i Ropsten. Man utgår från att infartsparkeringar finns längs Lidingöbanan. Omdragningen mellan Bodal och Ropsten beräknas till 2,7 kilometer.
• I alternativ 2 kommer matarbussarna att fördelas mellan Lidingö C och Ropsten, eftersom många kommer åka Lidingöbanan som hittills. Likaså kommer vissa bussar från norra Lidingö att åka direkt till Ropsten som tidigare. Vid Ropsten räknar man med anslutning till tvärgående busstrafik mot Danderyd, Universitetet, KTH och Odenplan/Solna. Tunnelbanan mellan Ropsten och Lidingö C blir cirka två kilometer.
• I alternativ 3 byggs bussterminal och infartsparkering i Lidingö centrum. Omdragningen mellan Bodal och Lidingö C blir cirka en kilometer. Matartrafiken med buss koncentreras till Lidingö C. För att undvika s.k. tvåbytesresor förlängs tvärgående busstrafik mot KTH/Odenplan/Solna och Norra Djurgårdsstaden till bytespunkten i Lidingö C.
Landstinget räknar i alla tre förslagen med att "huvuddelen av de tillkommande bostäderna ligger längs befintlig Lidingöbana. Trafikförsörjning av de bostäderna med befintlig infrastruktur är ekonomiskt effektivt för landstinget".
Göran Tegnér har från rapporten försökt räkna ut investeringskostnaderna för de tre alternativen.
- Investeringskostnaden anges inte, utan bara antalet bostäder och antalet bostäder per investering i miljarder kronor. Detta betyder att läsaren själv tvingas räkna ut investeringen till:
• 3 miljarder kronor för Lidingöbanan (2,7 km); d.v.s. 1,11 Mdr kronor per kilometer. Denna höga kostnad är inte trovärdig! I september 2015 angavs den till 800 Mkr.
• 4 miljarder kronor för 2 km tunnelbana till Lidingö Centrum (bro + bergtunnel). Detta ger en km-kostnad på 2 Mdr kr/km. Kan stämma.
• 6,3 miljarder kronor för kombi-alternativet, dvs tunnelbanna till Lidingö C och omdragning och avkortning av Lidingöbanan till Lidingö C (antagligen underförstått i tunnel, men detta sägs inte explicit!). D.v.s. 2 km tunnelbana och 1 km Lidingöbana kostar då 6,3 miljarder kronor, eller drygt 2 miljarder kronor per km. Detta torde nog bli Europas dyraste spårvägsomdragning.
Om en vecka lär alltså en rapport komma från landstinget som visar vad som ändras i de tre alternativen ifall Spårväg City inte byggs.
Göran Tegnér 2016-04-12 13:02
Hans Lefvert och Robert Hellesen 2016-04-12 12:04
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google