torsdag 25 september 2014 00:01
Centerpartiet vill att Gamla Lidingöbron behålls även efter att Lilla Lidingöbron är klar. Gamla bron skulle då kunna användas till gång- och cykeltrafik och Lilla Lidingöbron användas till enbart spårvägstrafik. Bredden på den nya bron kan då halveras och bli billigare att bygga. Den gamla brons rivning skjuts framåt i 20-30 år. Dessutom varnar partiet för att beslutet om en lågbro utan klaff kan överklagas av tunga remissinstanser vilket kan förskjuta färdigställandet i 2-3 år. Enligt planerna ska bron vara färdig år 2020, men Centerpartiet vill att staden väger in riskerna med försening (EU-upphandling i två omgångar, SL:s testperiod, oförutsedda hinder mm.) som kan innebära att bron inte blir klar att använda förrän mellan år 2025 och 2030.
I två särskilda yttranden till tekniska nämnden presenterar Centerpartiet två idéer, dels att behålla den gamla järnvägsbron, dels att halvera bredden på den nya bro som Lidingöbanan ska köra på. Det finns flera överväganden som partiet vill att man studerar ordentligt, så investeringskostnaden kan minskas.
Under byggnationen av den nya Lilla Lidingöbron, kommer Gamla Lidingöbron vara inklämd mellan vägbron (= Lidingöbron) och nya bron. Det efterföljande rivningsarbetet av gamla bron blir omständligt. Fundamenten måste rivas från flytande arbetsplattformar och de kvarlämnade pålarna kan inte vara kvar under vattenytan utan måste sprängas under vattenytan och lyftas bort en efter en för att förhindra skador på nya bron intill. Bättre då att omvandla bron till en gång- och cykelbro (GC-bro) med ordentlig plats för både gående och cyklister. Enligt den skiss som tekniska förvaltningen lämnat kommer bara två personer kunna gå i bredd på Lilla Lidingöbron. Vid möten blir det gåsmarsch för de gående.
Om gamla bron omvandlas till GC-bro innebär det att bredden på nya bron kan halveras, och att de avsevärda kostnaderna för att riva gamla bron skjuts på framtiden i kanske 20 – 30 år. Därför måste den gamla bron förses med sensorer för kontinuerlig rapportering av brons funktion. Skulle det krävas att GC-bron behöver ha en öppningsbar klaff kan det ordnas genom att installera en lätt GC-klaff, med hydraulisk öppning. Den gamla klaffen är utformad för järnvägstrafik och alltför dyr att reparera. På den nya, smalare, spårbron monteras infästningsmöjligheter för en framtida GC-brygga.
Enligt Centerpartiet har man i andra länder insett hur järnvägsbroar kan konverteras till GC-broar genom att prefabricerade betongplattor eller liknande läggs på bron. En sådan bro finns t.ex. över Hudsonfloden i New York där ursprunget är en nitad järnbro från 1880-talet. När järnvägstrafiken flyttade till ny spårbro på 1970-talet försågs den gamla bron med ny GC-bana, som använts i över 30 år.
I den tidplan som lagts fram av tekniska förvaltningen, med driftstart år 2020 och utrangering av gamla bron, finns redan nu en betydande eftersläpning. Den beror på försenade beslut om detaljplanerna för Ropsten och från SL. Det är fortfarande oklart om Lidingöbanan ska anslutas i gatunivå eller på T-banans nivå.
I underlaget som nämnden fått saknas också underlag för SL:s tekniska krav på belastningsdata, fysiska utrymmeskrav och säkerhetskrav samt alla detaljer vid anslutningarna i Brogrenen och Ropsten, skriver Centerpartiet.
Men anledning av detta föreslår de två centerpartisterna Ulf Weidling och Rolf Hattenbach att ytterligare nödvändiga reparationer och underhåll av gamla bron inkluderas i planeringen. “Om spårtrafiken måste ersättas av bussar på grund av försening av nya bron kommer hela kostnaden att bli Lidingös ansvar”.
Lars H Ericsson, ordförande i Lidingöpartiet 2014-09-28 13:27
Christer Mohlin, Ordförande Centerpartiet Lidingö 2014-09-27 18:58
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2014-09-27 01:34
Ulf Weidling 2014-09-26 10:33
Henry Duhs 2014-09-26 06:30
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2014-09-26 00:18
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google