Väder Lidingö

Lidingö söndag 16 december 2018 v. 50

Senaste kommentaren - Se fler

Birgitta Olsen 16 dec 00:48 om Källängens klass 5 A vidare i "Vi i femman"

"Gamla Lidingöbron unik"

tisdag 20 november 2018 12:01

Svenska byggnadsvårdsföreningen har placerat Gamla Lidingöbron på sin Gula lista, en lista som visar värdefulla byggnader och miljöer i Sverige som hotas av rivning, ovarsam ombyggnad eller bristande underhåll.

Gammal bild på gammal bro med gammalt tåg.Gammal bild på gammal bro med gammalt tåg.

– Gamla Lidingöbron är unik, säger Stephan Fickler, verksamhetsledare på Svenska byggnadsvårdsföreningen. Den här typen av broar – fackverksbroar, eller bågbroar – har försvunnit i takt med att man byggt moderna broar.

Fakta:
Svenska byggnadsvårdsföreningen är en oberoende, ideell förening som jobbar för skydda, vårda och bevara byggnader och bebyggelsemiljöer från alla tider. Det gör man genom att skapa opinion, sprida och förmedla kunskap om byggnadsvård, beprövad byggnadsteknik och hållbart byggande.

Dela "Gamla Lidingöbron unik"

Kommentarer

Filipe Balestra 2018-11-21 09:32

Tack Göran. Jag håller med.

paul matell 2018-11-21 09:29

Bilden på den gamla smala bron ser ut att passa utmärkt för trafikanter med maxhastighet 15 km/timme, dvs inga mopeder eller bråttomcyklar.

På den nya spårbron tillåts fordon som kör 20-70 km/h inkluderande mopedbilar och trafikförsäkrade elcyklister. Utbukningarna behålls som servicedepå för att öka trafiksäkerheten.

Stora bron skyltas 80 km/h som är gängse hastighet idag för bussar, yrkesfordon och privatbilister.

Nu hoppas jag att några lokalpolitiker vågar ta ett steg in i framtiden när allt fler små elbilar kommer att innebära ökade risker med bara två broar.

Henry Duhs 2018-11-21 09:23

Lidingöbron är unik och bör bevaras.

Är någon intresserad av att överta bron och ansvara för dess framtid, bör detta alternativ naturligtvis övervägas.

Broklaffen bör dock ersättas och göras öppningsbar, vilket inte är något större problem om en ny broklaff i aluminium kommer på plats som är hydraulreglerad. En ny klaff behöver endast anpassas för gång- och cykeltrafik, inte för vikten av fullastade godståg.

I Shropshire, England, finns Iron Bridge, som korsar floden Severn som alltjämt står kvar. Den invigdes år 1781. Googla gärna. Det var den första större järnbron av sitt slag i världen och idag ett minne över såväl broteknik och den industriella revolutionen som här hade sin vagga. Idag är den en berömd sevärdhet och lockar många besökare.

Göran Henckel 2018-11-20 20:37

Varför finns det ingen god smak längre? Varför kan vi inte vara stolta och vårda allt det vackra som tidigare generationer har skapat? En bro som denna skulle vara ekonomiskt omöjligt att bygga idag och troligtvis även hantverksmässigt svårt att genomföra.

Kommentera

Fler artiklar från Stadsplanering

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Annonser från Google