torsdag 7 april 2016 00:01
MERKOSTNAD NÄSTAN EN MILJARD. Oavsett om Spårväg City dras genom Värtan förbi färjeterminalerna eller ej kommer Lidingöbanan ha en hållplats i Ropsten. Även om tunnelbanan dras till Lidingö centrum eller Lidingöbanan får sin slutstation i Lidingö centrum, kommer stationsbyggnaden för spårvagnen att rivas långt tidigare, för att ge plats för bostäder.
Lidingösidan skrev den 2 december 2015 om att byggföretaget Wallenstam fått en tidig markreservation på 65.000 kvm för 200 bostäder, kontor och butiker vid Lidingöbrons fäste i Ropsten, på ett långsmalt området direkt norr om Lidingöbron, ungefär där Gamla Lidingöbron nu ligger.
I och med att Lidingöbanans ändhållplats därmed flyttas får resenärerna längre gångväg för att ta sig till tunnelbanan. Lösningen är inte "modell Alvik", alltså spårvagn och tunnelbana på samma plan så man bara tar några steg över perrongen för byte. Nej, förslaget från Stockholms stad är att spårvagnen ska stanna på markplanet, där bussarna finns. Resenärerna måste alltså ner eller upp för rulltrapporna och gå ett extra antal meter jämfört med nu.
Ledamoten i Lidingös tekniska nämnd, Göran Tegnér (L), har analyserat hur mycket extra tid trafikanterna behöver för att nå spårvagn respektive tunnelbana med den nya placeringen och vad detta kostar samhällsekonomiskt.
- Förslaget från Stockholms stad innebär att avståndet mellan Lidingöbanans och tunnelbanans plattformar hamnar på ett gångavstånd av cirka 300 meter jämfört med dagens 60 meter. Om och när Spårväg City eventuellt byggs kommer Lidingöbanans hållplats hamna på ett avstånd av 150 meter. Det är fortfarande 2,5 gånger längre gångavstånd än idag. Och utan Spårväg City blir detta en förlängning av gångavståndet med 240 meter, säger Göran Tegnér.
- Gångtiden för en daglig pendlare ökar då från en arbetsdag (8 timmar) till en arbetsvecka (40 timmar) per år utan Spårväg City. Med Spårväg City blir det en halv arbetsvecka per år. Och, vilket är ännu värre, för varje 100 meter i längre gångavstånd beräknas kollektivresandet minska med 3 procent. Detta är helt oacceptabelt för oss på Lidingö, anser vi liberaler.
- En samhällsekonomisk kalkyl jag gjort visar att detta ökade gångavstånd ökar nuvärdet av restiden med i det närmaste en miljard kronor (946 miljoner kronor). Denna merkostnad visar hur stor investering som borde kunna motiveras för att undvika detta förlängda gångavstånd.
- Stockholm hävdar att Lidingö stads och Stockholms stads tjänstemän har träffats regelbundet och stämt av planeringen. Det tror jag säkert. Men jag undrar på vilket sätt våra kära tjänstemän har tillvaratagit Lidingös kollektivtrafikresenärers intressen i denna planering? En planeringsmiss, eller vad? Det frågar en mycket irriterad Göran Tegnér.
Se även Göran Tegnérs kommentar här nedan från 7 april klockan 16.58.
Lars H Ericsson, ordf. i Lidingöpartiet 2016-04-26 12:28
Katarina Palmstierna, Ordförande Företagarna på Lidingö och talesperson för Lidingö Näringsliv 2016-04-10 09:34
Anders Jensson 2016-04-09 16:04
Karin Wallgren 2016-04-08 21:02
Anders Jensson 2016-04-08 17:07
Karin Wallgren 2016-04-08 13:00
Birgitta Olsen 2016-04-08 07:26
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2016-04-08 00:58
Göran Tegnér 2016-04-07 18:08
Göran Tegnér 2016-04-07 16:58
Christer Mohlin (Centerpartiet Lidingö) 2016-04-07 16:40
Karl Nenzén 2016-04-07 10:05
Henrik Åkermark 2016-04-07 10:01
Katarina Palmstierna, Ordförande Företagarna Lidingö och talesperson för Lidingö Näringsliv 2016-04-07 09:25
Anders Ringqvist 2016-04-07 09:05
Patrik Buddgård (C) 2016-04-07 07:57
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google