torsdag 17 december 2015 23:45
Under torsdagen kom den länge emotsedda domen från Mark- och miljödomstolen angående den planerade Lilla Lidingöbrons placering och seglingsfria höjd, liksom tillståndet att riva Gamla Lidingöbron. Domstolen går Lidingö stad tillmötes på alla punkter.
Slutklämmen i den 50-sidiga domen lyder: Mark- och miljödomstolen finner att utredningen inte ger stöd för att utförandet av bron med den planerade segelfria höjden försvårar annan verksamhet, som i framtiden kan antas beröra vattenområdet, och som främjar allmänna eller enskilda ändamål av vikt. Det finns därmed inte något hinder mot den planerade segelfria höjden på grund av 11 kap. 7 § miljöbalken.
Invändningar har under remisstiden kommit från Transportstyrelsen, Miljö- och stadsbyggnadsnämnden i Lidingö kommun, Lidingö Segelsällskap, Saltsjön–Mälarens Båtförbund, Svenska Båtunionen och Södra Roslagens Båtförbund mot att ge tillstånd till en bro med så låg seglingshöjd vilket begränsar sjöfartens framkomlighet och påverkar fritidsbåtar i form av ökad restid.
Mark- och miljödomstolen konstaterar dock att det inte är allmän farled på den plats där den nya bron ska uppföras och att den gamla bron inte varit öppningsbar sedan år 2004. Men det kommer även i fortsättningen vara möjligt att ta sig till skärgården eller Mälaren genom att runda Lidingö, skriver domstolen.
Kommunen å sin sida förnekar inte att den nya bron medför ett hinder för sjöfart med båtar som kräver en segelfri höjd om 5,6 meter eller mer, men att det går att segla runt Lidingö varför sjöfarten kan fortgå på samma sätt som under de år som klaffen på Gamla Lidingöbron varit låst i nedfällt läge.
Läs mer om bron på denna länk.
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google