fredag 12 oktober 2018 11:39
URBAN NOUVEAU. Igår lämnande företaget Urban Nouveau AB in en begäran om överprövning av Lidingö stads kommunstryrelses beslut om att anta det anbud som företaget Implenia Sverige AB lämnat. Kommunstyrelsens beslut togs den 1 oktober 2018, se denna länk. Lidingösidan återger här nedan hela begäran om överprövning.
- o - o - o -
Ansökan om överprövning till förvaltningsrätten i Stockholm
Urban Nouveau AB (leverantören) anser att den upphandlande myndigheten Lidingö stad har gjort fel i sin upphandling av entreprenör för byggnation av Lilla Lidingöbron (KS/2016:199), (upphandlingen) och yrkar att den ska göras om.
Bakgrund och grunder:
- Den 1 oktober 2018 meddelade Lidingö stads kommunstyrelse sitt tilldelningsbeslut gällande uppdrag för rivning av Gamla Lidingöbron och byggnation av Lilla Lidingöbron.
- Leverantören har presenterat ett förslag för Lidingö stad som löser samtliga funktionsmässiga och tekniska krav till ett lägre pris än det upphandlade alternativet. Leverantörens förslag innebär dessutom att Gamla Lidingöbron från 1925 bevaras och utvecklas.
- Leverantören har informerat och uppmanat den upphandlande myndigheten om de möjligheter som ges enligt LOU att ta hänsyn till innovationer samt unika tekniska och konstnärliga lösningar för förbindelsen mellan Stockholm och Lidingö. En sådan lösning skulle ta tillvara de viktiga kulturhistoriska värden för staden och samhället som förbisetts i den nu pågående upphandlingsprocessen.
- Leverantören har lidit skada till följd av upphandlingsdokumentens snäva utformning som blockerat alternativa och innovativa lösningar och som konkret har hindrat leverantören, med det välrenommerade anläggningsföretaget Serneke som entreprenör, från att delta i upphandlingen.
- Leverantören har sedan 2011 vid flera tillfällen presenterat sitt förslag för utveckling av Gamla Lidingöbron istället för rivning, till Lidingö stads politiska ledning. Genomgående har förslaget fått positiv respons som motiverat leverantören att fortsätta sitt arbete.
- Gamla Lidingöbron bedöms ha höga kulturhistoriska värden sett ur ett lokalt, regionalt och nationellt perspektiv. Sett ur ett åldersperspektiv blir Gamla Lidingöbron mer sällsynt och därför mer värdefull för varje år som går. Bron har ett samhällshistoriskt värde och är en mycket välbevarad tidstypisk 1920-talsbro med ett högt upplevelsevärde och skönhetsvärde (Kulturhistorisk värdebeskrivning Gamla Lidingöbron, AIX, 2011-12-28.)
- 2012 beslutades i kommunfullmäktige i Lidingö stad att en ny bro skulle byggas och att Gamla Lidingöbron skulle rivas. Not: Det tog endast 3 vardagar från informationskvällen torsdag den 18 oktober 2012 - där medborgare och politiker fick ta del av presentationen om rivning och ny bro - till beslutet i tekniska nämnden som togs tisdag den 23 oktober. Den 24 oktober togs beslut i kommunstyrelsen och den 26 november i kommunfullmäktige. Alternativa förslag som innebar att bron skulle kunna bevaras förkastades under informationsmötet.
- Den 5 december 2016 presenterade leverantören sitt förslag för kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman och kommunalråden Hans Barje och Birgitta Sköld. Förslagetet innehöll bostäder och en park på Gamla Lidingöbron samt en lösning för Lidingöbanan, cykel och moped under Lidingöbron. Mötet hölls på engelska och Anna avslutade mötet med orden: "Knight Achitects are out!" och "we want to meet your partners". En muntlig överenskommelse gjordes med Anna om att träffas efter årsskiftet 2017 för ett tekniskt möte tillsammans med leverantörens partners.
- Under januari 2017 fortsatte leverantören sitt arbete tillsammans med två av världens främsta ingenjörer och broexperter Cecil Balmond & Adão da Fonseca som bekräftade att leverantörens förslag för Gamla Lidingöbron och Lidingöbron är genomförbart.
- I mars 2017 återkom Anna Rheyneuclaudes Kihlman och bad leverantören att avvakta det utlovade mötet i väntan på den trafikutredning som lanserades kort efter mötet i december 2016.
- I oktober 2017 offentliggjorde Anna Rheyneuclaudes Kihlman sin avgång som kommunstyrelsens ordförande. Kort därefter träffade leverantören hennes efterträdare Daniel Källenfors. Daniel gillade leverantörens förslag och meddelar via sms efter mötet: "det blir upp till er att göra detta trovärdigt".
- I december 2017 lanserade Lidingö stad upphandlingen för rivning av Gamla Lidingöbron och uppförande av Lilla Lidingöbron.
- I slutet av 2017 inspekterade leverantörens broexpert, Antonio Adão da Fonseca, med 45 års yrkeserfarenhet, Gamla Lidingöbron från båt tillsammans med leverantören. Samtliga rapporter och ritningar om Gamla Lidingöbron översattes och Balmond & Adãos team gick igenom dessa. Balmond & Adão såg ingen anledning till att bron måste rivas.
- Den 12 september 2018 presenterade leverantören tillsammans med sina projektpartners ett fullständigt kostnadsberäknat förslag till Daniel Källenfors, Hans Barje och Jan Werner, Lidingö stads projektledare för Lilla Lidingöbron. Under mötet presenterades också den förstudie som Brandskyddslaget och Iterio tagit fram avseende brandskydd, riskhantering, tillgänglighet och stigande vattennivåer. Förstudien identifierar projektets utmaningar och presenterar lösningar på dessa. Entreprenören Serneke presenterade tidplanen som visade att en fullt fungerande lösning för Lidingöbanan, cykel, moped och fotgängare kan levereras 5 månader tidigare, jämfört med Lidingö stads tidplan för Lilla Lidingöbron.
- Kommunstyrelseordföranden lovade att återkomma med sitt beslut inom 14 dagar. Leverantören meddelade att projektteamet kunde svara på samtliga tekniska, juridiska och ekonomiska frågor som Lidingö stad hade gällande förslaget. Efter fyra vardagar meddelade Daniel Källenfors att förslagets "risker och förseningar" överväger fördelarna jämfört med den pågående upphandlingsprocessen.
- Leverantören bad Daniel specificera de "risker och förseningar" som avsågs för att kunna eliminera dessa.
- Den 1 oktober 2018 tilldelade kommunstyrelsen Implenia Sverige AB uppdraget att riva Gamla Lidingöbron och bygga Lilla Lidingöbron.
Sammanfattning:
Leverantören gör gällande att Lidingö stad genom sitt agerande har brutit mot LOU på ett sätt som innebär att leverantören lider, eller riskerar att lida, skada. De aktuella felaktigheterna har påverkat det konkurrensuppsökande skedet av upphandlingen. Förutsättningarna föreligger därmed för att förvaltningsrätten ska bifalla leverantören talan och besluta att upphandlingen ska göras om.
Karin Wallgren 2018-10-15 11:57
Anders Bergstedt 2018-10-15 07:13
Annika Lundvall 2018-10-14 22:52
Anders Bergstedt 2018-10-12 23:02
Birgitta Olsen 2018-10-12 13:55
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google