måndag 22 oktober 2012 00:01
Till det öppna informationsmötet om Gamla Lidingöbron, som hölls i torsdags i Lidingö stadshus sessionssal, kom nästan 100 engagerade och intresserade lidingöbor. Tekniska förvaltningen arrangerade mötet och experter på broar från konsultföretag var inbjudna å alla frågande kunde få korrekta svar.
Först gavs samma presentation som Lidingös politiker fått en timme tidigare. Det visades bilder på hur rostangreppen påverkat bron samt ekonomiska uträkningar och kalkyler.
– Politikerna ska besluta nästa vecka hur de ska göra, sa tekniska chefen Pernilla Dufström. Vill de bygga ny bro eller renovera den gamla? Förfrågningsunderlaget måste skickas ut i november till olika företag för att hinna åtgärda bron under SL:s avstängning av Lidingöbanan, mellan sommaren 2013 och årsskiftet 2014/15. Det är därför som processen måste skyndas på.
Tore Lundmark från konsultföretaget Ramböll gav sedan en beskrivning av brons konstruktion, tillsammans med bilder som visade rostangreppen.
– Det troliga är att bron aldrig målades mellan 1924 och 1986, vilket är en förklaring till skadornas omfattning. På många ställen är det helt omöjligt att ens komma åt att måla och från brostöd nummer 9 (räknat från Ropstenssidan) är det så dåligt att det inte är någon idé att ens reparera.
– Den karaktäristiska bågen på bron är inte så rostig, men på många ställen är det för långt mellan nitarna som håller ihop stålet. Avstånden har inneburit att rosten fått möjlighet att sätta sig.
Efter att Britt-Marie Jacobsson från Faveo Projektledning AB gått igenom olika ekonomiska kalkyler för renovering, respektive ny bro, kom allmänhetens frågor.
Magnus Holmgren ställde frågan om det är klokt att skynda på denna process. Finns det tid för invånarna att komma med synpunkter? Norra länken öppnas 2015 och då stängs även Björnäsvägen genom Lill-Jansskogen av. Bygg gärna en ny bro men vänta med beslutet till 2015 när vi sett hur trafikströmmarna förändras. Det är horribelt att fatta ett beslut nu.
På det svarade Pernilla Dufström att i processens tidsplan finns inlagt att man ska lyssna på medborgarnas synpunkter.
– Går Lidingös ekonomiska ansvar för Gamla Lidingöbron ut år 2016, var en fråga.
– Bron ägs i all framtid av Lidingö och staden har ansvaret för bron, blev svaret.
– Kan man dela upp ägandet av en ny bro med Stockholms stad? På det fanns inget svar.
Börje Gustavsson tyckte att man inte skulle reparera den befintliga bron.
– Det viktiga är vad som finns under bron. Kalkylera med fördyringar.
Magnus Key sa att de kalkyler som visats var väldigt detaljerade.
– Det gör mig misstänksam. Politikerna vet inte hur bron ska se ut men de vet vad den ska kosta. Jag känner oro inför det politiska beslutet.
På frågan vilken slags bro man tänkt sig svarade Pernilla Dufström:
– En helt vanlig bro, låg eller hög, spelar ingen roll. Den kostar runt 500 miljoner kronor oavsett höjd.
– Så det blir inte 800 miljoner då, frågade någon i publiken.
– Nej, blev det korta svaret. I de 500 miljonerna är 40 miljoner inräknade för breddningen av gång- och cykelbron till 6 meter.
På frågan varför man inte kalkylerar med två spår blev svaret att det är en fråga för SL att tala om vilken spårkapacitet man behöver.
– Vad händer om man skjuter upp beslutet i 1 – 2 år?
– Då kan man inte renovera när SL stänger av Lidingöbanan. I så fall får man renovera banan senare.
En person i publiken tyckte att Lidingö stad inte utnyttjat sin förhandlingsposition gentemot SL. Det kom inget svar på detta.
– Det går inte att avvakta med renoveringen. Om vi nu renoverar för 30 miljoner måste vi ha en ny bro 2020, sa Pernilla Dufström.
– Har brons öppningsbarhet, som Miljööverdomstolen sagt ska genomföras, påverkat beslutet i någon riktning?
– 30 miljoner ingår i en temporär renovering för att få fart på den gamla broklaffen. Vi har förlängt vår tidslimit flera gånger hos länsstyrelsen, sa Pernilla Dufström. Nu måste den vara öppningsbar 2014.
En ny tågbro måste även innefatta det estetiska. Kan man hitta den bro som lidingöborna vill ha, frågade publiken. Den nya bron måste harmoniera med den stora bron.
– I planeringstiden på 2 – 3 år ingår att få fram en bro som tilltalar många, sa Tore Lundmark.
– En ny bro skulle kunna passa in med de förändringar som ska ske i Torsvik/Centrum-ombyggnaden. Men det kräver tid för utveckling, sa en publikröst. Och om Lidingöbanan ska gå via Centrum kan bron vara hög med stigning redan från Ropsten.
– Hur mycket bro ingår i de 500 miljonerna? Anslutningslägen på bägge sidor t.ex.?
– Den nya bron ska ansluta på samma ställen som nu, sa Tore Lundmark.
– Kan man inte göra en stålkonstruktion som tillägg utmed ena sidan av den nuvarande bron så gång- och cykeltrafik kan gå där? Då skulle man enbart behöva bygga en bro för tågtrafik.
– Det kräver i så fall extra förstärkningar eftersom den nuvarande bron knappast håller för, sa Tore Lundmark.
Avslutningsvis tyckte en person i publiken att:
– Det verkar förhastat att fatta detta beslut redan nu. Tänk till en gång extra, det här är en stor sak.
På onsdag den 24 oktober beslutar kommunstyrelsen hur man går vidare i brofrågan och den 26-27 november beslutar kommunfullmäktige.
Den som vill höra och se hela debatten i sin helhet kan gå in på Lidingö stads hemsida och klicka på denna länk.
Paul Lindquist 2012-10-28 00:26
Käppala-cyklisten 2012-10-27 09:13
Karin 2012-10-27 08:11
Daniel 2012-10-26 19:55
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google