Väder Lidingö

Lidingö tisdag 24 november 2020 v. 48

Senaste kommentaren - Se fler

Jennie Lindahl 9 okt 08:17 om Finns det endast 57 hjärtstartare på Lidingö?

Stockholm: Det öppnar för möjligheter vid Ropsten

torsdag 24 september 2015 23:02

När Stockholms stads kommunstyrelse igår onsdag sammanträdde, presenterades stadens svar till Sverigeförhandlingen. Svaret var undertecknat av finansborgarrådet Karin Wanngård (S). I svaret kan man läsa att "fokus har varit att se vilka spårbundna kollektivtrafikutbyggander som genererar störst nytta och som möjliggör ett utökat bostadsbyggande i staden". Man betonar också att Sverigeförhandlingen varit tydlig med, att det man i första hand vill gå vidare med, handlar om utbyggnad av tunnelbanan.

Stockholms stad vill hellre se bostäder och affärslokaler i Ropsten än cykelställ, bilparkeringar och bussar.Stockholms stad vill hellre se bostäder och affärslokaler i Ropsten än cykelställ, bilparkeringar och bussar.
Stockholm beskriver ett antal olika tunnelbanelösningar som kan vara aktuella förstaden. Intressant för Lidingö är man även nämner en tunnelbanedragning från Ropsten till Lidingö som något positivt för staden. Man citerar det som Lidingö stad skrivit i sitt svar till Sverigeförhandlingen se Lidingösidan 4 september och instämmer i Lidingös uppfattning att det kan byggas fler bostäder och kommersiella ytor i Ropstensområdet om bussterminalen flyttas till Lidingö.

I en egen kommentar skriver Stockholms stad: Inga samhällsekonomiska bedömningar har i nuläget gjorts för denna sträckning. Utbyggnaden är ändå intressant för staden då det skapar möjligheter till förbättringar av stadsutvecklingen vid Ropsten samt förbättrar kollektivtrafikresandet till och från Lidingö.

Om det funnit tidigare låsningar mellan Lidingö och Stockholm vad gäller Ropsten så är dessa nu ett minne blott.

De här spårinfrastrukturobjekten anser Stockholm vara de mest intressanta och gynnsamma för staden att gå in i fortsatt förhandling om:
• utbyggnad av tunnelbanan mellan Hagsätra/Älvsjö och Fridhemsplan
• utbyggnad av en västlig tunnelbana mellan Alvik och Vällingby via Bromma flygplats
• förlängning av tunnelbanan från Ropsten till Lidingö
• förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby
samt:
• ny pendeltågsstation vid Högdalen/Rågsved
• förlängning av Roslagsbanan till City/Odenplan

Så här kunde det sett ut år 2000 om Dennisöverenskommelsen hade gått igenom.Så här kunde det sett ut år 2000 om Dennisöverenskommelsen hade gått igenom.

Det som också sägs i svaret till Sverigeförhandlingen är att en östlig förbindelse finns med på dagordningen. Den, som tidigare gick under namnet Österleden, har nu utretts av Trafikverket. Imars 2015 lämnades en preliminär rapport till Sverigeförhandlingen. Länk till denna rapport finns här. En östlig förbindelse kan komma att anslutas till Norra länken, vid Ropsten. Vissa förberedelser finns redan gjorda i Norra länken för en sammankoppling.

Dela Stockholm: Det öppnar för möjligheter vid Ropsten

Kommentarer

Karin Wallgren 2015-09-25 10:06

Vilket schrakrande. Det börjar bli tröttsamt med alla turer hit och dit och nu sist Sverigeförhandlingen.
Hur många invånare önskar en tunnelbana till Lidingö egentligen? Här har vi länge varit förskonade från en tunnelbana och gissar jag, det stora flertalet vill nog ha det så även i fortsättningen. Vid det här laget skulle Lidingöbanan ha varit i gång; raka vägen till Ropsten (och verkligen inte via centrum!). Räcker det inte med att en spårvagnsdepå har byggts vid Aga ska Lidingö nu återigen ha en bussterminal på ön? Ska alla beslut nu fattas över lidingöbornas huvuden?

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google