söndag 9 september 2012 00:02
Är detta framtidens melodi för Lidingöbanan - många ståplatser men få sittplatser? Arkivbild från Alstoms provkörning med en vagn på spåret år 2007.
SL planerar att köpa in fel sorts vagnar till Lidingöbanan med alldeles för få sittplatser. Det säger Göran Tegnér, FP, vice ordförande i tekniska nämnden på Lidingö till Lidingösidan.
– Istället för att köra med två parkopplade 30-meters förortsvagnar planerar man istället att köra med en 40-meters innerstadsvagn, som har högst 80 sittplatser per vagn. I så fall kommer ungefär 60 procent av resenärerna behöva stå under resan.
Göran Tegnér är trafikanalytiker men han är också känd trafikdebattör, folkpartist och vice ordförande i tekniska nämnden på Lidingö. Om det är någon som kan siffrorna för Lidingös trafikflöden på både vägar och Lidingöbanan så är det Göran Tegnér. Nu har han uppmärksammat att SL, i samband med Lidingöbanans renovering, planerar att köpa in alldeles fel typ av vagnar.
– SL planerar att köpa in fel sorts vagnar till Lidingöbanan, med alldeles för få sittplatser. Idag kör SL trevagnarståg med många, men trånga, sittplatser var 10:e minut. I framtiden planerar SL att köra 5-minuterstrafik till AGA. Nu planerar SL att köpa in innerstadsvagnar till Lidingöbanan med nästan bara hälften så många sittplatser som idag, räknat per spårvägståg och med 5 minuters turtäthet.
– År 2030, med Spårväg City, Dalénum och Lidingö Centrum utbyggt, beräknas sex av tio resenärer att få stå om SL fullföljer sina planer, vilket är helt oacceptabelt.
– SL ska skaffa nya och tysta vagnar till Lidingöbanan, och banan ska även rustas upp med dubbelspår och tillgänglighetsanpassade plattformar. Och Lidingö stad bekostar en av de nya vagnarna. SL planerar att trafikera banan var 5:e minut i rusningstid från AGA. Allt detta är bra.
– Men SL planerar, enligt obekräftade men tillförlitliga uppgifter, att dra ned på anskaffningen av nya spårvagnar. Idag erbjuder SL, med de gamla 1950-talsvagnarna 864 stycken (trånga) sittplatser per timme som mest, med ett tåg var 10:e minut. Om dessa gamla tåg skulle köras var 5:e minut skulle det rymmas dubbelt så många, eller 1.690 sittplatser per timme och riktning.
– I stället för att skapa ett modernt spårvagnståg med två parkopplade 30-meters förortsvagnar med 1.848 sittplatser (d.v.s. 9 procents kapacitetsökning) lär SL nu planera för ett tåg med en 40-meters innerstadsvagn, med som mest endast 80 sittplatser per vagn. Då ryms bara 960 sittande per timme och riktning. Detta är 44 procent lägre sittplatskapacitet jämfört med idag, vilket är helt oacceptabelt.
– Bedömningar av resandet utmed Lidingöbanan för år 2030 uppgår till 2.365 resenärer i den mest belastade timmen på morgonen. Detta betyder att i genomsnitt kommer 6 av 10 resenärer att behöva stå under en 15-minutersresa. Även de tidigare utlovade dubbelspårsutbyggnaderna håller på att bantas bort p.g.a. SL:s senaste besparingskrav.
– Lidingöbanans upprustning riskerar med andra ord att schabblas bort och bli ett dyrköpt fiasko! Hur kan SL tro att man ska kunna attrahera bilister att börja resa kollektivt om man erbjuder cirka 60 procent av resenärerna ståplatser år 2030, säger en mycket undrande Göran Tegnér.
Dagens Lidingöbana har relativt många, men trånga, sittplatser. Arkivbild
Karin 2013-04-08 11:08
Käppala-cyklisten 2013-04-07 19:18
Göran Tegnér 2013-04-07 16:14
Käppala-cyklisten 2013-04-06 11:02
Paul 2012-09-17 14:57
Karin 2012-09-16 11:50
Karin 2012-09-15 08:43
Karin 2012-09-14 18:56
Henrik Schütz 2012-09-14 17:28
Käppala-cyklisten 2012-09-14 17:11
Karin 2012-09-14 09:27
Jacob 2012-09-14 00:57
MWE 2012-09-12 11:52
Henrik Schütz 2012-09-12 11:33
Paul 2012-09-11 10:56
Daniel 2012-09-10 10:05
Anders 2012-09-09 13:10
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google