Väder Lidingö

Lidingö fredag 20 september 2019 v. 38

Senaste kommentaren - Se fler

Ulrika Rendle 13 sep 13:16 om ”Så Gott som Nytt” flyttar

Timglashållplats eller farthinder

tisdag 24 oktober 2017 21:12

NÄSET. Vid måndagens sammanträde i kommunfullmäktige behandlades Centerpartiets interpellation om trafiken på Näset. Ärendet "Återställande för bättre trafik- och parkeringssituation på Näset" blev kvällens i särklass längsta, 48 minuter. Centern ville att allt skulle återställas som det var tidigare, medan majoriteten tryckte starkt på att syftet var inte att försvåra för bilisterna utan att skapa "säkra skolvägar". Centerns Patrik Buddgård ville att staden skulle ha en dialog med de boende och var inte nöjd med den nuvarande envägskommunikationen.

Patrik Buddgård, Centerpartiet. ArkivbildPatrik Buddgård, Centerpartiet. Arkivbild
Under 2016 började teknikförvaltningen på Lidingö genomföra en del av trafikplanen som beslutades två år tidigare. Då byggdes, och revs, den mycket omtalade snabbcykelbanan på Norra Kungsvägen. Utmed Källängsvägen breddades den västra trottoaren och skapades en dubbelriktad cykelbana, liksom en s.k. timglashållplats för bussen utanför Källängens skola. Ett antal parkeringsplatser försvann vid breddningen, troligen 32 stycken (det finns olika uppfattningar), andra p-platser fick förkortad tid och nya skapades mellan klockan 16 och 07. Allt finns att läsa på denna länk, Lidingösidan 5 juli 2017.

I juni i år överlämnades 995 namnunderskrifter från boende på Näset om att göra något åt den nya situationen, se Lidingösidan 1 juni 2017. Centerpartiet tog ett s.k. nämndinitiativ för att återställa parkeringsplatserna.

Under måndagens debatt var det Patrik Buddgård (C) som försökte förklara för majoritetens Christer Åkerhielm (M) att antalet fysiska parkeringsplatser faktiskt minskat, att om man flyttat sin bil från "nattparkeringen" till någon annan parkering senast klockan 07, för att sedan ta cykeln till jobbet, ja då tog man istället bilen hela vägen, och om man måste sitta och vänta på att bussen står vid timglashållplatsen för att släppa av och på passagerare då blir man som bilist irriterad, och irriterade bilister vill vi inte ha. Kort sagt, sa Buddgård, vill vi att staden måste lyssna på de boende, återställa parkeringsplatserna och återställa busshållplatsen. Och varför lyssnade inte staden på de boende, då hade man kunnat nöjt sig med olika farthinder istället för allt som nu gjordes. Vi vill att allt återställs.

Christer Åkerhielm svarade att det handlar om olika gruppers prioriteringar. Kostnaden för ombyggnaden är just nu att ett antal bilister får gå lite längre till sina bilar, plus att det rör sig om en avvägning av trafikmiljön. Men kan vi göra något bättre så är vi idel öra. Det finns egentligen ingen motsats, men om vi tar bort den säkra miljön som nu finns, hur många föräldrar får vi då som står utanför skolorna som trafikpoliser? Vi har inte kommunicerat förändringarna så bra, formellt har vi inte varit ute på Lidingösidan, men det ska vi ändra på. Vi har anställt en kommunikatör för att bli bättre. Timglashållplatsen är bra och "blåljusfolket" säger att det kommer fungera vid utryckning.

Hans Grundell (LP) sa att bakgrunden är trafikplanen från 2014, vad gällde cykelbanan. Vi ville ha "säkra skolvägar" och stopptiden vid timglashållplatsen är i snitt 30 sekunder, lika långt som vid trafikljus. Nu har vi en säker busshållplats. Centerpartiet ifrågasätter detta med timglashållplatserna utan saklig grund.

Carl-Johan Schiller (KD) sa att det kostar lika mycket att återställa som att bygga som Centern vill, och tillade att majoriteten nu ska ta fram en ny trafikpolitik.

Lars H Eriksson (LP) påpekade att "den goda kommunen har inskränkt bilisternas möjlighet att köra om bussarna utanför skolan" och påminde om att "i USA har skolbussarna stoppskyltar och då måsta alla bilister stanna vid varje busshållplats".

Tor von Sydow (C) ställde frågan vad det kostat totalt. Fartgupp hade räckt istället för allt detta. "Hur kan 32 borttagna parkeringsplatser öka säkerheten? De cyklister som kommer nerför backen håller en väldigt hög fart vilket är mycket osäkert för gående. Det här är ett av de mest idiotiska besluten av tekniska som tagits".

Sofia Barthelson (M) påpekade att de flesta skolbarn som kommer med bussen är från Rudboda och Elfvik, de kliver alltså av på den sida av vägen där skolan inte ligger. Sedan ska de över vägen. Det inträffar för många incidenter hela tiden vid våra skolor för att barnen ska kunna ta sig till och från skolan på ett säkert sätt. Det är därför bättre att bilisterna får vänta en stund än att barnen blir påkörda.

Hans Barje (M) hoppas att tekniska nämnden efter denna debatt kunde komma överens om hur man går vidare. 690 barn går till skolan varje dag. Nämnden måste enas om vad som är bra för "säkra skolvägar".

Patrik Buddgård avslutade med att trafiksäkerhet är oerhört viktigt för C. "Vi vill se trafiksäkerhetsåtgärder som inte ger irriterade bilister". Och därmed var interpellationen behandlad. En halvtimme senare slog ordföranden klubban i borde och mötet avslutades.

Dela Timglashållplats eller farthinder

Kommentarer

Staffan Lagerin 2017-10-27 19:20

Jag slutar inte att förundras över hur många som anser att det är deras "rätt" att få parkeringsplats av Lidingö Stad.
Såväl villor, bostadsrätter som hyresrätter måste väl ordna med sina egna extra tillbehör som förråd, soprum och cykelrum - likväl parkeringsplats.
Det kan väl inte vara en rättighet att få en plats för bilen bara för att det finns en väg.
Vägen är väl till för transport.
Inte något man förvarar sitt personliga gods på.

Filip Svartengren 2017-10-27 10:27

När köerna på mornarna sträcker sig till torget och bussarna står på kö dvs linjerna 203 och 238 så blir det inte några 30 sec. stopp, dessutom vintertid med krånglande dörrar samt många påstigande vid skolan in mot stan så blir det problem, dessutom kommer bilar från Furunäsvägen och skall svänga ut i korsningen på Källängsvägen, vilket är en mycket trång sväng mellan höga trottoarkanter. Det här har skapat en trafikmiljö som snarare har ökat riskerna med skolbarn som springer kors och tvärs mellan bilar och bussar.

Att komma till Näset med brandbilar är inte så stort problem och frågar man en brandmästare om detta så är det inga problem, fråga en ambulansförare om samma sak så får man nog ett annat svar.

Parkeringsmöjligheterna har beskurits och är man på Näset vid 23-tiden så är det utsålt.

Mikael Olofsson 2017-10-26 14:32

Robert Johansson: Kan bara hålla med.

På Kottlavägen vid Skärsätra KUNDE det ju bara inte hända att kön blev så lång pga timglashållplatsen att den sträckte sig ända till, och över, järnvägsövergången. Det tog väl EN vecka eller något innan det inträffade.

Sen säger vissa att en del dessutom försöker köra ikapp tiden de förlorat bakom bussen eller för att hinna före den.

Robert Johansson 2017-10-25 21:38

Hans Grundell må tycka att snitttiden på 30 sekunder inte är mycket för en ambulans att vänta. Att mäta ett snitt är inte relevant. Större delen av dagen är det lågtrafik och antalet busspasagerare som stiger på och kliver av är lågt och stoppen blir mycket korta. I rusningstrafik så är det många som ska kliva av eller på och stoppen blir då ofta mycket längre än 30 sekunder. Det kan handla om stopp på flera minuter på morgonen. Eftersom de föräldrar som skjutsar barn till Källängens skola har lärt sig att de kan få vänta riktigt länge om de hamnar bakom en buss har antalet vansinnesutkörningar från skolans parkering ökat dramatiskt. Siktas en buss på väg ner för källängsvägen så gasas det friskt för att hinna före och ibland handlar det om någon decimeters marginal från kollision med bussen. Min bedömning är att antalet farliga trafiksituationer har ökat kraftigt sedan ombyggnaden.

Brända skattepengar, sämre parkeringsmöjligheter, sämre trafiksäkerhet och ökad risk för försening för utryckningsfordon. Snyggt jobbat.

Robert Johansson 2017-10-25 21:23

Det är fascinerande att Christer inte förstår att frågan om kostnaden handlar om kronor och ören och inte antalet steg bilisterna får ta. Lever han i tron att stadens entreprenör gjorde arbetet gratis? Räknar han det inte som kostnad eftersom det enbart var skattepengar som förbrukades?

Olle Wademark 2017-10-25 14:05

Man häpnar ånyo över Tekniska nämndens ordförande: "Kostnaden för ombyggnaden är just nu att ett antal bilister får gå lite längre till sina bilar ... "
Jag förstår att om man lever i villfarelsen att man alltid tar bilen till jobbet är det så. Problemet är för oss som inte vill ta bilen utan kunna låta den stå.

Snälla Politiker förstå att er uppgift är att se till att invånarna trivs, inte att de skall känna sig frustrerade över att ni fattar beslut som bara är till för att jävlas med de boende. Om ni fortsätter att envisas med att se till att försvåra för de som försöker ta sig någonstans istället för att underlätta, vart tror ni det slutar då?

Nej, se istället till att det går smidigare för de som vill ta sig till jobbet och se framförallt till att det sker utan att man skall behöva inleda dagen med att flytta bilen.

Mikael Olofsson 2017-10-25 12:40

Att timglashållplatserna "fungerar" vid utryckning är ju kvalificerat skitsnack. Det tog väl inte ens 2 veckor förrän en ambulans sågs stående väntande på bussen (minns inte om den bara stannat, var trasig eller om det var pga halka). Hur det gick med pat är okänt men vi får väl hoppas att ambulansen inte var på väg till ett hjärtstillestånd.

Kerstin Norberg 2017-10-25 10:08

Påhittet med att göra den stora p-platsen ovanför Källängstorget till en "centrumparkering" med 2-timmarsparkering och p-skiva har medfört att parkeringen står tom till stora delar varje vardag. Christer Åkerhielm & Co på kommunen har tydligen fått för sig att det är en stor centrumanläggning här på Näset med massor av butiker i stil med Lidingö centrum eller att hemtjänstpersonal ställer bilen där och sedan går långa sträckor till sina klienter. Glöm det! Vad som händer är i stället att folk som bor i området berövas möjligheten att ställa bilen där mellan kl 8 och 20. Om de kommer hem från jobbet kl. 17 och parkerar där måste de efter två timmar springa ut och flytta på bilen/p-skivan. Vettigt?

Stig Nyman 2017-10-25 03:04

All heder åt Tor von Sydow som noterat att 32 P-platser försvann. Christer Åkerhielms konstaterande att vissa bilister får gå lite längre för att komma till sina bilar är humor av rang. Öppen fråga , om man tar bort 32 P-platser, hur långt måste man då promenera för att återfinna dem ?

Marianne Alin 2017-10-24 22:14

Jag vill påpeka att skolbarnen som kommer med skolbussen från Rudboda och Elfvik, linje 282, stiger av vid hpl längs norra Kungsvägen och behöver INTE korsa någon väg.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google