Väder Lidingö

Lidingö torsdag 2 april 2020 v. 14

Senaste kommentaren - Se fler

Jan Jansson 13 jan 17:11 om Grönast på ön

Trängselskatt om man åker genom Stockholm

måndag 5 augusti 2013 00:01

Den rödmarkerade betalstationen på Lidingövägen flyttas närmare Hjorthagen under 2015. Exakta placeringar för de tre betalstationerna vid Lidingö är inte klara. Illustration: Finansdepartementet

Den rödmarkerade betalstationen på Lidingövägen flyttas närmare Hjorthagen under 2015. Exakta placeringar för de tre betalstationerna vid Lidingö är inte klara. Illustration: Finansdepartementet

Lidingöregeln avskaffas 2015. Lidingöbor och besökare på ön har sedan trängselskatten infördes i Stockholm 2007 kunnat köra genom huvudstaden, till och från riksvägnätet, utan att behöva betala trängselskatt. Förutsättningen har varit att passagen inte tagit längre tid än 30 minuter. När Norra länken blir helt klar hösten 2015 slopas Lidingöregeln. Men lidingöborna kan fortfarande nå riksvägnätet utan att behöva betala trängselskatt, om de kör via Norra länken. Åker de däremot genom Stockholm får de betala, allt enligt det förslag som Finansdepartementet tagit fram. Betalstationen på Lidingövägen, nära Ropsten, kommer att flyttas närmare Hjorthagen. Det är oklart om de två andra betalstationerna vid Ropsten ska ha samma placering som nu.

I dag behandlar Lidingös kommunstyrelse det förslag som Finansdepartementet givit bl.a. Lidingö stad möjlighet att yttra sig om. I sitt svar skriver kommunstyrelsen att Lidingö stad anser att det är avgörande för förtroendet för systemet och effektiviteten i trafiken, att invånare i Stockholms kranskommuner även i fortsättningen kan ta sig ut på riksvägnätet skattefritt och att detta måste gälla även på lång sikt.

Därmed kan resande till och från Lidingö även framöver få fri passage till det statliga vägnätet. Men eftersom de exakta placeringarna av betalstationerna inte finns angivna i Finansdepartementets skrivelse understryker Lidingö stad att betalstationen i Ropsten måste placeras på ett sådant sätt så att lidingöborna kan infartsparkera och hämta/lämna passagerare vid tunnelbanan utan att betala trängselskatt.

Förslaget innebär att sju nya betalningsstationer sätts upp vid infarterna till Stockholm samtidigt som fyra plockas bort. Riksdagen fattar beslut under hösten 2013 men beslutet träder inte i kraft förrän hela Norra länken öppnas under 2015. Den del av Norra länken som går mellan Värtan, Norrtull respektive Frescati blir, som Lidingösidan tidigare skrivit, klar redan under vintern 2014/2015, ett år tidigare än planerat vilket innebär att biltrafiken till och från Lidingö redan då kommer att flyta bättre.

Dela Trängselskatt om man åker genom Stockholm

Kommentarer

Bo 2013-08-08 10:49

Håller med dig Robert! Jag glömmer inte heller sveken!

Robert 2013-08-07 22:44

Vi har varit privilegierade länge på Lidingö jämfört med innerstadsborna i Stockholm som inte haft någon fri passage till riksvägnätet alltsedan t-avgifterna infördes. Jag har ur den aspekten svårt att förarga mig över de föreslagna nya reglerna. Däremot glömmer jag inte moderaternas löften om att det inte skulle bli några avgifter överhuvud taget om man bara vann valet, avvecklingen av värnskatt som aldrig blivit av samt beslutet om kommande skärpning av utjämningsskatten då jag väl står vid valurnan nästa år. Blir första gången i livet en blank valsedel slinker in i kuvertet för min del. Trist men är så eländigt trött på att bli lurad av falska löften i tid och otid så det får nog bli så.

John.Pedersen 2013-08-06 18:59

Om vi på ön ska till Täby. Men Norra Länken är avstängd på grund av olycka. Ska vi på Lidingö behöva betala T- Skatt då??? Dom har nu fixat så att Farligt Gods får åka i N-Länken! Tänk om en Tankbil förolyckas i Länken. Ja då talar vi inte om dagar i att fixa det som är skadat i N-Länken, utan veckor eller månader!!! Då får vi på ön bita i det sura Äpplet! Den här frågan måste komma fram!

John

Micke 2013-08-05 19:24

Ja där ser man. Finansdepartementet har sina fingrar i alla möjliga syltburkar (enligt Wikipedia).

Att man tillåter trafik till och från Lidingö via Norra Länken ser jag som en självklarhet snarare än något generöst – man kan ju inte stänga in en hel stad. De enda vägarna till och från Lidingö idag är ju just GENOM Sthlm eller Lill-jansskogen. Jag gissar att så snart Norra Länken är klar så lär man väl stänga Lill-jansskogen för genomfart. Även invånarna på/i Lidingö betalar faktiskt fordonsskatt och bör således ha rätt att nyttja vägnätet, speciellt eftersom vi inte har så mycket annat att välja på. Själv kan jag tycka att man borde ha löst det redan för ~30 år sedan med en bulldozer och skapat en 70-sträcka rakt genom Lill-jansskogen istället. Tror inte miljön där mår så mycket bättre av att alla puttrar i stillstående-30km/h.

Att sedan politikerna i bl a Sthlm själva åsamkat sig det kaos som är i stan beror ju på att man kört huvudet i sanden i några årtionden och förmodligen hoppats att trafiken skulle självdö eller något istället för att försöka få till en ringled eller liknande så att inte ALL trafik måste gå genom Sthlm istället för runt. Pricken över i:et måste väl ändå vara transporterna av flygbränsle som många år gått genom stan på bl a Valhallavägen… Då är det ju perfekt att kunna ta ut en avgift (trängselskatt) med miljön som slagträ. Rykten jag hört gör ju dessutom gällande att administrationen av detta system kostar VÄLDIGT mycket i drift. Det hade ju varit bra om pengarna istället kunna användas för att förbättra vägnätet som ju på sina håll är i så dåligt skick att en SUV med stora hjul och bra markfrigång faktiskt nästan är motiverat (nåja). Förutom bristen av en vettig kringfart. Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ngselskatt_i_Stockholm

Jan Sjöberg, Lidingösidan 2013-08-05 17:59

Svar till Micke:

Det är Finansdepartementets skatte- och tullavdelning som skrivit remisshandlingen, som handlar om “förändring av trängselskatten i Stockholm” eftersom Norra länken blir klar för trafik 2015. Man har skickat skrivelsen till 56 olika kommuner, organisationer och myndigheter. Finansdepartementet föreslår att Norra länken och Roslagsvägen norr om Frescati inte ska ingå i trängselskatteområdet. Eftersom Norra länken inte ingår i området betyder det att resande till och från Lidingö inte behöver betala trängselskatt om de tar sig till Lidingö via just Norra länken. Därmed kan den s.k. Lidingöregeln (som gör det möjligt att åka “skattefritt” genom Stockholm på kortare tid än 30 minuter) slopas.

Så svaret på din fråga är att eftersom det gäller skatter är Finandepartementet involverat. Men i och med att förslaget låter lidingöbor och alla som kommer till ön slippa undan skatt om resan görs via Norra länken, måste det väl uppfattats som positivt att departementet låter oss nå riksvägnätet skattefritt. Förslaget kunde ju varit att även Norra länken skulle ingå i skatteområdet…

Micke 2013-08-05 17:24

@Jan: Ok, jag omformulerar frågan. Vad har Finansdepartementet med biltullarna att göra över huvud taget? Är dom ansvariga för att se till att dessa inbringar så mycket pengar som möjligt kanske?

Linda 2013-08-05 16:42

En skrivelse från Finansdepartementet betyder väl ändå att de är dem som stått för detta underlag till beslut? Konstigt annars om Finansdepartementet bara är avsändare utan att ha något med detta att göra. Det är väl inget konstigt att tolka det som att Finansdepartementet har varit och är inblandade, när man läser att Finansdepartementet har skickat en skrivelse….Och nej det står inte i artikeln att det är Finansdepartementet som beslutar om detta, men man kan ju uttrycka sig på olika sätt när man bemöter folk. Svaret från Jan (Lidingösidan!) tycker jag är ett otrevligt svar och hade definitivt kunnat skrivas på ett helt annat sätt!

Jan Sjöberg, Lidingösidan 2013-08-05 14:35

Svar till Micke:
Att Finansdepartementet skickar en skrivelse för yttrande betyder naturligtvis inte att departementet “beslutar om biltullarnas placering”. Det står inte heller så i artikeln.

Micke 2013-08-05 14:10

Intressant att det är Finansdepartementet som beslutar om biltullars placering. Departementets namn tycker iaf jag antyder att dom i huvudsak bör ägna sig åt annat.

Alternativt kan man ju tolka det som att “trängselskatten” inte har något med trängsel eller miljö att göra egentligen…

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google